Xing.com koopt Amerikaanse nieuwssite Socialmedian

22 december 2008, 07:39

{title}Erwin Boogert meldde vorige week vrijdag op Emerce dat de Duitse profielensite Xing de Amerikaanse nieuwssite SocialMedian koopt voor 2,9 miljoen euro. In een latere fase komt daar nog aan bedrag bij (0,5 – 2,5 miljoen euro), afhankelijk van prestaties.

Interessante stap. Socialmedian (‘This News Network is designed to help people track and share news about Social Networking’) gaat vooral over nieuws rondom social networks. Het is geen algemene nieuwssite: de site wordt volgeschreven door een community als ik het goed zie. Boogert shrijft: ‘Gebruikers van Xing kunnen aangeven in welke thema’s, bedrijven of personen ze zijn geïnteresseerd. De New Yorkse dienst filtert die data uit publieke bronnen op het web en presenteert die in het profiel van de gebruiker.’

Als ik het goed begrijp, filtert de dienst via gebruikers nieuws over en voor social networks. Je krijgt, na stevig doorklikken naar de bron, dan verhalen als dit: ‘Twitter Finally Reveals a New Feature!’ Xing heeft zelf rond de 5 miljoen gebruikers. Ik ben benieuwd wat Socialmedian (en de investering) precies gaat opleveren.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Dustin

    Mooi on te zien dat bedrijven uit Europa nu bedrijven in de VS opkopen, dit was meestal andersom als het om internet-bedrijven ging!


    22 december 2008 om 12:07
    chi666

    Social media is het speeltje van Jason Goldberg, de man die Jobster heeft opgericht. De voormalig spin doctor van Bill Clinton die erg goed was in het halen van heeeeeel veeeeel media aandacht, heeeeel veeeel centrure capital (mede daar door) en het massaal verbranden daarvan. Wat hij precies met social media van plan was is mij nooit duidelijk geworden, en business modellen had hij nooit zoveel kaas van gegeten. Ik begrijp de move van Xing daarom dus totaal niet.


    22 december 2008 om 14:53
    Ronald van den Hoff

    ik volg Socialmedian al een tijdje en gebruik het als een soort nieuws aggregator, die berichten filtert. Grappig, niet echt spannend maar het levert wel content op. Dus als Xing meer actie in hun netwerk wil laten zien hebben ze nu content. Dat hadden ze ook zelf wel anders kunnen regelen, eens Bas!

    Ik vind het wel opvallend dat waar de grote social networks eerst alleen als technical-facilitator optraden, ze nu ook content aan de community gaan aanbieden en/of een eigen identiteit proberen in te vullen. Lijkt me een logische volgende stap in het leveren van toegevoegde waarde t.o.v. de super groten. Bij mindz.com zijn we daar dus full blast mee gestart.

    In dat kader vraag ik me af wat er gebeurt wanneer “Raymond Hyves” een oproep doet op hem te stemmen bij de komende 2de Kamer verkiezingen…zeteltje of 10? Maar nu raak ik off-topic….


    22 december 2008 om 20:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!