Martijn Aslander over uitgeven 2.0 in een nieuwe economie

12 januari 2009, 08:44

Martijn Aslander (35) stond met anderen aan de wieg van Lifehacking in Nederland. In minder tijd, meer dingen doen. En dan vooral leuke dingen, in het geval van Aslander. Want daar krijg je energie van en als je leuke dingen doet, ben je het meest productief. Aslander is een connector: hij brengt mensen tezaam die elkaar aanvullen. Als hij ergens spreekt, mogen mensen achteraf bepalen hoeveel zijn optreden waard was. ‘Waardebepaling achteraf’ heet dat. Oude economische principes kunnen overboord, welkom in de nieuwe economie.

De laatste tijd is Aslander bezig met het ondersteboven gooien van uitgeefmodellen in de boekenwereld. Dat doet hij op de Aslander-manier. Mensen die nooit met elkaar praatten (van twee concurrerende uitgeverijen), bij elkaar in een kamer stoppen. “Jullie moesten eens koffie gaan drinken.” Zo gemakkelijk is het. In bovenstaande video legt Aslander uit, waarom het voor uitgeverijen, nu en in de toekomst, slim is om hun boeken gratis aan te bieden. En hoe je daar toch winst mee kunt maken. Zó, dat het ook voor de auteurs interessant is en blijft.

Gratis op internet

Natuurlijk, als je als auteur twee jaar bloed zweet en tranen, ziel en zaligheid hebt gegeven om je boek af te schrijven, is het heel eng om dat boek zomaar gratis aan te bieden op internet. Zo’n auteur moet een drempel over geholpen worden. Aslander doet dat. Volgens Aslander is het namelijk veel enger, om als auteur je boek in een boekwinkel neer te leggen. Je weet dan niet wie je publiek is, hoeveel marketingbudget er aan je boek wordt uitgegeven door je uitgever, wat mensen van je boek vinden en óf ze het überhaupt wel lezen.

Aandacht

Aandacht, zegt Aslander, is schaars. De kans dat je in de Top 10 komt met je boek, is ontzettend klein en wordt steeds maar kleiner. Je kunt geld verdienen met het weggeven van boeken. ‘Je kunt een tribe opbouwen van mensen die enthousiast je boek gaan promoten. Als je de drempel naar 0 haalt, krijg je een hoop aandacht. Ik ben uitgevers aan het uitleggen hoe leuk dat is. En hoe je op een compleet andere manier naar de business kunt kijken.’

Aslander heeft een aantal uitgevers, waaronder Bruna, SDU en Van Duuren zover gekregen mee te gaan in zijn experiment. Ook Het Spectrum en Nieuw Amsterdam zijn volgens hem geïnteresseerd en nieuwsgierig. ‘Be remarkable, ga kijken of je in contact kunt komen met je eindgebruiker!’ zegt Aslander.

Je moet dus, in een connected economie waarin internetters het voor het zeggen hebben, je boek als pdf aanbieden. En als je een goed boek hebt geschreven, zullen mensen het aan elkaar doorvertellen. Het aantal downloads zal groeien, mede omdat de drempel van het downloaden van een boek nu eenmaal veel later is dan het aanschaffen van het boek in een bakstenen winkel. Maar hoe dan geld verdienen?

Relaties opbouwen

Als auteur van boeken, denkt Aslander, is het niet je primaire doelstelling om superrijk te worden. Je doelstelling is, je ideeën en gedachtegoed verspreiden. Wat is er dan mooier, dan in contact te komen met je doelgroep, de mensen die jouw boeken lezen. Biedt dus je boek gratis aan, maar vraag wel om een emailadres. Bouw daarmee een klantenbestand op, die je kunt emailen als je een lezing geeft, of als je weer een boek af hebt. Mensen worden fan, voelen zich gewaardeerd. En stel, je nieuwe boek wordt 20.000 keer gedownload. Dan zijn er, denkt Aslander, vast wel 2000 mensen die dat boek zo goed vonden, dat ze hem ook op hardcopy willen hebben.

Waardebepaling achteraf

Ook hier kun je weer, volgens de Aslander-methode (niet helemaal van hemzelf, hij heeft zich goed laten inspireren) waardebepaling achteraf inzetten. Laat mensen maar zelf beslissen, wat ze iets waard vonden. Vaak kom je nog op een heel aardig gemiddelde uit. Zelf trok ik direct de parallel met het album ‘In Rainbows’ van Radiohead. Dat album werd door de Britse band gratis aangeboden op mp3, maar mensen mochten zelf bepalen of en hoeveel geld ze ervoor over hadden. Het gemiddeld bedrag per download kwam uit op 8 dollar, het album werd ongeveer 1,3 miljoen keer via internet binnengehaald. Opbrengst: 7 miljoen. En een paar maanden later bracht Radiohead de plaat uit via de traditionele muziekuitgeverij. Zelfde idee, als de hardcopy boeken en het gratis aanbieden van boeken op pdf.

