ReclameReview: Bol.com

12 november 2008, 08:13

Ik vind hem echt ge-wel-dig, deze commercial van Bol.com. Wat jullie?

Credits:

Bureau: Etcetera

Creatie: Edward Bardoul, Raymond van Schaik

Regie: Edward Bardoul, Raymond van Schaik

DOP: Steve Walker

Editor: Teun Rietveld

Geluid/muziek: Reinder van Zalk, Earforce

Productiemaatschappij: Etcetera

Producer: Joze Rikken

RTV: Eva ambtman

Account: Dick van der Lecq, Netteke Bak

Verantwoordelijk bij de klant: Michel Schaeffer, Marco de Vries, Ben Solleveld, Daniel Ropers

De doelstelling:

Uitleggen waarom je vooral online bij Bol.com je Sinterklaasaankopen moet doen.

De uitwerking:

Fragmenten uit Sinterklaasliedjes begeleiden de lijdensweg van een hulp-Sinterklaas die nog snel even cadeautjes wil halen, maar daar jammerlijk in faalt.

Het oordeel:

Zoals gezegd, ik vind hem briljant. Ik zat echt hardop te lachen toen ik hem gisteravond voor het eerst op televisie zag. LOL om BOL dus. Heel knap om maar liefst negen Sinterklaasliedjes uit te kunnen beelden in zo’n korte commercial. En dan ook nog de boodschap duidelijk overbrengen: dat je snel en zonder smart online kunt bestellen bij Bol.com. Hoogtepunt is natuurlijk het shot met als begeleiding ‘De zak van Sinterklaas’, maar ook de zinsneden ‘Wat ik in mijn schoentje vind’ en ‘Zijn knecht staat te lachen’ vind ik erg grappig uitgebeeld. Hulde voor weer een topcommercial van Bol.com!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

26 Reacties

    media

    Hij is inderdaad weer erg goed! Welk bureau doet dit eigenlijk voor BOL.com?


    12 november 2008 om 08:14
    Hardcopy

    @Marco, volgens mij Etcetera, maar van deze commercial heb ik nog nergens credits kunnen vinden.


    12 november 2008 om 08:18
    Joyce Oude Elferink

    Erg leuk inderdaad!


    12 november 2008 om 08:42
    Remco de Vries

    Hij is erg goed inderdaad.


    12 november 2008 om 08:46
    Pelle

    Cool 😀


    12 november 2008 om 10:00
    Matthijn

    Leuke commercial idd. Bol.com heeft sowieso goede reclame strategie. Ze mikken aldoor op gemak en comfort, met een glimlach.


    12 november 2008 om 10:02
    Eric Woning

    Deze slaat de spijker zeer op z’n kop…. echt héél goed gedaan.

    De makers moeten overigens redelijk uit hun dak zijn gegaan toen ze hem bedachten….. dan heb je wel een erg goeie dag!


    12 november 2008 om 10:03
    Max

    Ik heb ook dubbel gelegen, ja. Hulde voor de makers, wie ze ook mogen zijn.


    12 november 2008 om 10:23
    Annelies Verhelst

    Laat ik hier nou net een weblogpost over gemaakt hebben gisteravond… 😛 (hij viel mij dus ook al op)


    12 november 2008 om 11:19
    Erik van der Veen

    Geniaal! Wat goed zeg! Bij veel reclames staan de grap en de boodschap los van elkaar. Hier is dit enorm goed in elkaar verweven. Deze gaat prijzen winnen!


    12 november 2008 om 11:25
    Edward Barddoul

    Credits

    Bureau: Etcetera

    Creatie: Edward Bardoul, Raymond van Schaik

    Regie: Edward Bardoul, Raymond van Schaik

    DOP: Steve Walker

    Editor: Teun Rietveld

    Geluid/muziek: Reinder van Zalk, Earforce

    Productiemaatschappij: Etcetera

    Producer: Joze Rikken

    RTV: Eva ambtman

    Account: Dick van der Lecq, Netteke Bak

    Verantwoordelijk bij de klant: Michel Schaeffer, Marco de Vries, Ben Solleveld, Daniel Ropers


    12 november 2008 om 13:18
    Hardcopy

    @Edward: Dank!


