Marketingfacts toppers 2008
Traditiegetrouw plaats ik in de laatste dagen van het jaar weer de overzichten met topartikelen en bloggers. Cijferfetisjisten herinneren zich vast wel de jaarlijsten over vijf jaar Marketingfacts en de twee artikelen vorig jaar.
In 2008 is rondom de Marketingfacts-organisatie het nodige gebeurd. We gingen een strategische samenwerking aan met Lenthe Publishers, we veroverden Arnhem vanuit de Sweert de Landasstraat en last but not least voor Marketingfacts, Matthijs van den Broek trad 1 April in dienst als fulltime eindredacteur.
Alle bloggers tezamen genereerde iets meer dan 2.000 artikelen in 2008. Dat gecombineerd met maandelijks zo’n 130.000 unieke bezoekers leverde bij veel artikelen de nodige doorkliks en/of reacties op, op basis waarvan ik weer een aantal overzichten samenstelde zoals de top10 artikelen over 2008 & all time, de top25 bloggers over 2008 & alltime.
|
|
|
|
Met het EK èn Amerikaanse presidentsverkiezingen kon het niet missen dat deze ook bij ons hoog zouden scoren. Bijzonder is dat zowel Paulo Lopes als Karlijn van den Berg begonnen met bloggen op Marketingfacts in 2008 en beiden een schot in de roos scoren qua respectievelijk doorkliks en aantal reacties.
Beide artikelen komen samen met het artikel van Vincent Evers rondom de facturen van Buma Stemra ook meteen binnen in de Marketingfacts top10 All time die je hieronder ziet. De Ziggo-posting van Mark de Bruin kwam circa 7.000 doorkliks te kort om te worden opgenomen in de Top 10 All time.
|
|
|
|
Voor het eerst in het bestaan van Marketingfacts is Marco verstoten van zijn jaarlijkse nummer 1 positie als blogger met de meeste artikelen. Vorig jaar voerde Marco de lijst nog aan met 709 artikelen dit jaar plaatste Marco 381 artikelen (een stuk minder) en is Matthijs, onze razende reporter, koploper met 419 artikelen.
Een trend die sinds het ontstaan van Marketingfacts zich elk jaar voordeed is ook dit jaar weer zichtbaar; 50% van het aantal artikelen wordt over een steeds groter aantal bloggers verdeeld. Dit jaar zijn vijf bloggers goed voor 50% van alle artikelen. Ikzelf ben overigens dit jaar gekelderd van een 3e naar een 8e positie met slechts 39 artikelen, steeds vaker is een andere blogger mij voor met artikel of pakt Matthijs het op. Ik voorspel dat Matthijs in 2009 mij ook van de tweede positie qua aantal artikelen op Marketingfacts over alle jaren heen zal verstoten. Zet hem op Matthijs!
Top 25 Marketingfacts reageerders excl. bloggers |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ALL TIME | Over 2008 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Tot slot de top25 van onze Marketingfacts leden op basis van aantal reacties All time en in 2008. Alleen de reacties van ingelogde leden zijn hierbij geteld. Jeroen Mirck is topreageerder op Marketingfacts! En voor diegenen die meteen denken dat dat is om Adfoblog of Emerce te pluggen, dat valt reuze mee.
Bovenstaande artikelen zijn overigens exclusief de Viral Friday-artikelen van Paul van Veenendaal alleen het hoofdartikel is meegeteld. De ruwe overzichten van Viral Friday zijn overigens inmiddels klaar en zullen aanstaande vrijdag door Paul zelf worden live gezet. Die houden jullie dus nog tegoed.
Erik: mooi overzicht. Het ziggo artikel wordt iedere dag via Google goed gevonden. Wie weet dat het in 2009 wel in de all time lijst staat. Ik gok dat een artikel over de g1 telefoon er ook wel in kan komen.
Vanuit de trein de beste wensen voor jullie allemaal!