Marketing 2.0

De ideeën van Aslander moeten zich nog bewijzen. Dat hij met SDU, Bruna, Nieuw Amsterdam en Spectrum aan tafel zit, zegt wel iets. Uitgeverijen zijn op zoek naar nieuwe businessmodellen in een veranderende economie. Aslander heeft daar ideeën over, heeft een vernieuwende kijk op het opbouwen van klantrelaties in het boekenvak. En op de nieuwe methoden van marketing die bij het nieuwe uitgeven in een nieuwe, door internet gedomineerde economie toepasbaar zijn. Of worden…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

24 Reacties

    mgvandenbroek

    Persbericht Bruna:

    John Grisham krijgt zijn eigen glossy

    Na de Linda, Matthijs en Youp, heeft A.W. Bruna Uitgevers besloten dat ook de meester van de legal thrillers, John Grisham, een eigen glossy verdient. Het John Grisham Magazine is vanaf 27 januari gratis verkrijgbaar in de Nederlandse boekhandel.

    Het tijdschrift is een hebbeding voor thrillerfans en een eerste kennismaking voor wie de afgelopen twintig jaar nog geen legal thriller van Grisham gelezen heeft. Het bevat onder meer een exclusief interview met John Grisham geschreven door journalist en Gouden Strop-winnaar Elvin Post, een voorwoord van strafpleiter Geert-Jan Alexander Knoops en een voorproefje uit de allernieuwste Grisham-thriller De getuige. Dit boek verschijnt wereldwijd op 27 januari 2009.

    Met De getuige keert Grisham terug naar het type boek waarmee hij groot is geworden: het gevecht van een jonge, eenzame advocaat tegen een oppermachtige tegenstander. ‘Met De getuige heb ik geprobeerd de suspense terug te halen van mijn vroegere werk, zoals Advocaat van de duivel’, aldus John Grisham in het tijdschrift.

    Oplage is 200.000. De uitgave is eenmalig…


    12 januari 2009 om 08:57
    Dusta

    Mooi, die frisse blik op marketing. Zoals hij het vertelt lijkt het erg logisch, nu nog zien of het zich in de praktijk ook kan bewijzen.


    12 januari 2009 om 09:37
    Sander Duivestein

    Doet mij denken aan de Idea Virus van Seth Godin.


    12 januari 2009 om 10:23
    luuk.ros

    Tsja, er zijn in nederland een stuk of 200.000 mensen bezig met een boek of hebben het al geschreven en er kunnen hooguit zo’n 300 á 400 mensen leven van het boeken schrijven. Een boek online zetten heeft alleen zin als er veel mensen zijn die een reader hebben waardoor je het lekker mee in bad en bed kunt nemen, schat ik in. Dat is nu niet het geval, dus een goede schrijver zoekt liever een uitgever die wil printen of print zelf.

    Het marketingmodel achter deze aanpak is niet zo nieuw


    12 januari 2009 om 10:25
    Mathijs van der Kooi

    @sander duivestein Martijn noemde Godin al in z’n presentatie, kan dus goed kloppen. In Godin’s boek ‘Purple Cow’ spreekt hij over dat je ‘opmerkelijk’ moet zijn om in al het huidige communicatie/reclame/uitgeefgeweld van tegenwoordig op te vallen.

    @dusta ik refereer wederom aan Godin’s purple cow. Die staat vol met voorbeelden waaruit blijkt dat een andere benadering werkt.

    En je hebt gelijk dat Aslander het goed uitlegt. Prima video MF!


    12 januari 2009 om 11:22
    boezeman

    @Matthijs van den Broek Mijn eerste vergelijking was ook die van Radiohead. Ook al is het model wat anders (het gunmodel tegenover een gratis download zonder extra’s (donatie)), het is wel een teken dat modellen als deze kunnen werken. Was voor mij ook een van de redenen om erin te stappen (Upgrade your life als gratis download), ook al was de voornaamste het feit dat ik geloof in vernieuwde modellen als gratis downloads, experimenteren met donaties, het web (online communities als blogs en Twitter) inzetten als hulpmiddel bij je marketing (en je werk als uitgever op zich). Dit is dan ook zeker iets wat ik bij komende titels vaker en breder zal gaan inzetten. Met dank aan Martijn, die de ideale sparring partner is voor creatieve en vernieuwende activiteiten in een (ooit) traditionele wereld als de uitgeefwereld.


