Poken wordt de opvolger van swaffelen in 2009

8 januari 2009, 09:15

{title}Ayman van Bregt schreef hier al eerder over Poken, het digitale visitekaartje in de vorm van een sleutelhanger waarmee je je gegevens en je profielen op social networks uitwisselt.

De distributie verloopt voorlopig voornamelijk via vriendennetwerken. Je kunt namelijk via de site een doosje van 12 voor jou en je vrienden bestellen. Er is een puntensysteem en een wedstrijdelement is altijd leuk. Hoe meer punten je vergaart, hoe hoger je korting wordt.

Nu zijn er in Nederland mensen met heel veel vrienden, en dan kan dat best een klein beetje uit hand lopen. Zoals bij Jilles Groenendijk, die inmiddels al twee Poken Meetings organiseerde. De eerste vond afgelopen zondag in Renesse plaats. Omdat er een voorraadprobleem dreigde bij de 020 Meet Up gisteren werd Marco Spirig van Poken ingevlogen vanuit Zwitserland.

Poken lijkt hard op weg te zijn de opvolger van swaffelen te worden als nieuw woord van 2009, poken past zelfs in het huidige kabinetsbeleid, lekker platonisch en veilig. Leg een Zwitser maar eens uit wat swaffelen dan is, dat is nog niet zo eenvoudig…

Ik carpoolde gisteren met Jilles die ook de poken homedeliveryman bleek te zijn. Op diverse adressen onderweg moesten pokens worden afgegeven. We werden opgewacht alsof het een tupperwareparty betrof, maar dan één met plastic wat iedereen wel wou. In Amsterdam, in de kantoren van Netwerven, zat men ons op te wachten in een grote kring. Alsof Sinterklaas verwacht werd, en zo voelde het ook voor velen. Ik stop de pokens zelf als extraatje in de winterwijnverrassingsdoos. en heb er ook al heel wat via de mail aan ‘vrienden’ verkocht. Iedereen lijkt er één te willen hebben.

In het filmpje een sfeerimpressie en een interview met Marco Spirig, developer bij Poken SA.

Poken wordt in 2009 de opvolger van swaffelen! from Slijterijmeisje on Vimeo.

Petra is sinds 1993 eigenaresse van Slijterij Wijnhandel de Vuurtoren te Breskens, blogt sinds 2003 op Meisje van de Slijterij en schrijft sinds medio 2005 een themaweblog over dranken. Naast altijd op zoek naar nieuwe (digitale) uitdagingen en er vast van overtuigd dat dit zakelijk ook interessant is, is ze samen met haar man de trotse ouder van twee prachtzoons.

Categorie
Tags

36 Reacties

    Rene Sebastian

    Voor de zakelijke markt kan het aardig zijn, maar eerlijk gezegd zou ik het figuurtje dan toch wel inwisselen voor een serieuzere versie.


    8 januari 2009 om 10:51
    Paul Hottinga

    Poken is een leuke uitvinding maar zoals ik het zie niet voor het grote publiek.

    Zie het ook niet de opvolger van swaffelen worden!


    8 januari 2009 om 10:54
    Leon Willemsens

    @Rene

    Marco liet gisteren vallen dat ze met een Obama bezig zijn. Hij meende trouwens dat je vanaf 5.000 stuks je eigen poppetje kan laten produceren. Hou daar even een marge, hij was niet van sales. 🙂


    8 januari 2009 om 10:55
    Leon Willemsens

    @Paul

    Wat zijn je argumenten bij je mening dat het niet voor het grote publiek is?


    8 januari 2009 om 10:58
    Petra de Boevere

    @Dijkie, het funaspect speelt hier ook een grote rol.

    Heb je trouwens op Retecool ooit een positief enthousiast bericht gezien? Ik kom er niet zo vaak, ook zo’n nodeloze site:-)


    8 januari 2009 om 11:19
    Bas T.

    Ja Dijkie. Schrijf eens iets positiefs, man!


    8 januari 2009 om 11:31
    Dijkie

    @Petra:

    Jawel hoor, ik schrijf ze met grote regelmaat zelf. Op retecool. Dus dat zegt al weer genoeg over wat jij over retecool weet.

    Iedereen die denkt dat Poken het helemaal gaat worden is niet goed bij z’n hoofd. De toegevoegde waarde van zo’n stom prul is nul komma niks, en daarom zie ik het niet aanslaan. Poken is een kansloos initiatief en iedereen die dat niet inziet heeft van marketing geen kaas gegeten.


