Op de koffie mét vlaai bij Maxime Verhagen

1 december 2008, 18:33

Op de koffie mét vlaai bij Maxime VerhagenNaar aanleiding van de vraag hoe hij zijn werk beter kon uitleggen is Minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen door zijn woordvoerder Bart Rijs gewezen op de mogelijkheden welke Twitter hem zou kunnen bieden. Het gevolg: zowel bij binnenlandse als buitenlandse bezoeken geeft de minister kort aan waar hij mee bezig is, wat hij gaat doen en stelt daarover soms ook vragen middels zijn accountnaam @maximeverhagen. Vandaag ontving Maxime Verhagen een 5-tal twitteraars: @kruithoph, @jacokoster, @rotjong, @tonyjansen en ondergetekende.

Meteen nadat hij zich had ingeschreven op Twitter, startte de discussie of hij het wel écht zelf zou zijn. Hij was daar snel helder in; “meestal doe ik het zelf, soms mijn assistent, maar ik geef zelf aan wat er op gezet moet worden dan.” In de praktijk blijkt dat hij het nu vooral zelf doet. Ook omdat hij er het voordeel en nut van ziet : in contact komen met een (deel) van de samenleving op een laagdrempelige manier. Op mijn vraag hoe hij omgaat met het ongeloof antwoordde hij : “als we elkaar al niet meer geloven op ons woord waar gaat het dan heen met ons”.

Wat hem verder opvalt is de vriendelijke toon van het medium, dat komt wellicht omdat het moeilijk(er) anoniem te doen is. Bovendien kun je er voor kiezen om iemand wel of niet te “volgen”, waardoor in het laatste geval de lol snel over is als het uit de hand loopt.

De overige twitteraars die aanwezig waren prezen hem vooral voor het initiatief om hiermee te startte. Het geeft de Minister een “gezicht”, je krijgt als van zelf een beeld van de werkzaamheden en wat hem bezig houdt, maar ook van de werkbelasting. Tijdens de ontmoeting kwam dan ook “de tas” op tafel, die weliswaar nóg leeg was, maar rond de klok van 18.00 uur aardig gevuld zou zijn. We zien hem regelmatig aangeven ’s-avonds nog even aan deze tas te gaan beginnen. Ondanks dat er ook aandacht is voor standpunten van de minister in bepaalde zaken is het een “kleurloos” medium, er wordt niet of nauwelijks over politieke standpunten gesproken, maar vooral met een door de mens Maxime Verhagen. Soms is er ook aandacht zaken buiten het werk. Zoals toen hij aangaf aan een heerlijke maaltijd mosselen te gaan beginnen; mijn verzoek “dit vraagt voor een foto” leverde een mooie foto van de mosselpan op met op de achtergrond een Pinot Gris. Interessant is de reden die hij aangeeft : ik wil graag laagdrempelig in contact komen door middel van de inzet van deze mooie techniek.

Technisch was het bijzonder mooi om te zien hoe een van de collega “Tweeps” middels zijn mobiele telefoon, laptop en digitale camera een real-time live verbinding opzette aan de tafel van de minister. Gevolg: een groot aantal kijkers die live de bijeenkomst volgden en vragen konden stellen. Het geheel is nu ook nog online te bekijken:

Nu even naar mijzelf. Wat moet een zorg-ondernemer nog aan tafel bij de Minister van Buitenlandse zaken? Het antwoord zit omsloten in de volgende vraag: Wat is de overeenkomst tussen Maxime Verhagen, Emile Lohman, Cees Sterk en Jan Kremer en Zorg20. Antwoord : allen zoeken wij aansluiting met onze doelgroep. Emile Lohman, onze Bestuursvoorzitter is recent verkozen tot “Influencer of the Year 2008” voor zijn rol binnen de gezondheidszorg en de manier waarop hij de reorganisatie op heeft gepakt en de patiënt weer een juiste plek geeft in ons huis. Cees Sterk (Algemeen Directeur Maaslandziekenhuis en overigens ook op twitter : @ceessterk) eindigde op een hele mooie tweede plaats en Jan Kremer (binnen UMC St Radboud Hoogleraar Gynaecologie en initiatiefnemer Virtuele IVF-poli) op een goede derde plaats.

Alle 3 kom ik in verschillende hoedanigheden tegen Cees Sterk via onze wederzijds blogpostings, de andere twee natuurlijk regelmatig live. Alle vier hebben we de ambitie om de kracht van de patiënt op een hoger plan te tillen door een betere informatievoorziening en het creëren van een patiëntgedreven zorgproces. Hierbij niet alleen de patiënt en zijn omgeving serieus nemend, maar ook balans brengen in de manier waarop hij of zij mee de regie voert op het ziekteproces; hún ziekteproces. Zoals bijvoorbeeld Maarten Lens-Fitsgerald die op maartensjourney.com zeer uitvoerig publiceert over zijn ziekteproces. Ik schreef hierover recent nog een blogpost op www.azo.nl.

Als Acute Zorgregio Oost (uitgevoerd door het UMC St Radboud) proberen we ons steentje hieraan bij te dragen door de online community www.acutezorg.nl op te zetten waar voor zorgprofessionals veel informatie te vinden is over de acute zorg (in voorbereiding). Deze bieden we dan aan door inzet van nieuwe media (podcasts, vodcast, weblogs, RSS-feeds, Twitter etc) hierdoor ontstaat ervaring met en gemak door de kracht van deze manier van informatievergaring. Daarnaast probeer ik langs diverse wegen dit soort mogelijkheden in onze ambitie als Academisch Ziekenhuis om “beter te worden” te vervlechten. Op advies van Marco Derksen verdiepte ik mij in Twitter. Dit bezoek is onderdeel er van, als u dit leest is ben ik er in geslaagd hij bij u onder de aandacht te brengen. De patiënt doet ons dit al voor en gebruik internet als volwaardige informatiebron. Door deze zaken te combineren ontstaat er ook een betere balans in informatie tussen de zorgaanbieder en de doelgroep.

