Verkoop digitale muziek VS stijgt met 30 procent

5 januari 2009, 07:13

{title}Vorig jaar is in de VS de verkoop van digitale muziek met bijna een derde (27 procent) gestegen. Het aantal ligt op meer dan een miljard, de totale groei in muziekaankopen bedraagt bijna 11 procent. Dit blijkt uit de Soundscan van Nielsen (via: Webwereld, zie ook Forbes, Yahoo Finance).

Niet alleen losse nummers, ook het de verkoop van digitale albums groeide: hier was een toename te zien van 32 procent tot 66 miljoen exemplaren. Webwereld schrijft: ‘Vooral in de week voor Kerst werden in de VS driftig nummers tegen betaling gedownload. Dit gebeurde bijna 48 miljoen keer, tegenover 43 miljoen in de dezelfde periode vorig jaar.’

De verkoop van fysieke cd’s nam, in vergelijking met 2007, af met 8,5 procent. In 2008 waren er 19 verschillende liedjes die het totale aantal verkopen van 2 miljoen overschreden. In 2007 waren dit er nog 9. 71 nummers werden meer dan een miljoen keer betaald gedownload, in 2007 waren dit er nog 41.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Remco de Vries

    Zo ook bij mij groei. Ik betrap mezelf er steeds meer op dat ik torrents en overigen links laat liggen, en via Itunes een album binnenhaal.


    5 januari 2009 om 07:25
    mgvandenbroek

    @Remco de Vries: Echt? Waarom dan? Is dat een gun-effect, of omdat het via iTunes allemaal goed geregeld is?


    5 januari 2009 om 07:29
    Remco de Vries

    @Matthijs, Ik zat net dus inderdaad ook na te denken wat nu de drijfveer erachter is. Misschien wel een Gun-effect, of een combinatie. Ik weet het niet.

    Het is ook gewoon makkelijk, ik moet altijd mij iPod bij me hebben, en hang hem bijna dagelijks wel aan iTunes om wijzigingen aan te brengen. Een store account had ik al, dus dan ik een MP3’tje aanschaffen zo gedaan.

    Heb dit jaar overigens ook meer originele albums gekocht dan voorgaande jaren. Hoewel dat per artiest verschilt, een Gun effect dus.


    5 januari 2009 om 07:48
    Murphsy

    Groot nadeel van online muziek kopen, bijvoorbeeld via iTunes, vind ik toch de kwaliteit. Je redt bij lange na niet dezelfde kwaliteit als een cd (of zelfs lp). Waar een cd zo’n 11000kbps doet zijn de meeste downloads daar maar een fractie van.

    Op mijn iPod hoor ik dit verschil niet zozeer, maar wanneer ik mijn muziek via m’n Squeezebox in m’n HiFi set stop dan klinken de via iTunes gekochte nummers vele malen slechter.

    Dus voor mij meestal gewoon cd’s, die importeer ik dan zelf wel in iTunes voor op m’n iPod.

    Leuk marketing feitje om beetje relevant te blijven: Ik denk dat de muziek industrie één van de weinige is waar de kwaliteit achteruit gaat vanwege nieuwe techniek (downloaden, mp3-spelers, mp3). Is er misschien ruimte voor een verkoper die dit anders doet? ‘Download bij ons lossless FLAC-files?’


    5 januari 2009 om 08:13
    Christiaan W. Lustig

    Interessant nieuws. Op het radionieuws hoorde ik op nieuwjaarsdag alleen maar dat de cd-verkoop weer gedaald was. Dus minder dan de helft van het verhaal.


    5 januari 2009 om 08:58
    Paulo Lopes

    gemak en kwaliteitsverbetering was bij de overstap van LP naar CD een van belangrijkste succesfactoren.

    gemak en distributie blijkt uit deze cijfers bij de overstap van CD naar MP3

    volgende stap kunnen we wel raden denk ik…gemak, distributie en kwaliteit


    5 januari 2009 om 09:01
    Emiel Kamzol

    Ik kwam er pas deze kerst achter wat de kwaliteit was die iTunes aanbied, 128 kbs.. Dat is toch niet meer van deze tijd.. 192 kbs is wat mij betreft het minimale wat aangeboden moet (kunnen) worden.. Dat is heeft nog iets van kwaliteit. 128 kbs is te vergelijken met een bakkeliette langspeelplaat.

    @murphsy

    Als je de CD’s importeert in iTunes moet je ook uitkijken, de standaard instelling voor importeren is mp3 / 128 kbs. Verhoog dit naar 320 kbs en je benaderd CD kwaliteit.


    5 januari 2009 om 09:50
    Wouter Gheysen

    Van de dertien miljoen songs die afgelopen jaar op het internet werden aangeboden, vond meer dan tien miljoen geen koper.

    De Britse auteursrechtenmaatschappij MCPS-PRS, die wereldwijd de licenties beheert van tien miljoen muziekstukken, concludeert dat het succesverhaal van muziekverkoop via internet sterk moet worden gerelativeerd.

    Het internet zou democratiserend werken en voor veel muzikanten de mogelijkheid bieden om in eigen beheer hun product aan een groot publiek te slijten, zo luidt de stelling. Maar dat blijkt eerder uitzonderlijk het geval.

    Volgens Will Page en Andrew Bud, van het MCPS-PRS, vindt het gros van de aangeboden muziek geen klant. Van de dertien miljoen songs die het afgelopen jaar via het internet werden aangeboden, konden er meer dan tien miljoen geen koper interesseren.