    8 januari 2009 om 11:35
    Tim S.

    Hoe serieus wordt je genomen als je met een groen monstertje aankomt zetten op een meeting.

    Dit is leuk voor de jeugd tot max. 16 jaar.

    Ik ga in ieder geval alvast beginnen met het bouwen van een virus om wachtwoorden te stelen.


    8 januari 2009 om 11:44
    Petra de Boevere

    @Dijkie, zoals dus niet iedereen Retecool leest, zal ook niet iedereen Poken leuk vinden, kiezen kan gewoon nog steeds in Nederland!

    @Tim S. Ik ben nog nooit serieus genomen, dus heb daar niet zoveel moeite mee, mensen moeten niet altijd zo serieus zijn:-)


    8 januari 2009 om 11:53
    miele bauknecht

    Nutteloos. Waarom data in hardware uitvoeren? Dit is terug naar de vorige eeuw.


    8 januari 2009 om 11:55
    Dijkie

    @Petra: Het probleem is dat zoiets als dit alleen nut heeft als zo’n beetje iedereen er gebruik van maakt. Wat heb je aan een Poken als je nooit, maar dan ook nooit iemand tegenkomt die er ook één heeft? Juist: NIETS. Hoe groot schat je de kans zelf in dat je iemand tegenkomt die ook voor paal loopt met zo’n lelijk ding aan z’n rugtas?

    Daarnaast wordt het in het filmpje op de site gebracht alsof dit de beste uitvinding is sinds gesneden brood, terwijl het uitlezen van je Poken aanzienlijk meer werk is dan het opschrijven van een telefoonnummer, emailadres of facebook-, hyves-, danwel myspaceprofiel.

    Het mooiste van alles vind ik dat je die dingen per 9 of 12 moet kopen zodat je je vrienden er ook één kunt geven. Ik mag aannemen dat je je vrienden al toegevoegd hebt op hyves, myspace of whatever, dus waarom zou ik ze dan nog zo’n ding moeten geven?

    Kortom: K A N S L O O S.


    8 januari 2009 om 12:07
    MacMazzi

    Concept is mooi. Maar denk dat Dijkie gelijk heeft dat de basis er eerst moet zijn. Maar goed, kan me ook herinneren dat zo’n beetje mijn hele vriendenschaar mij voor gek verklaarde dat ik begin 2005 op Hyves zat – ook dat is aardig goedgekomen…

    Voordeel van Hyve was natuurlijk dat je al een device had, waar dit een mooie toevoeging was. Een poken heb je niets aan als niemand anders een poken heeft. Zou mooi zijn als ik deze 2.0 functionaliteit via een app op mijn mobiel kan gebruiken; die heeft wél iedereen!

    We gaan het testen!


    8 januari 2009 om 12:14
    Petra de Boevere

    Elke keer als je pookt ontvang je ook punten, mijn kinderen komen gezellig even poken als ze thuiskomen (voor de punten).

    Je hebt helemaal gelijk, veel gebruikers worden dan ook vaak resellers, want praten hun vrienden om om er ook ééntje aan te schaffen. Er zijn wel meer “kansloze” producten die wel heel veel verkocht worden. We wachten wel af, dit voegt wel degelijk een (fun)aspect toe aan het (offline) networken.


    8 januari 2009 om 12:17
    Michel Rijnders

    @Dijkie: Wat heb je aan een telefoon / e-mail / msn / LinkedIn als je nooit, maar dan ook nooit iemand tegenkomt dat ook heeft?

    Nu denk ik zelf dat Poken an sich zeker niet zoooo groot zal worden, maar het is een mooie eerste (tweede / derde stap) voor de toekomstige standaardlevering in mobiele telefoons. en voor early adopters dus een mooi speeltje om aan toekomst te proeven.


    8 januari 2009 om 12:22
    Leon Willemsens

    @Dijkie heb je wel eens op een (banen)beurs gestaan waar honderden sollicitanten hun gegevens aan jou willen geven? Mag je me volgende keer komen helpen met intoetsen van 600*10 nummers + bijbehorende namen. Ik denk dat een Poken (uitgedeeld bij de registratie) een stuk minder omslachtig is. Bovendien zie ik dan meer dan een naam en een nummer.


    8 januari 2009 om 12:24
    Dijkie

    @Michel:

    “Wat heb je aan een telefoon / e-mail / msn / LinkedIn als je nooit, maar dan ook nooit iemand tegenkomt dat ook heeft?”

