De laatste dag van de blauwe Postbank leeuw
‘Eee-coo-noo-mie naar de kloten. Hoe krijgen we hem weer op poten?’ De economie gaat naar de kloten. De blauwe Postbankleeuw moet binnenkort zijn biezen pakken. Zijn dagen zijn geteld. En als je dan als Postbankleeuw de kranten een beetje volgt de laatste weken dan word je niet vrolijk. Kut ING. Er zélf een einde aan maken met een oranje koord (hint), dát is zo’n gekke optie nog niet. Wél met fris gepoetste tanden, natuurlijk.
De video heet ‘CRISIS’, en gaat over ‘De laatste dag van de leeuw’ (omschrijving op YouTube, 390 keer bekeken op moment van posten). Het beeld is van Wendy van Wilgenburg, de muziek is van SneeuwLeeuw (Sanne Spruijt). Dit is in een woord: briljant.
🙂
Erg grappig.
Hehe, treffend hoor 😉 Het oranje koord is briljant.
Nou wat een gemis…
Ik vind hem niet zo grappig. Muziek is ook onverstaanbaar…. Ik ben benieuwd wanneer het merk Postbank weer terugkomt. Het merk ING heeft een flinke deuk opgelopen….
Niet om het een of ander, maar als je dít briljant noemt, moet je misschien niet gaan schrijven voor een marketingblog.
@Ron: Ik denk dat ik daar tóch mee door ga. Kun je zeggen wat je er niet briljant aan vindt (if so).
Het woord briljant komt nou niet bij me op bij deze home video. Meer is het niet. Leuk om naar je familie toe te sturen maar verder flauw. Is het verrassend? Een interessant statement? Mooi gemaakt? Niks van dat alles.
Matthijs,
Ik ben het gedeeltelijk eens met Ron. Natuurlijk mag je dit briljant vinden en het met iedereen delen. Maar het is wel de vraag is waar bloggen ophoudt en ‘send a friend’ begint.
Ik vind deze blogpost niet relevant voor een marketingblog. De informatiewaarde is 0 en de entertainmentwaarde is afhankelijk van smaak en voorkeur.
Je reactie spreekt ook boekdelen. Het lijkt alleen maar om jouzelf en je autonomie te gaan. Je principes zijn niet helemaal duidelijk, bij mij roept het de vraag op welke doelgroepgerichte principes je erop na houdt bij het plaatsen van berichten. Of wil je daarop liever niet worden aangesproken?
@Daniel: Je zegt het zelf al: smaken verschillen. Fijn dat ik ook van jou ruimte krijg om dit met iedereen te delen. Verder begrijp ik totaal niet, wat je bedoelt met ‘send a friend’. Dat je DEZE blogpost niet relevant vindt voor een marketingblog, dat kan. Misschien is het handig om, als je erachter wilt komen welke ‘doelgroepgerichte principes’ ik erop na hou nog wat andere postings te bekijken. Er zullen er vast MEER bij zitten die jij niet vindt passen op een marketingblog. Is ook best ingewikkeld iedere dag: wat breng je wel. En wat breng je niet.
Ik wil overal op aangesproken worden. Maar dan wel inhoudelijk. Losse kreten als: ‘Niet om het een of ander, maar als je dít briljant noemt, moet je misschien niet gaan schrijven voor een marketingblog.’ Wat moet ik daarmee? Ik vind een film van een documentairemaakster die inhaakt op de krediticrisis (actueel), gaat over de Postbank en ING (geen bedrijven waar we nooit over schrijven op Marketingfacts: wat ging er ook alweer gebeuren met het merk Postbank?) best heel interessant. En ik vind hem zelf wel mooi gemaakt. Smaken verschillen.
Hoi Matthijs,
Ik heb getracht inhoudelijk te zijn en heb je zeker niet willen beledigen. De opmerking, “maar als je…niet gaan schrijven voor een Marketingblog” is dan ook zeker niet aan mij toe te schrijven. Ik deel met Ron echter wel een gevoel van vervreemding over, of een dergelijk artikel op een marketingblog thuis hoort.
Getuige je antwoord is het duidelijk dat je een serieuze taak hebt die je niet lichtvaardig opvat. Ik zie alleen echt geen enkele relatie tussen marketing en de inhoud van jouw blogpost. Actualiteit ‘kredietcrisis’ en Bekende merken, ‘ING-Postbank’ zijn voor mij niet voldoende ingredienten voor een relevant artikel over marketing.Iedere uitslag van de wedstrijden van Real Madrid voldoet een dag na de wedstrijd ook aan die criteria. Toch zul je daar waarschijnlijk op Marketingfacts niet over bloggen.
Mocht je de wedstrijd belangrijk vinden en de goals geniaal en je wilt dit graag delen, dan zou je ‘Send a Friend’ achtige zaken kunnen gebruiken. Twitter er bijvoorbeeld over.
Ik begrijp dat je in jouw rol, de keuzes moet maken over wat je wel en niet brengt. Dat zal niet altijd makkelijk zijn. Relevantie rondom marketing is jammergenoeg ook vaak een kwestie van smaak. En hoe was het ook al weer?: ‘over smaak … niet te twisten’.
@Daniel, Ron: ik vind deze video wel degelijk thuishoren op Marketingfacts. Het laat namelijk opnieuw zien dat niet het merk (in dit geval ING-Postbank) in control is, maar de consument die een filmpje maakt en deze online zet. PR-technisch een hele interessante case want hoe ga je daar nu als ING-Postbank mee om? Jammer dat de discussie de verkeerde kant is opgegaan.
@Marco
Ik zie je punt, maar ik ben het niet met je eens, ten aanzien van deze posting.
Er is namelijk (nog) geen case. In ieder geval niet in dit blogberich. Het blogbericht gaat alleen maar over het filmpje. De enige informatie bestaat uit de woorden, ‘Dit is in een woord: briljant.’ Verder zijn het de tekst, het eerste frame en iets over de makers.
Er wordt helemaal niets gezegd over user generated content, de impact voor ING, of iets anders dat met PR te maken heeft. Op deze manier verwordt elk pak melk, een tijdschrift of een leeg bierblikje tot een potentieel marketingfacts onderwerp.
Het feit dat consumenten filmpjes maken is een zeer relevant onderwerp. Maar dat maakt nog niet de filmpjes zelf relevant. Hoe briljant je ze ook mag vinden.
Overigens begint de discussie wel over marketing te gaan met jouw reactie. En dat had natuurlijk nooit gekund als de posting er niet al was geweest.
Kreeg net mail van de maker van het filmpje, Wendy van Wilgenburg. Ze heeft afgelopen maandag een mail gestuurd (subject: “Ter Infoi”) aan alle PR-medewerkers van de Postbank met daarin de link naar het filmpje. Tot op heden geen reactie. Apart…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!