    Hun bevinding komt dicht in de buurt van een eerdere boude veronderstelling: namelijk dat negentig procent van het muziekaanbod op het internet brol is. Page en Bud becijferden dat tachtig procent van alle inkomsten op het internet afkomstig waren van 52.000 nummers. Het zijn dus wel degelijk de hits die de muziekindustrie aandrijven. Dat alle nicheproducten samen meer zouden verkopen dat de hits, is een fabeltje. Page en Bud berekenden ook dat slechts 173.000 van de 1,23 miljoen albums verkocht werden. Liefst 85 procent bleef dus onverkocht. (www.standaard.be)


    5 januari 2009 om 14:57
    Multus

    Doe mij maar gewoon torrents.


    5 januari 2009 om 15:23
    geertveneklaas

    We zien dus dat het aantal betaalde downloads stijgt en de verkoop van fysieke CD’s daalt. Maar wat is de trend in illegaal downloaden? Vertoont deze wellicht een neergaande lijn van waaruit de stijging in betaalde downloads is te verklaren? Wint betaald downloaden aan populariteit ten koste van illegaal downloaden? Zijn daar cijfers van?

    Een vraag die veel verder gaat is: wat is de algemene trend in muziekconsumptie?

    En hoe verhoudt daarbinnen het ‘binnenhalen’ van muziek (betaald danwel onbetaald downloaden of aanschaf van fysieke geluidsdragers) zich tot het beluisteren van muziek (online en offline)?

    Zijn er studies over het effect van streaming musicsites op de verkoop van muziek?

    Veel vragen…. iemand een antwoord?


    5 januari 2009 om 19:14
    Paulo Lopes

    ga de generaties die opgroeien met het gegeven dat muziek “in principe” gratis is vertellen op een dag dat ze ervoor moeten gaan betalen….succes

    Geloof wel dat de groep “40 tot Vut” nog wel wil betalen voor Oudere Content of Oudere content in een nieuw jasje, met de vergrijzing nog wel verkopen mogelijk dus lijkt me…

    Overigens zie je op verjaardagsfeestjes tegenwoordig vaak videoclips die via Youtube gedraaid worden door de beschikbare vrijwilliger worden. Heb je beeld + geluid (redelijk) altijd Online waarom dan nog downloaden? Als mobiel Internet snel genoeg is dat die video’s binnen 1 sec er staan..why bother?


    5 januari 2009 om 22:40
    Thijs

    Ik ben zelf een marktonderzoek aan het doen voor entertainment winkel van Leest.

    De conclusie is simpel de muziek industrie heeft weinig toekomst.

    Het aanbod online wordt alleen maar groter en groter. Het totaal aantal huishoudens met internetverbinding dus met toegang tot de illegale muziek industrie is dus enorm. De nieuwe generaties zijn al verzot op het gratis downloaden en vinden het zonde om van hun weinige zakgeld alsnog een single te kopen.

    Ook zijn de progamma’s vaak gratis. Ik maak persoonlijk gebruik van een mp3 converter die voor mij alles vanaf youtube haalt. Dus veiligheid gegarandeerd.

    Het zullen jaren worden voor verandering,overleving en/of neergang.


    6 januari 2009 om 06:38
    Paulo Lopes

    @ Thijs

    Ik vind je algemene conclusie dat er weinig muziek in de muziek industrie zit wel een beetje kort door de bocht. Ik zie wel degelijk nieuwe soorten succesvolle initiatieven ontstaan kijk maar naar het succes van Guitar Hero, Wii Music, Singstar, binnenkort DJ Hero (met o.a.Tiesto). Vergis je niet daarin gaan miljoenen om.

    Losse Singles en Album verkoop heb je natuurlijk wel een punt maar goed de industrie en artiesten zijn inmiddels op een punt gekomen dat ze zich dat heel goed beseffen. Die zien singles en album, youtube releases steeds meer als een promotiemiddel ipv een verdienmodel. Het echte geld wordt verdiend bij Concerten, Games, Interactie met kerndoelgroep, Sponsoring (zie bijvoorbeeld Marco Borsato en Unive)


    6 januari 2009 om 10:33
    Potiman

    Den Haag, 13 juli 2009

    Geachte Mijnheer/ Mevrouw,

    Naar aanleiding van mijn cd Invisible Smoke en dat iedereen mij op straat herkent als bekende Nederlander,

    zou ik u even aandacht willen vragen voor mijn muziek.

    Het is Reggae.

    Ik ben de auteur/ zanger van deze muziek.

    Met het muzikale gedeelte uit Bleu White Studio Scheveningen, ben ik zover om mijn cd uit te brengen.

    Ook ben ik de Bob Marley van de Soundmix Show 2002.

    Toen had ik geen eigen muziek om verder te kunnen gaan.

    Dat heb ik nu in 2009 opgelost en daarom deze presentatie.

    Mijn cd heet Invisible Smoke, met de nummers:

    1 lIVE SO SWEET

    2 FEEL IT

    3 HUNGRY

    4 SMILE AGAIN

    5 BABYLON

    6 LIKE TO PLAY

    7 EARTH PEOPLE

    8 POTILOVE

    9 JAH

    10 TELL ME

    Om een idee te krijgen, verzoek ik u ook even naar you tube te gaan poti1972.

    Daar kunt u wat van mijn muziek horen en wat meer over mij te weten te komen.

    Mocht u bellangstelling hebben voor een optreden van Potiman,

    dan hoor ik u graag als u dat wilt op mijn mobiel 0625490248 of een bericht op poti@live.nl.

    Hartelijk dank voor uw tijd.

    Met vriendelijke groet,

    Potiman

    David Gelenbrecht


    13 juli 2009 om 11:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!