    Ook niets, maar zeg nou zelf, wie heeft er nou nog geen mobiele telefoon?

    @Leon:

    Wat een non-argument. Als je die Pokens bij registratie uitdeelt, dan moeten al die honderden sollicitanten dat ding nog wel eerst even ergens activeren voordat ze ‘m kunnen gebruiken. Daarbij kun je op een Poken maximaal 64 mensen opslaan, wat betekent dat je toch minimaal een keer of 10 dat ding zult moeten uitlezen als je de contactinformatie van 600 mensen wilt vergaren. Daar zijn m.i. veel makkelijkere mechanismen voor te bedenken (zoals bijvoorbeeld… *tromgeroffel*… een VISITEKAARTJE!)


    8 januari 2009 om 12:36
    Corné Kox

    @all uiteraard zijn er twee kampen te verdelen, zij die het niets vinden en zij die het (nu) leuk vinden, en terecht.

    @Leon Willemsens noemt inderdaad het eerste grote voordeel, naast het feit dat Poken out of the box werkt is dit een zeer goede toepassing.

    Een voorbeeld, in April is er in Maastricht een grote SAP convention, 10.000 Europese SAP-programmeurs lopen daar te proeven aan nieuwe mogelijkheden en te netwerken. Geef de Poken als gadget weg met een ander dopje dan het poppetje (bijvoorbeeld een SAP logo) en je hebt direct het voordeel waar @Leon Willemsen op doelt.

    Ik respecteer een ieders mening, maar tijd zal het uitwijzen…


    8 januari 2009 om 12:36
    Corné Kox

    @Dijkie de standhouder zelf heeft geen Poken nodig, daar komen oplossingen voor.

    Ik ben het met je eens hoor, NFC is de volgende stap.

    Hier in NL wordt echter een compleet andere doelgroep bereikt dan dat de bedoeling in eerste instantie was. Beetje KPN – SMS gedachte, zoals ik al eerder noemde.

    Doelgroep 14-19, hardcore Hyver zeg maar, nu Twitterazi-Scene, gemiddeld 25+…

    En tja, dat de vormgeving niet iedereen zint, is logisch…


    8 januari 2009 om 12:42
    Remco de Vries

    Een poken activeren is toch alleen maar een stickertje wegtrekken?


    8 januari 2009 om 12:42
    Leon Willemsens

    @Dijkie Correctie: je kan hem al gebruiken zonder te registreren. Het ding heeft een uniek nummer en dat zou je best kunnen koppelen aan een inschrijving die toch al gebeurt bij een beurs of evenement. Ik zie daar geen extra werk en alleen maar voordelen.

    Dat van die 64 contacten kan wel kloppen, maar ik heb een usb-stickie van 64 mb hier liggen. Behoorlijk achterhaald, maar maakte dat het concept van USB sticks toen waardeloos? Lijkt me een eenvoudig op te lossen probleem.


    8 januari 2009 om 12:43
    Dijkie

    @Leon: Helaas heb je aan een uniek Poken nummer niets als degene van wie de Poken is zijn gegevens niet heeft ingevuld op de Poken site. Ik zie dit initiatief vooralsnog niet slagen, maar misschien blijkt over een half jaar dat ik het bij het verkeerde eind had. Er zijn wel gekkere dingen gebeurd.

    Dat neemt niet weg dat ik de eerste vriend of vriendin die bij mij met zo’n ding kom aanzetten per direct op mijn shitlist terecht komt.


    8 januari 2009 om 13:03
    Michel Rijnders

    @Dijkie: en al die mobiele telefoons waren er ook niet in een keer dus liep men tegen hetzelfde probleem aan. Dus hoeft dat geen belemmering te vormen.

    Het activeren is overigens een kwestie van een stickertje wegtrekken zodat de batterij contact maakt. Dat is wel de laatste belemmering.

    Als je op een banenbeurs staat met een laptop dan kan je je poken continue legen 😉 De banenzoekers zullen niet meer dan 64 contacten op een dag hoeven binnen te halen.


    8 januari 2009 om 13:05
    Leon Willemsens

    @Dijkie Dat van de registratie op de Pokensite klopt. Maar als je een baan wil en je hebt dat ding gebruikt om je interesse kenbaar te maken aan de recruiter, is er een behoorlijke incentive om te registreren.

    Ik weet ook niet of het wel Poken wordt, maar ik geloof erg in mixen van social networks en IRL. mynameise.com spreekt mij persoonlijk ook meer aan.


