Interview Hilde Roothart (Trendslator) over Mood09
Gaan en moeten we terug naar een nieuwe kapitalisme? Wat betekent de kredietcrisis? Hoe veranderen klantrelaties door het internet en wat betekent dat voor marketing? Waarom zijn witte fietstenplannen “hot” en is de spitsstrook heel duidelijk “not”? Waarom doen we in 2009 aan slowseks, en ontwikkelen we een nog grotere afkeer voor pornoficatie? Wat en waarom doet Apple het zo goed? En wat zijn eigenlijk “matuurtuinen”? Hilde Roothart heeft en geeft antwoord. In januari publiceert haar trendwatchbureau Trendslator Mood09. Hieronder een interview. Over het boek. Met daarin antwoord op álle bovenstaande vragen en meer. En op waar het naar toe gaat, in 2009 (zie ook: ‘2009 wordt het jaar van…’)
Over het boek, uit het persbericht:
MOOD 09 geeft aan dat we de komende tijd weer terug gaan naar de essentie, naar wat we echt belangrijk vinden. We gaan meer op zoek naar de bron van het leven, de herkomst van onze producten, de waarde van ons werk. We willen begrijpen wat we doen, wat we kopen, wat we eten. Terug naar de basis betekent ook: duidelijke regels stellen en heldere afspraken maken. Het is de hoogste tijd om alle overbodigheden, onzinnigheden en onduidelijkheden uit te bannen en weer met een schone lei te beginnen. Change? Yes, we can!
En ook:
Alternatieven voor onze op consumptie gerichte cultuur dringen steeds vaker en sterker op. Van guerrilla gardeners tot slow fashion en van weggeefwinkels tot nieuwe witte fietsenplannen, het zijn allemaal initiatieven waarmee we een weg uit de economie van hebzucht zoeken. Eind jaren tachtig sprak Francis Fukuyama over ‘het einde van de geschiedenis’. Recente ontwikkelingen worden ‘het einde van het kapitalisme’ genoemd. Levensstijlen die nu nog alternatief heten, zijn de eerste tekenen van een nieuwe tijd.
Voor de Erwin Boogerts van deze wereld: De foto van Roothart heb ik zélf gemaakt 😉
Goed interview. Interessant. Op naar de toekomst!
Lang maar goed interview, zou wel wat meer willen horen van haar over Remark. Denk namelijk dat dat de uitdaging zal zijn de komende jaren. De consument heeft geen aandacht meer voor de adverteerder maar de adverteerder zal aandacht moeten geven aan de consument.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!