@Erik: opnieuw een mooi overzicht Erik waarvoor dank!
@Mark: denk inderdaad dat Ziggo-artikel komende tijd nog wel even traffic zal trekken vanuit Google; volgend jaar in de top-10 all time! 😉
Even terug naar de ontwikkelingen van afgelopen jaar en de actuele stats. Het feit dat Matthijs in vaste dienst is gekomen en we de samenwerking met Lenthe zijn aangegaan, heeft er na 5 jaar toe geleid dat ik af en toe eens een dag geen marketingfacts doe. En ik kan je vertellen dat ik daar heel blij mee ben 😉 Achter de schermen zijn we nog steeds druk bezig met integratie van aantal processen en we hebben inmiddels de intentie uitgesproken dat we op dezelfde voet verder gaan in 2009. Voor het komende jaar hopen we de groei in sitebezoek (25% toename in 2008), aantal geregistreerde leden (20% toename in 2008) en lijnextensies (denk aan magazine en speciale workshops) verder te kunnen doorzetten.
Beste bloggers,
Als toekomstige MF-stagiares over 10 jaar nog eens terug kijken en de lijstjes nog eens door nemen, dan zou je bijna vergeten dat er dit jaar een kredietcrisis is geweest. Heel opmerkelijk eigenlijk. Bij deze wil ik jullie bedanken voor de leerzame columns.
Gefeliciteerd met dit jaar. Ik ben zelf erg benieuwd naar de stats van alle artikelen zonder Google traffic (of zelfs alle inkomende links). Welke content trekt vanuit de vaste lezers de meeste interesse? Als ik in jullie stats systeem moet duiken: let me know! Fijne Jaarwisseling.
Geweldig overzicht, Erik. Chapeau! Memorabele lijst, op alle vlakken. Wil nog wel even zeggen, dat ik het natuurlijk fijn vind om op nummer 1 te staan wat betreft aantal berichten. Daarbij zou ik direct willen opmerken, dat het niet best zou zijn, juist gezien mijn fulltime commitment, als ik niet op nr 1 of 2 zou staan. Zie wel, dat ik in het rechterlijstje bij de meeste reacties in 2008 niet voor kom. Teveel mitsen en maren in de postings? Te lang, te weinig opinie? Ga eens kijken of ik daar wat aan kan doen…
Verder vind ik het erg interessant, dat ook op Marketingfacts een variant op de 80/20 regel van toepassing is. Duidelijke Long Tail, waar we misschien nog eens goed naar moeten kijken! 😉
@Arnoud: Het EW van Jaap (ik vind het overigens prachtig) is pas een paar maanden oud. De crisis is pas echt dit najaar toegeslagen met het ineenklappen van Fortis. En hij duurt nog voort.
@Matthijs, Arnoud: we moeten zeker meer doen met dat Economisch Weerbericht; is een prachtige reeks aan het worden!
Net de posting geupdate en de top25 reageerders toegevoegd.
Die Jeroen toch. Gemiddeld ongeveer 2x per week dus!
@Erik,
Als je dan toch bezig bent met het opstellen van lijstjes, dan ben ik benieuwd in hoeverre de meest actieve regeerders actief zijn op het internet, maar dan vanuit een andere discipline. Volgens mij moet je daar ‘marketing technisch’ je voordeel uit kunnen halen.
Ik kan me in ieder geval voorstellen dat vakgenoten met een andere achtergrond hier graag een graantje informatie oppikken. Wellicht zouden zij wat voor MF terug kunnen doen.
Nu op naar het einde van het beursjaar onder handbereik ligt, kan ik terugkijken op een opmerkelijk jaar. Andere regeerders uit de top 25 zullen vermoedelijk ook wel iets opmerkelijks te melden hebben. Waarom? Simpelweg omdat ze breed georiënteerd zijn.
Aan het begin van het jaar schreef ik een column met de koptekst ‘AEX naar 250?
