De Hond lanceert nieuwe voetbalcommunity Voetbal21
De lancering van een initiatief dat gekoppeld is aan een sport wordt geleid door de kalender. AD’s mijnsportwereld.nl werd vorig jaar september, aan het begin van de sportcompetitie 2007/2008 gelanceerd. De KNVB-portal OnsOranje werd dit jaar in mei vier weken voor de EK gelanceerd. Dus was het interessant om te zien wat de oogst van de start van seizoen 2008/2009 zou zijn. Behalve een stevige nieuwe impuls in mijnsportwereld, bleef het stil. Inmiddels is de competitie ruim een maand oud en begint het toch te rommelen. Marc en Maurice de Hond hebben namelijk gisteren hun nieuwste initiatief gelanceerd: voetbal21. Voetbal21 is een voetbalcommunity voor amateurvoetbalteams. De wat typische “21” in de naam verwijst naar de huidige eeuw: de eeuw van communities en web 2.0. Daarmee heeft de Nederlandse sport 2.0 arena een nieuwe deelnemer. Eén met ambities die er niet om liegen en met een sterk platform. De vraag is of dat genoeg is om de “Hyves van het voetbal” te worden. Dat zal in mijn optiek nog niet meevallen.
Anderhalve maand terug heb ik een demonstratie gezien van Voetbal21 en het oogt als een solide en vooral mooi vorm gegeven en goed doordacht platform. De jarenlange ervaring van Maurice op het veld is goed terug te zien op Voetbal21. Er is gedacht aan vele kleine handigheidjes, die je pas kan waarderen als je het platform volledig gebruikt en als je veel op het veld staat als amateur. De basis is herkenbaar: profielen van de individuele spelers, teams en clubs, gekoppeld aan een sterke competitiemanager. De extra’s zijn vooral gericht op user generated content, maar bestaan ook uit een schoolbank-achtige functie om ex-teamleden te vinden of je vroegere coach te zoeken. De teampagina’s zijn beperkt te “pimpen”. Voetbal21 heeft zelf alle clublogo’s in de database en daarnaast is er een aanbod van nog geen tien kleuren om je pagina aan te passen aan de clubkleuren. Ook de statistieken (van eigen team of club of van de hele competitie of de hele site) zijn een mooie feature van de community.
Statistieken en uitslagen
Juist die statistieken (gekoppeld aan de officiële uitslagen) vormen tot dusver de achilleshiel van de sport-communities. Deze zijn namelijk pas op zondagavond officieel gevalideerd terug te vinden in de KNVB-database. In deze tijd van mobiel internet en iPhones is dat een eeuwigheid. Het alternatief is buiten de KNVB om eerder uitslagen publiceren. Dit kan met bedrijfjes die deze uitslagen verzamelen of met een web 2.0-achtige wisdom of the crowds. Voetbal21 lijkt op alle drie de paarden te gokken. Vooral het invoeren van eigen uitslagen werkt slim met kleuren voor de status (van 1 zijde bevestigd is geel en van beide zijden bevestigd rood en door de KNVB bevestigd is paars). De KNVB lijkt er overigens geen baat bij te hebben om vroeger op de dag met de uitslagen te komen en zal dit waarschijnlijk pas doen als zij met haar eigen voetbalcommunity komt.
Bereik
Voetbal21 is een onafhankelijk platform en daar zit ook gelijk de angel van dit initiatief. Er is geen endorsement. Succes met de sportcommunity wordt bepaald door vier factoren: de community (web 2.0 denken), bereik, sportkennis en uithoudingsvermogen. Waar traditionele instituten (bonden/media) vaak tekort schieten op het bouwen van de community, lijkt het bij voetbal21 vooral te ontbreken aan bereik. Met andere woorden: wie gaat er aandacht voor dit initiatief genereren? Welke partij zorgt voor aandacht onder de voetballers? Met alleen een viral en directe communicatie met de clubs, gaat Voetbal21 wel erg uit van haar eigen kwaliteiten.
Er is wel ruimte voor één goede community per sport en voetbal (met 1.2 miljoen amateurvoetballers) verdient daarmee een grote community. Echter, tot 100.000 leden is een community nauwelijks een community, zo leert ervaring uit onder meer Duitsland. Die 100.000 leden moeten bereikt en ‘geconverteerd’ worden. Voorwaar geen geringe opgave. Van de huidige initiatieven heeft geen enkele deze grens gehaald. Daarmee kom ik terug op één van mijn eerdere conclusies: om de Hyves van (een) sport te worden, kun je beter eerst kijken of je met Hyves zelf een sport-community kunt bouwen.
Het ziet er prachtig uit, maar waarom zou een voetbal team het gebruik van maken?
@Gijsbregt: is dit niet een zoveelste poging om de voetbalcommunity van Nederland te lanceren, na bijv. ook Home of the legends? Heb ook de indruk dat het traject met de voetbaluitslagen onderschat wordt. De KNVB brengt ze pas op zondagavond, maar het verschil met voorgaande jaren is toch dat ze dit jaar op zondag al GRATIS zijn? Ik zie het ook niet zo snel gebeuren dat elftallen, clubs de uitslagen op een dergelijke communityportal plaatsen: het is vaak al een drama op de sites van de clubs zelf, de eindstand van het eerste elftal wordt niet eens bijgehouden.
Doet me denken aan Jos Staatsen: we gaan iets nieuws beginnen
@matthijs
Jij ook al?
@matthijn
Daar zijn verschillende redenen voor. Belangrijkste is om wat offline deelt met elkaar ook online te delen en als tweede belangrijk punt is gemak.
@gino
Ditismijnteam is een mooie site. Ik heb hem al eens eerder genoemd in één van mijn postings. Heeft overigens ook niet het grote bereik dat nodig is voor een echte community.
