Augmented Reality op het web

2 december 2008, 08:11

{title}De Totaal TV gids had vorige maand (volgens eigen zeggen) al een primeur: open het bijgeleverde programma op je computer en zie al bladerend allerlei 3D objecten ‘in’ je webcambeelden verschijnen. De techniek, genaamd Augmented Reality, kan nu wel eens overal gaan opduiken. Het kan namelijk ook zonder aparte software bewijzen enkele ontwikkelaars met Flash en Papervision 3D technieken. Print dit plaatje uit, zet je webcam aan op deze website en plotseling zit er een groen monstertje bij je op schoot. Geniaal. Maar: hoe ziet dat eruit?

Oftewel, Augmented Reality, daar gaan we nog een hoop van zien op het web. Perfect bruikbaar voor viral campagnes, narrowcasting toepassingen… Kom maar op met al die mogelijke ideeën!

Mangrove
Internetbureau bij mangrove.com

Artikelen geschreven door internetbureau Mangrove (nu: We Are You). Verantwoordelijk voor de realisatie van de huidige Marketingfacts website (2012).

Categorie
Tags

20 Reacties

    rich

    Superdik.

    Eerste: T-Shirts uitdelen van merk ‘x’ mensen naar huis laten gaan achter de pc laten kruipen t-shirt aandoen en op het t-shirt wordt de boodschap verkondigt… ohh wat kort door de bocht…

    😉


    2 december 2008 om 08:25
    Lex

    @Ruben. Dat filmpje is geweldig, kan het publiek dit ook zien en zo ja hoe werkt het?


    2 december 2008 om 09:49
    rubenbos

    @Lex, ja iedereen kan het zien, het 3D beeld wordt real-time in de webcambeelden verwerkt. Het is dus niet zo dat je pas met nabewerking het resultaat kan zien.


    2 december 2008 om 09:51
    Robin

    Nog eentje: Zie een “Te Koop” bord hangen bij een huis, maak met je mobiel een foto en de prijs verschijnt zowel in je zoeker als op de foto die je maakt, sterker nog, je kan meteen een bod uitbrengen (en eerdere biedingen via je zoeker zien). Laat die makelaar ook maar meteen invliegen via een overlay-constructie… The future is now! 😉


    2 december 2008 om 11:51
    Ashwien

    Zo dit is wel superhandig om je 3d werk te presenteren. Op je mobiele telefoon is dat ook niet zo gek, alles gaat toch tegenwoordig met zo een mobieltje. Dat filmpje van Total Immersion- Alstom Train is zeker goed, ik denk dat er grote schermen hangen om de presentatie te kunnen volgen van een grote afstand zijn die dingen denk ik nauwelijks te zien.


    2 december 2008 om 12:15
    media

    Prachtig! En zie ik daar nu de Mangrove-crew op de achtergrond meekijken? 😉


    2 december 2008 om 19:09
    media

    @Jeroen: wellicht leuk om een keer af te spreken om te kijken of we er iets mee kunnen in het digitaal communicatielab dat we aan het opzetten zijn in Arnhem? Ik heb in ieder geval interesse om er mee aan de slag te gaan!


    3 december 2008 om 21:07
    Linda

    Had het plaatje uitgeprint om thuis met de webcam te testen, bleek er alweer een nieuw plaatje nodig te zijn. En ik maar wachten op het groene mannetje 🙂


    3 december 2008 om 22:09
    rubenbos

    @Jeroen, gaaf dat jullie software ‘markerless’ werkt. Hoe gevoelig is dit? Ik merkte bij de webbased versie die ik hierboven demonstreer dat het object met een marker al heel makkelijk zijn herkenningspunt kwijtraakt.

    @Marco, ik zie dat het op de Marketingfacts werkvloer hetzelfde verslavende effect heeft, haha.


    8 december 2008 om 10:20
    wobbe

    Cool!

    werkt dat met alle webcams?


    3 april 2009 om 09:20
    Roshan Warjavand

    Ik ben initiator en projectverantwoordelijke geweest voor het augmented reality project bij Uitgeverij Veronica. Op dit moment ben ik zoekende naar een interessant project of baan bij een media bedrijf. Heeft u behoeft aan een innovatieve mediageest? Kijk dan op mijn persoonlijke website http://www.warjavand.com.


    19 juni 2009 om 06:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!