    12 januari 2009 om 12:36
    Justin

    Pak ‘m beet 95% van de zelfbenoemde schrijvers heeft talent nog iets lezenswaardigs mee te delen. Je moet er niet aan denken dat die allemaal een boek gaan uitgeven of dat ik die allemaal moet downloaden om te bepalen of het wat is. En als je op populariteit van downloads gaat selecteren krijg je ook geen kwaliteitsgarantie. Denk aan Idols, hoeveel nieuwe Mozarts heeft dat concreet opgeleverd de afgelopen jaren? Uitgeverijen hebben ook een duidelijke gidsfunctie, dat ze niet altijd het kaf van het koren weten te scheiden, het zij zo. Bovendien sturen auteurs vaak hun manuscript naar elke uitgeverij die ze kunnen vinden. Als niemand het wil uitgeven is de kans aanwezig dat het geen meesterwerk is. Oftewel terug naar de werkkamer want schrijven is schrappen; ook van complete manuscripten. Misschien dat uitgeverijen zelfs de nieuwe bijbel niet eens zouden herkennen tussen de manuscripten die ze krijgen toegestuurd? Ach wat niet weet wat niet deert. En er zijn nog genoeg ondergewaarde klassiekers om de rest van je leven te lezen.


    12 januari 2009 om 13:28
    boezeman

    @Justin Dat is inderdaad een van de rollen die een uitgever inneemt. Neemt niet weg dat je van alle titels die je uitgeeft op voorhand zeker kunt zijn dat het een succes is (lees: dat men het waardeert). Soms gok je mis, maar dat is een deel van het spel.

    Het is zeker waar dat veel wannabee auteurs hun manuscript naar alle uitgeverijen sturen die ze maar kunnen vinden. Voor dat soort mensen, die door geen enkele uitgever uitgegeven worden, is er sinds een tijdje de mogelijkheid om het in eigen beheer uit te geven. Je mist dan echter de slagkracht van een uitgever weer (in winkels komen te liggen, aandacht in tradionele kanalen krijgen, professionele behandeling van je werk door opmakers en correctoren en zo kan ik nog wel even doorgaan).

    Het verhaal van Martijn is niet zozeer gericht op elke wannabee auteur die maar iets wil publiceren, maar meer op de traditionele kanalen die er al bestaan (uitgevers, handel) die mee moeten bewegen met de veranderende maatschappij, en de behoeften die daarmee ook veranderen.


    12 januari 2009 om 13:48
    Sander Duivestein

    Moest ook nog denken aan het artikel Free van Chris Anderson in Wired. Komt volgens mij ook een boek over. Dit ihkv traditionele kanalen die moeten veranderen.


    12 januari 2009 om 15:09
    Caroline Franssen

    Interessante vooronderstelling: dat een auteur niet schrijft om rijk te worden.

    Ook als die vooronderstelling klopt: hij/zij wil natuurlijk wel gewoon de huur kunnen betalen.

    Dus waarom niet een kleine bijdrage gevraagd voor het downloaden van internetboeken?

    Tenslotte betaalt iedereen ook telkens een paar euro voor een leuke applicatie voor de iPhone.


    12 januari 2009 om 19:01
    Arnoud Rademaker

    @Caroline,

    Materieel geluk of immaterieel genoegen? Ik denk dat de meeste schrijvers vooral genieten van het schrijfproces. Een enkeling verwacht roem en succes te oogsten. De meesten zullen er volgens mij alleen maar uit zijn om lekker bezig te zijn en hun boekje vervolgens in kleine kring te kunnen verspreiden. Het zij zo!


    12 januari 2009 om 20:05
    Caroline Franssen

    @ Arnoud: is jouw werk ook vooral immaterieel genoegen?

    Of is dit weer de zoveelste keer dat mensen die een bepaald vak uitoefenen om de een of andere reden van hun omgeving te horen krijgen dat ze maar moeten afzien van een redelijk honorarium, omdat wat ze doen leuk is, of maatschappelijk relevant.

    Schrijven is een vak.

    En als het je hobby is, dan heeft het ook weinig te maken met de nieuwe economie als je je pennevruchten weggeeft aan vrienden en familie.