( http://www.usmarkets.nl/Artikelen/Columns/Beurscyclus-AEX-naar-250.61907.html ). Ik mag van veel geluk spreken als er vanaf nu nog 1,2 punt bijkomt. We eindigen dan op 250 😉
Goed uiteinde toegewenst.
Waar blijft Jeroen’s reactie nou?
Zolang Ronald er niet is kan ik dus nog even snel proberen een plaatsje op te schuiven… 😉
@Arnoud – webdevelopment, hier.
@Ramon, @Matthijs: Joehoe! 😉
‘Nieuwe media’ is ook dat je niet alleen op je eigen platform communiceert, dus logisch dat ik ook regelmatig bij de grootste marketingblog van Nederland langskom. Die 90 reacties verrassen me nog best. Ach, het gaat in plukjes. Zo heb ik actief gereageerd op (soms onjuiste) berichtgeving over de verkoopplannen omtrent Emerce. Wat me meteen bij een opmerking op bovenstaande tekst brengt: ik werk al tien maanden niet meer voor Adformatie, Erik!
@Erik: Mijn opmerking kwam voort uit een verwarrende typo. Dank voor de toelichting. Het kan ook niet anders, want blogdiscussies zijn dialogen, geen monologen. Meer dus dan alleen maar heel zender-achtig linkjes droppen. Al kan een relevante link op z’n tijd juist heel verrijkend zijn voor een discussie.
@ redactie: edit Jeroen Mirck +2
Complimenten voor het samenstellen van de cijfers, Erik!
En iedereen uiteraard een fijne jaarwisseling gewenst!
Mooie lijstjes!
Leuk om te zien dat ik met 1 van mijn artikelen in de top 10 van meest gelezen terecht ben gekomen. Mooie stimulans om in 2009 ook weer wat artikelen te gaan plaatsen! 😉
Top 10 reaguurders dit jaar, volgend jaar de top 10 overall maar eens bereiken 😉 Leuke lijstjes! Ook van mijn kant iedereen een fijne jaarwisseling vanavond!
@Bas: eigenlijk zou het lijdend voorwerp een reis naar Costa Rica moeten verdienen 😉 En ik zou lekker doorgaan met je kritische analyse van de de arbeidsmarktcommunicatie; doe je goed!
2008 was mijn eerste vlogging jaar.
Toch mooi om te zien dat ik al in de lijstjes
ben gekomen.
Ga 2009 proberen eens wat meer reacties
te verzamellen. Moet ik in ieder geval wat
minder genuanceerder worden 🙂
Was in ieder geval een leuk blogging 2008.
@ Bas,
Volgens mij begin je wat milder te worden. We hebben geen discussies meer 😉 Toch wil ik wel wel melden dat ik jouw artikel ‘Bedrijven gaan zelf aan de werven’ zeer interessant vond. Goed onderbouwd en prettig om te lezen. Omdat het mijn vakgebied niet is, reageer ik niet! Reageren om te reageren heeft geen zin.
Ik wens je een goed jaar toe.
Leuk om te zien inderdaad!
Ondertussen is het al het nieuwe jaar, Beste wensen alle!
@iedereen
Ik heb niet echt een speech ofzo maar:
ik wil iedereen bedanken die dit heeft mogelijk gemaakt!!! Mijn ouders, overige familie, vrienden, vriendinnen,partners, echtgenoten, vakgenoten, de NOS, Roeland Stekelenburg, afdeling communicatie van de NOS, etc….
maar zonder JULLIE die de moeite namen om te klikken met die rechterwijsvinger op die linkermuisknop zonder JULLIE zou ik hier nu niet staan (lees: zitten). Daarom wil ik iedereen daarvoor bedanken die dat heeft gedaan.
🙂 Proost
@ Marco waar is het Marketingfacts beeldje, wisselbeker, marketingbokaal?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!