Daarmee zijn we weer terug bij Maxime Verhagen; ook hij zoekt actief zijn doelgroep op om zijn werk nóg beter te kunnen doen. Begin komend jaar houden we een conferentie over de inzet van Zorg 2.0 (zoals wij het graag noemen). Hij zou een mooie spreker zijn 😉 Deze minister verdient een dikke pluim voor het initiatief waar navolging verdient door andere bewindslieden of bijvoorbeeld kamerleden. Maar ook voor Medici, verpleegkundigen en beleidsondersteuners is het goed om zich eens te verdiepen in de mogelijkheden welke hierdoor geboden worden door wat men web 2.0 noemt. Waarschijnlijk gebruikt u het al meer dan u denkt voor bijvoorbeeld het boeken van vakanties of bestellen van boeken of van uw koffie.

Lucien Engelen
Directeur REshape & Innovation Center Radboudumc bij Radboudumc

Why join the Navy if you can be a rebel (with a cause). Lucien Engelen (1962) has worked since 2007 at the Radboud University Medical Centre as Head of the regional emergency healthcare network. He also advises the Board in terms of changes in healthcare enhancing the participation of the patients and their informal care in their own disease, working towards raising the level of participation in Health(care), research and education. He is founding director of the REshape & Innovation Center, that wíth patients follows trends, creates healthcare innovations fast paced into practice, or concludes them as (for the moment) not implementable.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Chantal Coolsma

    Gaaf zeg!


    1 december 2008 om 19:06
    media

    Moet toegeven dat ik één van de sceptici was die niet geloofde dat het Maxime Verhagen zelf was die op Twitter zat. Na het bekijken van de live videostream van de ontmoeting van vandaag kan ik niet anders dan toegeven dat ik fout zat. Erg leuk en interessant videoverslag (jammer dat beeldkwaliteit niet beter is) waarvoor dank!


    1 december 2008 om 19:09
    rubenbos

    Het is toch echt ongelofelijk hoe, in korte tijd, inmiddels écht iedereen dichtbij komt. Het is makkelijker om een praatje aan te gaan met de Minister van Buitenlandse Zaken dan de cassiere van een supermarkt. Fantastisch.


    1 december 2008 om 19:50
    Mike Verbruggen

    Wat goed dit. Via Twitter komen mensen inderdaad makkelijker tot elkaar. Het was een genoegen om naar de twee videos te kijken. En ja die beeld kwaliteit… daar gaat het even niet om. Want het is ontzettend gaaf dat dit kan. Live vidoe van uit de kamer van een minister. Moet het nog gekker worden?

    Respect voor @MaximeVerhagen dat hij hier zo in is gedoken.


    1 december 2008 om 20:39
    Bart

    geweldig, hij heeft zich dus aan de ’twitterborrel’ gehouden 😉 ik hoop dat ie het nog lang blijft doen, zonder dat de traditionele media het weer verpest met een nietszeggende discussie.

    @marco derksen: nu geloof je het pas echt? nee toch?


    1 december 2008 om 21:30
    media

    @Ruben, @Mike: helemaal mee eens, erg goed dit!

    @Bart: ja hoor, ben inmiddels helemaal overtuigd! 😉


    2 december 2008 om 05:25
    Thijs – Haeyn

    Zeer gaaf dit. Inderdaad de laagdrempeligheid hiervan is echt super.


    2 december 2008 om 06:48
    Michael Kouwenhoven

    Heel gaaf dit. Complimenten voor de tweeps die het hebben vastgelegd!


    2 december 2008 om 07:33
    Petra de Boevere

    Er mogen blijkbaar alleen mannen binnen op het ministerie en dat terwijl die twitterborrel op het ministerie mijn idee was:(

    *ja ik ben stinkend jaloers!*

    Dit evenement heeft me gistermiddag trouwens wel langdurig van mijn werk afgehouden. Dit is echte politiek 2.0 Rita eat your heart out:-)


    2 december 2008 om 08:30
    Remco de Vries

    Was leuk om naar te kijken. Petra spammde de link 100x, en toen ben ik er maar eens voor gaan zitten 🙂

    Zeker politiek 2.0 op zijn best.


    2 december 2008 om 08:35
    Ayman || digital marketing | business concepts

    Heel fijn om Nederlander te mogen zijn en dat dit mogelijk is dankzij de openheid van @maximeverhagen. Ik heb genoten van de video en waar ik normaliter na een kwartier wel wegklik heb ik het dit keer goed volgehouden. De industrie maakt er al grif gebruik van als voorbeeld, ditmaal een echt voorbeeld en succesvol. Top!


    2 december 2008 om 09:34
    Petra de Boevere

    @Remco Ik en spammen? 🙂


    2 december 2008 om 09:52
    corine

    Absoluut een hele goede actie van Maxime. Zijn team heeft het begrepen. Echter de zin:

    “als we elkaar al niet meer geloven op ons woord waar gaat het dan heen met ons”.

    Is uit de mond van een politicus lachwekkend. Daarom geloof ik nog steeds dat vooral zijn assistenten twitteren, niets mis mee. Maar praat mij niet over gloofwaardigheid en zeker niet uit de mond van een CDA-er.


    7 december 2008 om 09:44
    wilph

    @corine heel geloofwaardig ben je zelf ook niet als je dit soort berichten anoniem de wereld in slingert….


    10 december 2008 om 07:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!