    8 januari 2009 om 13:09
    Dijkie

    @Michel:

    Nee, maar al die mobiele telefoons zijn er nu wel, dus wat is dan het nut van een Poken? Ik zie vooralsnog geen enkel sterk verkoopargument.

    @Leon:

    Ik geloof eerlijk gezegd helemaal niet zo in het mixen van social networks en het echte leven, zeker niet als ik daarvoor met een stom prul moet gaan rondwandelen. Dat er een markt is voor Poken is wel duidelijk, maar ik geloof niet dat die markt groot genoeg is om dit tot een “must have” te maken. Ik heb al een iPhone, dus om iemand toe te voegen aan Hyves, Facebook oid heb ik gelukkig geen goedkoop USB prul nodig.


    8 januari 2009 om 13:17
    Dusta

    Juist de methode van verkoop (resellers) kan dit ding tot een succes maken.


    8 januari 2009 om 17:54
    Neveronmonday

    @all: Er zijn mensen voor gek verklaard voor dingen die we vandaag de dag allemaal gebruiken (je mobiel), dus ik zou zeggen; shoot for the moon, even if you’ll miss it you will land among the stars!


    8 januari 2009 om 18:29
    jeroenmirck

    Dus Petra mag als Poken-reseller (ik zag al een banner van haar op Hyves) schaamteloos op Marketingfacts reclame maken voor deze platte hype?


    9 januari 2009 om 09:42
    T.R.Wijbenga

    Het idee is op zich wel leuk, de uitvoering een beetje kinderachtig. En de manier waarop dit artikel een hype probeert te creëren door te stellen dat ‘poken hard op weg is het woord van 2009 te worden’ vind ik wishful thinking. Ik sluit me dan ook aan bij de criticasters, ik zie dit concept niet slagen. De voornaamste redenen hiervoor zijn al genoemd, namelijk:

    1) De omslachtigheid

    2) Het te grote ‘fungehalte’ om het voor echt serieuze dingen te gebruiken (alsof je op LinkedIn iemand een ‘hyves buddypoke’ stuurt)

    De mogelijkheid om op eenvoudige wijze contactgegevens uit te wisselen is wel een interessante. Je kan al vrij eenvoudig via bluetooth contactgegevens van mobiel naar mobiel sturen maar dit zou nog wel wat gebruiksvriendelijker kunnen. Maar het beschreven concept zie ik niet slagen en een stille dood sterven. We zullen zien.

    Heeft de Hyves Buddypoke trouwens iets met poken te maken?


    9 januari 2009 om 11:34
    Anonymous_

    @JeroenMirck: Als dat het doel zou zijn vind ik het wel sympathiek dat ze in het artikel een link opneemt naar “concurrent” Jilles 🙂

    Ik vind Poken best leuk, al heb ik nog wat opmerkingen over de werking van de website. Maar goed, het is nog in Beta en ik geef het voorlopig het voordeel van de twijfel. Het is een gadget die in elk geval de aandacht trekt en tot dusver is iedereen die ik heb gesproken enthousiast. Enige punt van kritiek wat ik hoor is dat nog niet zoveel mensen een poken hebben maar dat is iets wat gewoon tijd kost…


    12 januari 2009 om 10:20
    T.R.Wijbenga

    Wat een hype he, dat poken! Er wordt nog nauwelijks ergens anders over gepraat op straat!


    23 september 2009 om 07:50
    Ruben

    Ik verkoop ze al zeker een half jaar in de supermarkt. Nouja, verkoop.. Ik heb er nog nooit een verkocht, maar ze liggen er wel! Keurig onder de glazen plaat van de toonbank.

    Af en toe vraagt iemand wat het is, maken ze de opmerking dat je net zo goed gegevens meteen in je mobieltje kunt zetten en kijken ze je ongeloofwaardig aan als ze de veel te hoge prijs van 16,nogwat horen.

    Vandaag heb ik er eentje van Afas gekregen.

    Mijn bevindingen;

    – Best grappig..

    – Leuk om bij de Mac in je Happy Meal te krijgen ofzo

    – Ik vind ‘m het geld niet waard

    – Wel leuk dat je ‘m ook als 1 gb memory stick kunt gebruiken

    – Ik vraag me af of ik ooit iemand zal tegenkomen die er ook een heeft, dan kan ik dat over zenden ook eens proberen.

    – Ik denk dat ik nooit iemand zal tegenkomen die er een dikke 16 euro voor betaald heeft


    25 november 2009 om 22:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!