STIR sites dalen in Multiscope ranglijst
Is jouw site de laatste maanden gedaald in de bereikcijfers van Multiscope’s Visiscan? Na navraag bij Multiscope blijkt dat er een ongewenst effect zat in hun methodiek op het moment dat hun panelleden ook STIR panellid waren. Dit resulteerde in een te hoog bereik voor alle STIR leden omdat elk panellid bij het inloggen bij STIR door de software van Multiscope automatisch als bezoek aan de websites van alle leden werd geteld. Vanaf de metingen over de maand augustus 2008 is dit recht gezet.
Ik ben benieuwd wat dit voor gevolgen heeft voor de jaarlijst die ieder jaar begin december verschijnt. In juni publiceerde Multiscope nog een tussenstand waar Hyves (STIR lid) en Buienradar fors stegen.
Mark, kun je iets meer zeggen over het effect? Praten we over significante verschillen? Is daar op eenvoudige manier voor te corrigeren?
Dus als ik het goed begrijp conflicteert de software van STIR en Multiscope op het moment dat één panellid aan beide onderzoeken deelneemt. Klopt dat?
Zo lees ik het wel….
@Peter: Zo heb ik het wel begrepen ja.
Plugje – komt er nog een follow-up op dit verhaal? De nieuwe STIR-cijfers lijken er dan niet veel aanleiding toe te geven, maar De Grote Telegraaf-Truc toch wel…
@Stonehead: wat bedoel je met de grote telegraaf truc? Ik word nieuwsgierig….
Mmmh, dat is inderdaad wel heel erg raar ja, die bjina-verdubbeling van het bereik van de Telegraaf in STIR. Iemand enig idee waar dat aan ligt? Hebben ze STIR tags op hun site aangepast? Tellen ze Hyves verkeer mee?
Uiteraard is de sterke stijging van De Telegraaf niet onopgemerkt gebleven bij de totstandkoming van de data van oktober. Sterker nog, het heeft tot vertraging geleid bij de uitlevering van de desbetreffende dataset. De technische commissie van STIR heeft de providers gevraagd extra controles uit te voeren op de meetbestanden en hieruit bleek dat er geen onvolkomenheden aan te wijzen zijn die leiden tot een verklaring tot het gestegen bereik. Op zo’n moment kan STIR niet anders dan de data publiceren en af te gaan op het advies van de technische providers.
@Mark: ben je al aan het tikken? 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!