Wannabe-virals van MyRecruiter: seks, drank en stress

9 oktober 2008, 05:14

{title}Onder het motto: MyRecruiter weet wat er speelt op er werkvloer heeft men drie interactieve (wannabe) viral filmpjes gemaakt die inspelen op drie thema’s: seks op de werkvloer, stress op de werkvloer en drank op de werkvloer. De gekozen thematiek past in de 3G’s van viral marketing (grof, geil of gewelddadig), maar of ze succes zullen hebben weet ik niet. Een korte analyse van de campagne.

Het eerste wat me opvalt is dat van de eigenlijke site van Myrecruiter geen enkele link te vinden is naar de campagne. Het enige wat er wel duidelijk is, is dat de campagne is gemaakt in het verlengde van de corporate pay off: MyRecruiter.nl weet wat er speelt op de werkvloer en is het carrièrenetwerk voor jonge hoogopgeleide professionals.

De filmpjes zijn op zich leuk ingestoken en hebben een interactieve component. Zo noemt de partner in het ‘seks’ filmpje de naam die je ingeeft waardoor de ander schrikt (want dat ben je niet). In het drank filmpje zit een blaastest, helaas heb ik geen microfoon aan mijn computer dus kan ik die niet doen. Vervolgens gaan de ‘testers’ zeer verveeld zitten te kijken, wat dus wel echt aangeeft dat er gemeten wordt of je iets doet, net als bij de Mentos kisscam. Het stress filmpje heeft geen interactieve component erin zitten.

Wat mij meteen opviel is dat de muziek die gemonteerd is onder het seks filmpje dezelfde is als in de Rhinofly viral van jaren geleden. Aangezien dit toch de bekendste recruitment viral van Nederland nog steeds is, had ik daar zelf niet voor gekozen. Verder is hij wel aardig gemonteerd, hoewel hij iets korter had gemogen. De ‘tip’ is dat 10% hun partner ontmoet heeft op de werkvloer, maar 60% van de managers wel eens seks heeft gehad met een collega. Of hiermee impliciet gezegd wordt dat je manager moet worden weet ik niet.

De uitvoering van de campagne had in mijn optiek beter gekund. Er is nog niets van op youtube te vinden en de fimpjes hebben geen embed codes. Je kan ze doorsturen naar vrienden, maar waarom zou ik dat doen. Want in alle eerlijkheid: ze zijn niet grappig. Ze voldoen dus wel aan de 3G’s (grof, geil, gewelddadig), maar vergeten de altijd belangrijke ‘overall’ G: grappig. Ook kom ik na de viral meteen op een algemene site (met een ‘viral’ code zodat ze het rendement kunnen meten) waar ik me kan inschrijven. Ik zie geen enkel verschil tussen het bekeken filmpje en de site waarop ik terecht kom, het is gewoon de standaard inschrijfsite van myrecruiter, alleen zonder het (irritante) beginfimpje dat automatisch afspeelt.

Conclusies:

+ Interactiviteit in de filmpjes;

+ Inspelen op thema’s op de werkvloer;

+ Thema’s als drank en seks spreken aan;

+ De feitjes en wetenswaardigheden zijn erg leuk;

– Vanuit de gewone site is er niets te vinden over de campagne;

– Het virale element wordt ernstig beperkt door de onmogelijkheid de filmpjes te embedden;

– De filmpjes zijn niet grappig en daardoor mis je de incentive om ze door te sturen;

– Er is geen goede opvolging, na de commercial kom je gewoon op de standaard inschrijfsite;

– Er zitten geen tips is, maar feiten die tips genoemd worden. Leuke feitjes, dat weer wel.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

6 Reacties

    ~~**Martijn**~~

    de elementen grappig en geweldadig hadden het misschien nog kunnen redden

    maar in de filmpjes zoals ze nu zijn zie ik weinig.

    om heerlijk eerlijk te zijn begrijp ik ze niet.

    als je als recruitmentbureau wil zeggen dat je ‘weet wat er speelt op de werkvloer’, dan word je denk ik ook geacht om met die kennis een stelling in te nemen.

    zijn ze nou voor of tegen relaties op het werk?

    zijn ze nou voor of tegen drankgebruik? (ze doen er alleen maar lollig over)

    zijn ze nou de promoters van powernaps of gooien ze maar een ideetje op?

    en waarschijnlijk ben ik niet vlot genoeg voor die hakkelende montage


    9 oktober 2008 om 05:46
    ~~**Martijn**~~

    En het eerste filmpje is vrij beperkt omdat het alleen maar werkt met reguliere voornamen.

    tilde tilde sterretje sterretje Martijn sterretje sterretje tilde tilde pakt tie niet

    dan zegt hij ‘collegaatje’

    pech dus voor mensen met fantasievolle ouders


    9 oktober 2008 om 05:50
    brandyourbrand@gmail.com

    De 3G’s van viral marketing: grof, grappig, geil.


    9 oktober 2008 om 06:18
    Multus

    Vind er vrij weinig aan.


    9 oktober 2008 om 07:05
    Paul van Eijden

    Gisteravond ben ik gebeld door MyRecruiter, terwijl ik zat te eten in een restaurant. Op mijn verzoek om morgenochtend terug te bellen werd afwijzend gereageerd: “nee, wij bellen alleen ’s avonds”. Volgens mij een slechte zaak, je moet bellen wanneer je doelgroep daarom vraagt.


    9 oktober 2008 om 07:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!