    12 november 2008 om 13:22
    Peter Davelaar

    Inderdaad een erg leuke commercial dit, ik vond de vorige (singstar) ook erg sterk!


    12 november 2008 om 14:47
    Hans Keeren

    Erg leuke commercial. LOL


    12 november 2008 om 16:55
    bvanewijk

    helemaal top en duidelijke boodschap!


    12 november 2008 om 20:43
    Annebet

    Duidelijke, grappige en goed geplaatste boodschap. Inderdaad die Singstar reclame vond ik ook al sterk


    12 november 2008 om 21:18
    richard

    @edward/raymond: fantastisch gedaan. Erg leuk en afschrikwekkend beeld van je ‘worst nightmare’ offline shopping experience. lol


    13 november 2008 om 06:31
    Elja

    Prachtige commercial inderdaad.

    Ik heb ook hardop zitten lachen! 🙂

    De reclames op de abri’s zijn helaas wat minder overtuigend als deze televisiecommercial.


    13 november 2008 om 09:23
    Rob Elbers

    Geweldig. Petje….uhh mijter af!


    13 november 2008 om 11:11
    Erwin Oudshoorn

    Een beetje inspiratie opgedaan van de Lama’s (Doventolk) ?


    14 november 2008 om 12:11
    Debbie.B

    Het spijt me, maar ik vind het zo simpel en voor de ‘handliggend’. (ik wil niemand voor zijn hoofd stoten) Maar ja André van Duin vind ik ook niet leuk.


    15 november 2008 om 15:22
    Harald Dumoulin

    Leuke herkenbare commercial. Heb wel het idee dit allemaal al eens gezien te hebben en dus niet zo bijster origineel. De voice-over op het einde is niet sterk genoeg en had veel beter gekund.


    17 november 2008 om 08:15
    Donovan

    het schijnt dat op last van justitie de laatste scene er uit moest worden gehaald: (‘zijn knecht staat te lachen’ met politie in beeld) de exacte reden weet ik niet maar zag net de commercial op RTL voorbij komen zonder dat gedeelte.. de commercial eindigt nu met de man in beeld die zijn edele delen stoot aan een paaltje (‘de zak van sinterklaas’)


    17 november 2008 om 18:33
    mgvandenbroek

    Schitterend. Ben eigenlijk wel benieuwd naar die justitie-censuur. Weet iemand daar meer van?


    18 november 2008 om 10:10
    Gerdien Stevense

    Filmpje is erg leuk en ik heb dan ook m’n kado’s bij Bol besteld. Maar de sinterklaaskado’s die ik via Bol.com (op tijd!) bestelde werden niet op 5 december bezorgd! Ik kreeg een excuusmail van Bol.com dat wel, zelfs met kadobon twv 5 euro. Maar nu moest ik op het laatste moment de stad in om alles nogmaals te kopen! Bij de TNT helpdesk zeiden ze dat ze heel veel telefoontjes hadden gehad van gefrustreerde Bol.com klanten. Ongelofelijk irritant! Op 3 december kreeg ik zelfs ik nog het volgende mailtje van Bol.com:

    “Bestel nu je laatste Sinterklaascadeaus bij bol.com en je pakjes worden nog vóór pakjesavond bij je thuisbezorgd. Doe je je bestelling op 4 december en heeft het cadeau van je keuze een levertijd van een dag? Dan heb je je bestelling op tijd in huis! Geen lange rijen voor de kassa, geen zware tassen en geen stress. Bestel dus nu je laatste cadeaus voor pakjesavond bij bol.com.”


    5 december 2008 om 23:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!