Omzet webwinkelen naar 2,3 miljard in eerste helft 2008
In de eerste helft van 2008 is de Nederlandse markt voor online thuiswinkelen met 24 procent gegroeid naar een omzet van 2,3 miljard euro. Dat is minder hard dan voorgaande jaren, toch raken mensen steeds meer gewend aan het kopen op afstand. Dit en nog veel meer blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor 2008-1; het halfjaarlijkse onderzoek van Blauw Research samen met Thuiswinkel.org.
‘De online thuiswinkelmarkt groeit in de eerste helft van 2008 minder hard dan voorgaande jaren,’ zegt Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research. ‘Nog steeds komen er veel nieuwe online kopers bij. In de eerste 6 maanden van 2008 hebben circa 700.000 kopers voor het eerst een bestelling via internet gedaan. Het aantal nieuwe kopers stijgt echter minder hard, waardoor de marktgroei wordt afgeremd.’
Online kanaal populair
‘Ook de stijging in het gemiddeld aantal bestellingen per online koper neemt af ten opzichte van voorgaande jaren,’ zegt Sibbel. Maar de groei van webwinkelen is in vergelijking met de omzetgroei van de ‘normale’ detailhandel 9 keer groter. Consumenten, zo schrijft Thuiswinkel.org, ‘lijken ook in mindere tijden vaak voor het online kanaal te kiezen om een aankoop te doen. In de eerste helft van 2008 besteedde de online koper gemiddeld € 337, een groei van 6 procent ten opzichte van een half jaar geleden. Gemiddeld heeft een online koper 2,75 bestellingen gedaan in de eerste helft van 2008.’
Reisbranche en elektronica
Een kwart van alle Nederlanders boekte in de eerste helft van 2008 online een reis. De totale online omzet in de reisbranche in de eerste helft van 2008 is 960 miljoen euro, dat is een groei van 16 procent ten opzichte van een jaar geleden.
Ook de online aankoop van elektronica wordt steeds gebruikelijker. Dat segment stijgt ten opzichte van een jaar geleden met 38 procent naar 270 miljoen euro.
De omzet van de entertainmentbranche (en boeken en muziek) is in de eerste helft van het jaar traditioneel lager dan in de tweede helft van het jaar, als de feestdagen voor een boost zorgen.
iDEAL meest gebruikt
De veiligheid van betalen is steeds minder vaak een drempel voor het doen van online aankopen. ‘Van de online kopers beoordeelt 85 procent iDEAL als een (zeer) veilige betaalmethode,’ schrijft Thuiswinkel.org.
Reactie Wijnand Jongen
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org zegt: ‘De 24% groei van de online consumentenbestedingen is zeker in deze onzekere economische tijden fors en opvallend te noemen. Bijzonder daarbinnen is de groei van non-food. Laten we reizen, food, tickets, financiële en andere diensten buiten beschouwing, dan groeien non-food online consumentenbestedingen in de eerste helft van 2008 met 40% ten opzichte van een jaar eerder. Ook deze groei is fors en meer dan opvallend, in vergelijking met de 0,8% groei van de non-food detailhandel in dezelfde periode. Het dalende consumentenvertrouwen en de kredietcrises lijken van consumenten bewuste (prijs)kopers te maken, die in hun keuze waar, wanneer en wat te kopen, steeds vaker voor thuiswinkelen kiezen,’ aldus Jongen.
De omzetontwikkeling van online consumentenbestedingen (miljoenen euro’s per jaar):
- 1998 € 41
- 1999 € 147
- 2000 € 312
- 2001 € 527
- 2002 € 937
- 2003 € 1.237
- 2004 € 1.678
- 2005 € 2.210
- 2006 € 2.820
- 2007 € 3.898
- 2008 (1e helft) € 2.278