Concept voor MarketingfactsTV: Vloggers on the Road

19 november 2008, 12:55

Deze week wordt er elke dag een videoconcept aan jullie gepresenteerd. Deze concepten zijn bedoeld voor Marketingfacts TV en worden onder begeleiding van Gijsbregt Brouwer en Matthijs van den Broek ontwikkeld door studenten van de HvA. De definitieve oplevering van de videoconcepten zal plaatsvinden in januari. Graag ontvangen wij feedback op de videoconcepten.

Vandaag is het de beurt aan “Vloggers on the road”. In dit concept krijgen bloggers de kans om te vloggen. Marketingfacts zal een “vlogbox” de wereld in sturen om zo elke week een andere blogger van Marketingfacts zijn of haar verhaal te laten doen. De vlogbox bestaat uit een camera en een microfoon. De video mag geheel naar wens van de vlogger worden gemaakt. De vlogger kiest zelf wie de volgende vlogger wordt en zal dit persoonlijk overhandigen. Je kunt het vergelijken met een kettingbrief. Op deze manier worden de bloggers “Vloggers on the road”.

Ik ben Christopher Marks, ik studeer Interactieve Media aan de Hogeschool van Amsterdam. Ik zet samen met Roxane Kelder, Marcel Jansen, Michiel Essen, Danny Kwaks, Bas Bertens, Erwin Vlaar, Steven Zwarts formats voor Marketingfacts TV op. Hiervoor post ik af en toe een bericht op Marketingfacts zodat we de feedback uit de community kunnen gebruiken bij de productie van onze formats.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Kevin Beeftink

    Ik krijg er een beetje het Giel Mobiel idee bij. Variërende verhalen / vlogs van mensen die niet voorgeselecteerd zijn maar in hun persoonlijke en/of professionele kring ketting aan elkaar verbonden zijn. Enige nadeel is wat naar alle waarschijnlijkheid de NOS doet / heeft gedaan bij de Giel Mobiel: het doorgeven beinvloeden met promotionele doeleinden, dus wel met voorselectie. Mensen die elkaar niet kenden ‘moesten’ de mobiel aan elkaar doorgeven omdat er bijvoorbeeld een show gepromoot moest worden.

    Als je kijkt hoeveel reacties er nu al op blogs zijn wanneer men het idee heeft dat het een ‘commercieel’ blog betreft, kun je dat bij vlogs in deze vorm ook zeker verwachten. Als je het basisprincipe echter vast kan houden (ik ken die en die met een boeiend verhaal) kijk ik absoluut wel uit naar de diversiteit van M! TV in deze vorm.


    19 november 2008 om 13:13
    Karlijntje

    lekkere leader 😉

    Ik vind het een leuk concept, maar het kan heel snel stranden in hele slechte fimpjes. Elke blogger/vlogger kiest bewust voor een bepaald middel. Doe je liever iets met tekst, beeld of video. Of misschien kies je zelfs bewust voor Twitter. Je kunt dus snel krijgen dat een video oersaai of slecht geschoten wordt. Niet iedereen kan dat even goed (ikzelf ben echt niet zo’n held voor de camera bv)

    Als je wilt zorgen dat alle bloggers een keer met hun kop op de video komen (graag, ben benieuwd!) moet je het volgens mij door een prof laten maken. Het kettingbriefmechanisme is dus volgens mij niet zo geschikt; het moet wel met een zekere vrijwilligheid gaan. En… als het materiaal slecht is, ook gewoon bepalen dat het niet geplaatst wordt.


    19 november 2008 om 14:50
    bert kommerij

    Tip uit Hilversum:

    1. Geen TV nadoen met autocue.

    2. Direkt in de camera praten maakt het authentieker.

    3. Rustig spreken.

    4. Een verspreking maakt het authentieker, is niet erg, bloopers zijn altijd het leukst.

    Succes!!


    19 november 2008 om 14:51
    Marcel Jansen

    Bedankt voor de reacties. Ik ben één van de zeven studenten die meewerkt aan dit concept voor Marketingfacts TV. Ik ben van mening dat je juist het ‘on the road’ gevoel kwijt raakt zodra je de video in een professionele setting gaat neerzetten. Maar er komt uiteraard nog wel redactiewerk om de hoek kijken voordat de video’s daadwerkelijk worden gepubliceerd.


    19 november 2008 om 15:17
    Christophermarks

    @ bert kommerij

    Bedankt voor de tips. Ik ben een beginnende vlogger, deze tips zal ik dan ook toepassen in de nog te verschijnen video’s.


    19 november 2008 om 15:41
    Roxane

    @bert kommerij en Karlijn van den Berg

    Ik ben Roxane Kelder en ook 1 van de 7 studenten van de HvA.

    Het MF trailertje hebben wij overigens niet gemaakt maar iemand anders.

    Het is vanzelfsprekend dat niet iedereen een held is met video. Daarnaast is het ook niet verplicht om te doen. Misschien is het zelfs mogelijk om jezelf op te geven voor Vlogger on the Road en dat je op die manier door iemand anders uitgekozen kan worden. Wij vragen jullie natuurlijk ook om een stukje feedback omdat de bloggers van MF de eerste doelgroep is.


    19 november 2008 om 17:06
    Carlo

    Ik zeg go for it, learning by doing. Als het verhaal de moeite waard is, dan blijft de kijker wel kijken. Ik kan me voorstellen dat goedbedoelde “amateur” opnames voor een video professional vaak tenenkrommend zijn. Maar in de professionele wereld worden de meeste items overgeproduceerd en is vrijwel niets meer echt en authentiek.


    19 november 2008 om 18:38
    Jee-eM

    Zo te lezen van de leader in de smaak. Mooi 😉

    Leuk initiatief ook.


    19 november 2008 om 20:50
    Moore Intelligence

    Ik kijk het niet op mijn TV maar op mijn computer? TV is oud… ;).

    Leuk hoor. Mag wel wat minder meelezen op de autoque of inderdaad gewoon weglaten. Knap en getuigd van lef van deze studenten om dit zo op te pakken. Succes allemaal en wie weet binnenkort eens een rapportage op Inside Travel Facts, jullie zijn van harte welkom op de ‘redactie’ van de drie betrokken bloggers van Inside Travel Facts. Nogmaals heel veel succes and GO FOR IT!


    19 november 2008 om 21:40
    Petra de Boevere

    Wat nou anonieme bloggers? Zijn die er dan? 😉


    20 november 2008 om 16:51
    Jonathan Marks

    I think “on the road” concepts have more long term success that some of the studio based experiments which turn into bad copies of TV. I’m watching how this is being tried – and failing- in Spain, often because they focus on presentation and put interesting, absorbing content at the bottom.


    23 november 2008 om 13:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!