@vincent
Er zullen nog vele pogingen komen, maar er zullen succesvolle initiatieven komen. Deze of een andere. De grap met User Generated Results is dat er op een team van 11 man, maar 1 zijn best hoeft te doen om het te plaatsen. Als het maar simpel genoeg is.
@thomas
Tsja, dat internet hè.
@vincent Kun je eens uitleggen wat het in deze tot een succesvolle community maakt :-S
@vincent
Ik neem aan dat je het succes afmeet aan het feit dat de uitslagen goed worden doorgegeven?
Voor de rest mis ik namelijk veel zoals content delen, vrienden maken, profiel tonen.
Wat zijn jouw positieve ervaringen met deze site?
@gino: van de website: “Voetbalnederland is een community van voetballiefhebbers die informatie verzamelen over het voetbal in Nederland. Per club kunnen meerdere correspondenten inhoud plaatsen op deze website.” Het begrip community is toch voor meer uiltleg vatbaar? Voetbalnederland heeft inmiddels meer dan 2.000 correspondenten.
@gijsbregt: dat succes meet ik idd af aan de uitslagen, waar ze niet veel onder onder doen (ook qua snelheid) voor de knvb.
Dat probeerde ik in mijn eerste reactie aan te geven: standen en uitslagen zijn de achilleshiel van welke sportcommunity dan ook.
@vincent
Dat ben ik met je eens en heb ik ook letterlijk zo geschreven. De oplossing die Voetbal21hiervoor heeft gekozen (met de kleurtjes voor de status) is een goede, maar staat of valt met het aantal leden in de community.
VoetbalNederland heeft een mooie user generated resultservice (een soort resultaten-blog) gecreëerd. De uitdaging in deze markt is om een community voor en met (bijna) alle voetballers te maken. Daar mikken Voetbal21, Mijnsportwereld en anderen natuurlijk op. Een iets andere insteek.
Gisbregt, iemand ooit gedacht dat je dit soort initiiatieven niet VOOR maar MET een community en daarbij behorenden routines moet opzetten. KNVB (administratie), HEINEKEN, RABOBANK, eredivisielive etc….
Dit gaat ‘m niet worden.
@Albert,
Het is goed om een community te proberen te bouwen rondom de bestaande sportinstituties, maar dat is zeker geen garantie. Communities werken erg goed vanaf de basis en bestaan bij openheid en gelijkwaardigheid. Instituties (media/overheid/bonden/scholen/etc) hebben daar vaak veel moeite mee.
Maar met een open aanpak (hierboven noem ik dat web 2.0 denken) zou de driehoek: community-sportorganisatie-sponsor(s) erg effectief kunnen zijn. Er lopen al een aantal initiatieven, maar successen heb ik nog niet gezien in NL.
Gijsbregt, een oud stokpaardje, waar zijn de verschillende motieven samengebracht? Toverwoordje en de basis voor succes is het vinden van de ketenbereidheid. Dus institutie, media en sponsoren in een lijn. Mist de configuratie een van deze componenten? NO GO!
Albert,
Eens. Maar dit initiatief is alleen vanuit het motief van de amateurvoetballer geredeneerd. Dat is zonder meer de basis, maar of het genoeg is?
En ik spreek liever van netwerk dan van keten. We zijn de lineaire wereld voorbij. Maar voor succes is het betrekken van de actoren in dat netwerk wel belangrijk, ook al is het geen noodzakelijke voorwaarde.
Netwerk zoekt sponsor? Ik zie geen basis zonder euro’s en die komen pas op tafel als de keten zich sluit. Netwerken vertegenwoordigen virtuele waarde net zoals banken tegenwoordig 🙂 Ik zou de portemonnee van Unilever liever in de gaten houden en ze een passend participatiemotief aanreiken…. You Know!
Ik heb het ongeveer 1 seconde volgehouden op de website (niet overdreven). Automatisch geluid afspelen zonder dat ik op een play knop heb gedrukt is gewoon evil. Op het moment dat ze zo’n basale fout al maken heb ik er vrij weinig vertrouwen in.
@cristan
Zonder dat ik pleitbezorger voor dit platform wil worden, misschien zou het wèl goed zijn als je langer dan een minuut bleef. Speel je voetbal? Als je voetbalt, welke sites gebruik je dan?
@mark Je bent alert. KNVB is inderdaad bezig zijn “web-portefeuille” sterk te verbeteren.
OnsOranje was daar het eerste voorbeeld van en KNVB.nl komt eraan.
Als voetbalsspeelster en trainer / coach bij een meisjeselftal denk ik dat het platform zeker mogelijkheden heeft. Het lijkt veel handige snufjes te bevatten, die het gemakkelijk en leuk maken. Daarvoor moeten ze echter wel snel zorgen dat het aantal leden op het platform groeit.
Toch loopt alles nog lang niet vlekkeloos. Mijn eigen damesteam staat er niet in en van de andere voetbalclub staan alles meidenteams er niet in. Het lijkt erop dat de damescompetitie er nog niet in is opgenomen en dat is dom, vooral omdat juist daar de laatste jaren de groei zit bij de voetbalclubs.
Daarom heb ik me eerst maar aangemeld bij een willekeurig team om het alvast te bekijken. Raar is dan ook om een bevestigingsmail te krijgen dat iemand binnen de club heeft bevestigd dat ik in dat team speel…. dikke onzin, want ik heb een wilekeurig team aangevinkt. Daar houd ik niet van, communiceer dan open hoe de toelating (momenteel) wel wordt geregeld……
@bettina
Top goede feedback. Hopelijk lezen de heren De Hond mee!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!