Meer dan 75% van de wervingssites scoort een onvoldoende
Meer dan 75% van de Nederlandse wervingssites scoort een onvoldoende als het om de online sollicitatie-ervaring gaat. Dit is de belangrijkste conclusie van het onderzoek dat Digitaal-Werven jaarlijks uitvoert onder de wervingssites van Nederlandse bedrijven.
Digitaal-Werven onderzocht dit jaar meer dan 350 websites van Nederlandse bedrijven en de resultaten zijn redelijk dramatisch.
Van de 350 bedrijven vielen er bijna 80 bedrijven af omdat ze geen vacatures op hun website hadden staan. Ik heb hier eerder geschreven over de kansen voor de bureaunetwerken, die allemaal tot deze groep van 80 bedrijven behoren. De werving ligt vaak bij de verschillende dochters (hoewel soms de hr-afdeling en recruitment afdeling wel centraal georganiseerd zijn), maar men heeft geen wervingssite. Een gemiste kans, zeker bij beursgenoteerde bedrijven. Deze krijgen van nature veel persaandacht. Het minimale wat je dan kan doen is een link naar de vacaturesites van je dochterbedrijven zetten. Maar eigenlijk moet je natuurlijk gewoon een centrale recruitmentsite hebben en vervolgens ook bij de units zelf een decentrale wervingssite.
Daarnaast vielen ongeveer 20 bedrijven af omdat de website niet ‘cross browser compatible’ was. Dat wil zeggen dat de site goed functioneerde in zowel Internet Explorer als Firefox. Ook hierover heb ik al eerder een artikel geschreven, maar dat waren enkel de extreme gevallen. Veel sites werkten niet goed in Firefox 3, menu’s versprongen of knoppen werkten niet. Opvallend was dat dit veel voorkwam bij grote bedrijven en ook bij grote beursgenoteerde IT-organisaties. Je zou toch zeggen dat juist zij wel weten wat cross browser compatibility is.
Van de ruim 250 overgebleven bedrijven scoorde driekwart dus een onvoldoende. In 2007 was dit nog ‘slechts’ 50 procent, maar toen namen we iets meer dan 100 bedrijven mee in het onderzoek. Het lijkt er dus op dat de iets minder grote organisaties ook minder belang hechten aan hun recruitmentsite en het digitale sollicitatieproces.
Gelukkig is er ook goed nieuws te melden. Het hoogst gescoorde cijfer is een 7,25 terwijl in 2007 geen enkel bedrijf een 7 of hoger scoorde. Er zijn dus wel meer bedrijven die echt heel serieus naar hun digitale wervingsproces en recruitmentsite kijken en hier goede stappen in zetten. Omdat best practices aanzetten tot bewustwording reikt Digitaal-Werven jaarlijks een prijs uit voor beste digitale sollicitatie-ervaring. In totaal zijn voor deze prijs negen bedrijven genomineerd. Een deskundige jury, bestaande uit verschillende disciplines, zal het eindoordeel vellen wie van de genomineerden de winnaar wordt.
De genomineerde voor de prijs van beste digitale sollicitatie-ervaring zijn dit jaar: Accenture, Caesar groep, Movares, Oranjewoud, Ordina, PricewaterhouseCoopers, TamTam, TenneT en Vodafone.
De winnaar wordt bekend gemaakt op het Digitaal-Werven event op 3 december in Utrecht.
Verbazingwekkend. En dat terwijl uit een recent onderzoek van ons blijkt dat de online werkzoekende juist het liefst solliciteert op de website van de werkgever zelf.
Meer dan 75% van die recruitmentsites laat dan ook een hoop kansen liggen en zou juist moeten beseffen dat een goede usability, searchability en conversability essentieel zijn wanneer je je vacatures wilt vervullen!