Webwerk: Het beste van Epica 2008
December is naast trendvoorspeltijd ook terugkijktijd. Daarom deel ik graag mijn lijstje van fijne websites en online advertenties. Die heb ik gevonden tussen de 423 inzendingen van de interactieve categorieën van de Epica Awards, nu een kleine maand geleden.
Vakjournalisten uit 23 landen kwamen voor de Epica Awards in Parijs bijeen en kozen het meest creatieve en kwalitatieve reclamewerk van het afgelopen jaar. Voor het Marketingfacts-publiek zijn er ongetwijfeld vele bekenden in de lijst, maar volgens mij niet minder de moeite van het heraanschouwen waard. Hieronder mijn lijst(je)…
Consumentensites (durables)
- Miss Fiffi voor The Swedisch Association for Sexuality Education (RSFU) door Åkestam Holst
- World of interior design voor Mio door Garbergs Reklambyrå
- Past het in de Nemo? Voor Citroen nemo door Euro RSCG
- Come into the closet. Let’s dance. Voor Ikea door Forsman & Bodenfors (Categoriewinnaar Epica)
- Rush voor Volvo door Euro RSCG 4G
- The turbo gene test voor Saab door Lowe Brindfors
- Journeys voor Louis Vuitton door OgilvyOne Worldwide
Consumentensites (non-durables)
- The world is my canvas voor Nokia N82 door Farfar
- Fingerprints voor arbeidskreis vorratsdatenspeicherung door Nordpol+ Hamburg
- Une déclaration nommée désir voor Carte Noire door Euro RSCG 4D
Business to business websites
- Blackbeltmonkey Digital Communication & Design Studio (categoriewinnaar Epica)
- Hello Garbage, Wasteball in the office door Fitzroy
Online ads
- Oceanic screensaver door Serviceplan Munich/Hamburg (goed idee, uitvoering iets minder)
- Banners voor Bad Company door Wieden+Kennedy
- Lola voor Coca-Cola Spanje door McCann Erickson
- Klok voor de Koninklijke landmacht door Publicis
- Reanimatie voor de Nederlandse Hartstichting door Publicis
- Annoying Hu Jin Tao voor Amnesty International (is er ook met Putin, Bush en anderen) door Contrapunto
- Beeline, collect the incomings voor VimpelCom door BBDO Interactive
- Blinds voor Ikea door DDB Germany (irritant, maar toch)
Epica
De uitreikingsceremonie van de Epica Awards is op 23 januari 2009 in Athene. De Volkwagen-hond krijgt net als in Cannes (silver, Cannes Lions, juni 2008) en Stockholm (grand prix, Eurobest, december 2008) een filmprijs (Epica d’Or, Epica, november 2008. Naast de filmprijs, ook prijzen voor outdoor, pers en online.
Mooi overzicht Wendy! Volgens mij wint deze posting met afstand in de Marketingfacts jaarlijsten wat betreft het aantal links 😉
Mooie mail uit Groningen: ‘Waar iedereen lult over web2.0 introduceren wij nu al dizain3.0’
Het reclamebureau heeft een nieuwe site. De mail: ‘Na tien jaar vertrouwen wij onze oude website toe aan het virtuele kerkhof van internet: web.archive.org. Niet dat ‘ie af was, integendeel. Nog dagelijks krijgen wij er complimenten over. […] Maar nu is het tijd voor iets anders. We gaan iets nieuws doen. Iets dat nog niet eerder in Nederland is vertoond. We gaan een dizainkanaal beginnen.
Check it out op http://www.dizain.nl. Diz ain tievie men!’
Zat niet tussen de Epica-inzendingen, maar ik vind de site een leuke uitbreiding van het lijstje mooi webwerk. Lekker kerstgevoel ook meteen.
@matthijs: Jeuheu!