Nieuwe telecomwet: einde aan telemarketing en zakelijke spam
De Eerste Kamer is gisteren akkoord gegaan met de nieuwe telecomwet van Staatssecretaris Frank Heemskerk. Deze nieuwe versie van de wet moet consumenten en bedrijven beter beschermen en maakt het makkelijker om overtreders aan te pakken.
Er komt een verplicht landelijk bel-me-niet register dat ook verplicht geraadpleegd moet worden door bedrijven (het huidige register is op basis van brancheafspraken). Overtreders kunnen door de OPTA worden aangepakt. Er bestaat al jaren een dergelijk register maar deze heeft geen wettelijke status en er zijn nog steeds bedrijven die zich hier geen gebruik van maken. Nieuw is ook dat tijdens een gesprek van een telemarketeer de consument kan aangeven in dit register opgenomen te willen worden, dit moet dan tijdens het gesprek worden geregeld. De telemarketingbranche heeft lang geprobeerd dit laatste te voorkomen omdat hiermee de kans groot wordt dat Nederlanders zich net als Amerikanen, massaal zullen afmelden.
Spam
Het versturen van spam naar bedrijven wordt met de nieuwe wet ook strafbaar. De OPTA kon verzenders van spam naar consumenten al aanpakken en krijgt daar nu dus de mogelijkheid bij om om zakelijke spam aan te pakken. Hiermee is een totaal spamverbod ontstaan in Nederland.
Opzegtermijn
De opzegtermijn voor telecomabonnementen (internet, telefoon) wordt wettelijk vastgelegd op 1 maand. Dit betekent dat na de contractsperiode (vaak een jaar) een contract altijd per maand opzegbaar moet zijn en niet meer, zoals nu nog vaak gebeurt, stilzwijgend met een jaar verlengd mag worden. De nieuwe wet treedt naar verwachting 1 juli volgend jaar in werking.
Je kan twisten over de exacte inhoud van de wet en of deze zinning is, in ieder geval is wel duidelijk geworden dat ‘de branche’ wederom niet in staat is gebleken om zichzelf naar een hoger niveau te tillen. De reden hiervoor is even simpel als teleurstellend: de ‘inhouse’ partijen hebben geen boodschap aan ‘de branche’ of ‘de klant’, die hebben verkoopdoelstellingen te halen en met telemarketing gaat dit nog steeds zeer succesvol. De facilitaire partijen die opdrachten uitvoeren hebben uiteindelijk als enig belang om telemarketeers aan de telefoon te zetten en omzet te draaien. Onder aan de streep is het opportunisme troef en ik voorspel dat zal er tot juli 2009 enorm veel telemarketing gedaan zal worden: Milk it while you can!
Ik ben ontzettend blij dat dit wetsvoorstel er door is. Ondanks tamelijk goede spamfiltering ben ik het meer dan zat, een paar keer per dag, gestoord te worden door een of andere pipo die cd heeft gekocht met mijn e-mailadres erop. Of de spamboeren waarbij ik me telkens opnieuw moet afmelden voor ieder willekeurig bedrijf waar ik niets mee van doen heb.
Thuis heb ik ook gewoon een NEE-NEE sticker op m’n brievenbus, en dat heb ik dus straks lekker ook op m’n zakelijke e-mailbox.
Het is inderdaad logisch en volkomen verdiend dat dit gebeurd.
Ik heb zelf regelmatig gewerkt voor/bij bedrijven die aan telemarketing en DM deden. Daar viel op hoeveel mensen zich enerzijds storen aan het ongevraagd bellen, aan de andere kant : dat er telefonisch wel degelijk goede en opbouwende gesprekken kunnen plaatsvinden. Door de spamboeren en de irritatie is dit laatste flink ondergesneeuwd.
Voor de cynici: Ik vond het telefonisch contact met mijn eigen bank veel prettiger dan op de bank zelf langskomen. Ze wisten mijn gegevens en ze behandelden mij erg prettig en goed. Tot ik niets meer hoorde.
Ik heb het callcenter van mijn bank opgebeld met de vraag waarom zij mij niet belden. Ik had nl. nooit meer contact met ze. Ze vielen om van verbazing, vertelden dat ze mij op een niet-bellen lijst hadden gezien en hadden vervolgens mij van de lijst afgehaald. Tja- een voorbeeld van iets te goed gedrag.
Wat dit betekent is eenvoudig: 1. bescherming tegen spammers (halleluja) 2. een slachting in de branche 3. een kwaliteitsslag in de branche, waarbij er werkelijk geadviseerd/verkocht moet worden van relevante producten en diensten.
Dit laatste gaat niet zomaar: i.t.t. wat er soms wordt gedacht, kan niet elke student even achter een telefoon kruipen en verkopen. Goede telefonische verkoop is een kunst apart.
Tsja – het is vast heel vervelend voor bedrijven die voor hun omzet afhankelijk zijn van het ongevraagd en vaak ongewenst mensen thuis storen met ‘interessante aanbiedingen’, maar da’s dan jammer.
Ze hebben jarenlang kunnen doen wat ze wilden, en een te groot deel heeft duidelijk laten merken geen greintje respect voor de wensen van hun ‘potentiele klanten’ te hebben, dus als het dan niet goedschiks kan…
Wat zakelijke spam betreft – hoera, eindelijk! Jammer dat we nog minimaal tot juli 2009 moeten wachten…
En ook voor ons journalisten goed nieuws! Geen ongevraagde persberichten meer in mijn eigen mailbox! alleen nog maar op het algemene adres! Yez! Wanneer treedt die wet in werking???
Laten we inderdaad hopen dat het de kwaliteit ten goede komt. Ook hier is het natuurlijk zo dat de ‘goeden’ last hebben van de mindere goden. Gebeld worden vond ik niet altijd zo’n groot issue. Ik verbaasde me echter wel over de mismatch tussen het aanbod en mijn persoonlijk situatie. Het meer lukraak schieten met een generiek aanbod en kijken bij wie het past leidt natuurlijk tot frustratie bij diegeen waar het niet past, en dat zijn er vaak meer.
Ik vraag me overigens echter wel af of het overgrote deel v/d spam hiermee nu minder wordt of kan gaan worden.
Het werd tijd.. en nu wachten tot ie in gaat, en dan elke van die %&%** aanklagen die nog
‘nieuwsbrieven’ en ‘B2B offerings’ over de schutting probeerd te dumpen.
Ik ken al een paar advocaten die dolgraag vrijwillig meedoen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!