Merken bouw je online, geld verdien je offline

2 november 2008, 08:41

Merken bouw je online, geld verdien je offlineSteeds meer dagbladen en tijdschriften hebben te kampen met minder lezers en advertentie-inkomsten. Een aantal daarvan heeft inmiddels besloten te stoppen met de papieren editie en gaan online verder. Zo werd afgelopen week bekend dat de Amerikaanse kwaliteitskrant Christian Science Monitor stopt met de papieren editie en dat zij vanaf volgend voorjaar op internet verder gaan. De Christian Science Monitor is niet de eerste printuitgave dat stopt met de papieren editie en online verder gaat. Zo kennen we in Nederland voorbeelden als de Staatscourant, DAG, Pitch en Brisk Magazine. Logische vraag is dan ook of de papieren krant of magazine nu echt zijn langste tijd heeft gehad?

Radio Online vroeg dit gisteren aan Piet Bakker, lector Crossmedia content aan de Hogeschool Utrecht en initiatiefnemer van Newspaper Innovation, een blog over dagbladen. Radio Online sprak in dezelfde uitzending ook kort met Matthijs van den Broek, chef redactie van het nieuwe Marketingfacts Magazine. Bij Marketingfacts doen we immers het omgekeerde, we zijn online begonnen en doen steeds meer offline (cursussen, jaarboek en dan nu het magazine).

Mijn persoonlijke mening is dat je online prima een merk kunt bouwen (tegen relatief lage kosten), maar dat de inkomsten grotendeels zullen komen uit offline spinoffs. Uiteraard leveren online advertenties ook inkomsten op, maar er zullen maar weinig online titels zijn die daar van kunnen voortbestaan. En dat geldt zeker in Nederland!

De uitzending van Radio Online is nog online (wma) te beluisteren.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Ronald van den Hoff

    Klopt wel, geldt ook voor andere fysieke concepten.

    Als je ziet dat we voor onze vergader formules Seats2meet.com en Meeting Plaza via ons eigen virtuele social network http://www.frisinjehoofd.nl 15000 corporate boekers aan ons hebben gebonden, heeft dit virtuele netwerk zelf geen enkele directe inkomsten. De kosten bestaan uit de community software ( van mindz.com) en 1,2 FTE aan community management.

    Maar uit een regelmatige benchmark met collega’s blijkt wel dat de fysieke formules veel winstgevender zijn (bottem line) dan de conculega’s:

    De Seats2meet.com formule met de factor 3 en de Plaza formule 2x!


    2 november 2008 om 11:40
    erik liet

    Niet helemaal eens.

    Dagbladen en tijdschriften merken online bouwen is makkelijk en goedkoop.

    Dat lijkt me wat kort door de bocht. Zo makkelijk is dat nou ook weer niet als je dat echt vanaf niets wilt opbouwen. Het hoeft niet veel te kosten als je geluk hebt! Maar als je ziet hoeveel sites er maandelijks gelanceerd worden door uitgevers en hoe weinig er maar slagen kan het best een dure hobby worden.

    Ik denk dat de traditionele manier van nieuws maken in zijn geheel gedoemd is verloren te gaan. Traditioneel in de zin van grote redacties met hoofdredacteur etc. Al het nieuws is inmiddels sneller en beter te vinden dan dat ze door redacties gevonden kunnen worden. Uitgeverijen zullen nieuwe business modellen moeten vinden waarbij ze weer relevante dingen gaan doen voor haar lezers. Dingen die niet voledig copieerbaar zijn.

    Het business model met bloggers zal inderdaad ondersteund moeten worden door andere inkomsten maar het uitgeven van bijvoorbeeld marktrends, marktonderzoeken in online vorm is een prima en succesvol business model. Of bijvoorbeeld het uitgeven van interactieve kinderboeken die je middels een abonnement aan bibliotheken, scholen en consumenten verkoopt, is ook een zeer succesvol en winstgevende business.


    2 november 2008 om 19:38
    chi666

    Ik ben het helemaal met je eens Marco. Online kan je prima sterke merken bouwen, maar veel exploitatie ligt toch offline. Ook omdat het online zo goed meetbaar is (met name advertising) en we dan ineens heel erg dramatische resultaten zien. Dus liegen velen zichzelf graag voor en gaan ze offline.

    Ik denk dat beide een toegevoegde waarde hebben, waarbij je vooral van de kracht van het medium gebruik moet maken. Online is snel, dus goed voor nieuws. Diepgaande artikelen passen goed in een maandblad bijvoorbeeld. Interviews, één onderwerp van 5 invalshoeken uitbelicht. Naslagwerken (hoewel die ook erg goed, vanwege de doorzoekbaarheid, online kunnen). Papier heeft zijn waarde, maar niet voor veel dingen waarvoor het jaren gebruikt is.

    Ik merk ook steeds meer dat ik bereid ben te betalen voor online dingen, waarom ook niet? En dan komt de massa vanzelf ook voor goede, kwalitatief hoogwaardige, info te betalen.


    2 november 2008 om 20:57
    M.Roelofs

    ja! Wat een heerlijk artikel. Ik zeg al jaren tegen de tv spot-verkopers ‘ if you can’t measure., i won’t buy’..


    3 november 2008 om 10:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!