Draftfcb publiceert boek ‘De Marketing van Communicatie’

17 oktober 2008, 05:39

Draftfcb presenteerde op 14 oktober tijdens POP 2008 het boek ‘De Marketing van Communicatie’. Het boek zet op een pragmatische wijze de visie van het bureau op consument en reclame anno heden uiteen. Het is geschreven door Hans Kok, Head of Strategy bij Draftfcb, met bijdragen van Wouter van Bentum, Charles Borremans, Valérie Boerma, Sonja Loth, Hubert van Wensen en ondergetekende. Hans Kok was één van de sprekers op POP 2008, het evenement voor ‘Marketing-at-retail’. Het boek is nu gratis (!) te verkrijgen via deze site.

Hans Kok: ‘De afgelopen tien jaar is de consument fundamenteel veranderd. Onder invloed van technologische ontwikkelingen, cultuur en persoonlijke evolutie heeft de consument zich ontworsteld aan zijn traditionele rol als passieve ontvanger. De consument is aan de macht en dat is wennen voor marketeers en reclamemakers. Ze zien met lede ogen toe hoe veel van hun goedbedoelde pogingen om te communiceren en te werven hun doel voorbijschieten of worden afgewezen.’

Hans Kok beschouwt de evolutie – of beter gezegd: de revolutie – die de consument de laatste jaren heeft doorgemaakt en welke gevolgen dit heeft voor marketingcommunicatie. Het boek presenteert een nieuwe visie op reclame en andere vormen van commerciële communicatie. Het biedt concrete handreikingen en aanwijzingen om ook in deze veranderde wereld effectief in dialoog te treden met de consument. De Marketing van Communicatie bevat hopelijk een verhelderende visie met praktische toepassingen voor iedereen, die de consument als kern van zijn of haar beleid heeft gemaakt.

In het boek geven de diverse specialisten in het bureau een visie op de Marketing van Communicatie vanuit hun vakgebied. Zo doet Hubert van Wensen dat bijvoorbeeld over guerrilla marketing, Charles Borremans over Sales Promotion, Sonja Loth over sociale media en Wouter van Bentum over data. Op deze manier geeft het een brede visie en daarmee ook praktische handvaten voor de marketeer.

Tijdens het congres was Draftfcb aanwezig met een beursstand, waar de bezoekers dartpijltjes konden gooien om de consument te raken (en als je raak gooide kreeg je natuurlijk het boek), of via de AdWall het werk van het bureau kon bekijken. Hans Kok sprak in de middag over het boek op het congres. Voor wie daarin interesse heeft: de slides uit zijn presentatie zijn hieronder te bekijken (vanaf slide 21 over het boek).


Karlijn van den Berg is strateeg bij MUSE Amsterdam en IceMobile. Hiervoor werkte zij als strateeg bij Draftfcb en Tribal DDB.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Maria

    Ha, klinkt goed, ik ben benieuwd naar het boek. Nu bijna twee en een half jaar geleden heb ik over dit onderwerp een leuke scriptie geschreven, kijken waar het nu staat. Ben benieuwd!


    17 oktober 2008 om 07:24
    mgvandenbroek

    Ik heb het boek in ieder geval besteld, gisteren. Ben, net zoals Maria, benieuwd 😉


    17 oktober 2008 om 08:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!