    12 januari 2009 om 20:13
    Arnoud Rademaker

    @Caroline,

    Schrijven is voor sommigen een vak, voor anderen een hobby of een mogelijkheid om iets van hun gedachtegoed over te brengen. Ik heb zelf een boekje geschreven, wat me heel wat aan geld aan schrijfbegeleiding heeft gekost. Het was het dik en dwars waard. Gewoon omdat het heel leuk is om te doen. Niemand heeft mij geadviseerd om af te zien van een behoorlijk honorarium en niemand heeft mij een behoorlijk honorarium gegeven. Het immateriële plezier is echter onbetaalbaar. Overigens kan ik me ook voorstellen dat familie en vrienden na het derde boekje zichzelf misschien wel zullen betrappen op de volgende gedachte: ‘Daar heb je hem weer met zijn boekje’. Ik heb het er maar bij één gelaten 😉

    Je kunt je inderdaad afvragen wat dit met de nieuwe economie te maken heeft. Ik vind dit een volstrekt onzinnige term. Er is geen nieuwe economie! Misschien wel een vorm van nieuwe economische bedrijvigheid. Op een gegeven moment, als het nieuwtje er af is, zal het internet gewoon geïntegreerd zijn in alle nieuwe vormen van economische bedrijvigheid. Als we naar het theater gaan, zeggen we toch ook niet: ‘ We gaan met het nieuwe rijden naar het nieuwe theater genieten toe.

    Het idee van Martijn Aslander is natuurlijk de moeite waard om te proberen, maar ik vrees dat het een soort tweedehands boekenmarktplaats wordt waar tientallen boekjes worden aangeboden, waar niemand belangstelling voor heeft. Ook al hoef je maar enkele euro’s voor te betalen, het zal niet baten. Uitzonderingen nagelaten. Bovendien zijn er al wat mogelijkheden om zelfgeschreven boekjes aan te prijzen. Bijvoorbeeld http://www.boekenbent.nl . Als vrienden en familie de boekjes echt goed vinden, en er vanwege een enthousiaste mond op mond reclame vraag naar ontstaat, moeten de auteurs dat toch merken. Ik heb mijn boekje één keer op marktplaats terug gevonden in de rubriek ‘gevraagd’. Dat vond ik dan wel weer grappig. Samenvattend, ik zie het idee van Martijn hooguit als een nieuwe vorm van economische bedrijvigheid. Voor hem hoop ik dat het een succes wordt.


    12 januari 2009 om 21:24
    arjan broere

    Ik heb zelf een aantal boeken gemaakt, waarvan een aantal schoolboeken en boeken voor OR´en een erg specifieke markt waren. Die hebben voor die afzetmarkt aan royalties circa drie a vier jaar op rij ongeveer 600,- opgeleverd. Best leuk maar staat niet in verhouding met de inspanning.

    Van Gericht onderhandelen heeft 3.000 exemplaren verkocht, wat 2 jaar op rij royalties opleverde. Een leuk extraatje maar zou een waardeloos uurloon zijn, gezien de inspanning.

    Daarnaast is enkele malen royalties wat mij betreft inhoudelijk minder interessant dan feedback en interactie met de doelgroep. Je leert zelf en kunt je training, advisering, schrijverij aanscherpen. Ook kom je op nieuwe ideeën. Daarnaast vind ik de directe reacties veel waardevoller dan anderhalve recensie en twee aardige lezer-mails.

    Ok commercieel is het niet oninteressant om via workshops, lezingen, bijdrage aan studiedagen met een bepaald thema op te treden. Daarvoor is wel nodig dat je weet wat er te weten is en gekend wordt.

    Ik vind dat Martijn een slimme weg wijst naar leukere en interessantere manieren om te werken, dan een boek afmaken en over de tonbank schuiven. Hij maakt het zelf waar, dat vind ik ook belangrijk.


    13 januari 2009 om 06:20
    boezeman

    Volgens mij gaat deze discussie wat scheef lopen. Het gaat er niet om dat iedereen die maar iets wil melden dit kan doen door het als gratis download kan aanbieden. Het gaat er evenmin om dat je rijk kunt worden of ervan moet kunnen leven. Dat is een heel ander iets. Waar het om gaat is dat je vernieuwende en opvallende dingen kunt doen om je werk aan te bieden, anders dan de traditionele manier (in print, te koop in boekhandel, warenhuis en online). Het gaat erom dat je werk verspreid wordt in de juiste doelgroep, die het vervolgens waardeert en die waardering weer zal uiten in mond op mond reclame en een aankoop. Op die manier werkt je boek tevens als marketinginstrument, het zorgt voor naamsbekendheid en contact met je lezers.

    Ja dat kan iedereen doen met een schrijfsel, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat hier juist om de traditionele uitgevers en auteurs, die op deze manier in de markt gezet kunnen worden.


    13 januari 2009 om 06:41
    mgvandenbroek

    @Timo: Vind dat nog wel meevallen, hoe scheef het allemaal loopt. Hoe kijkt Bruna aan tegen dit soort opmerkingen (van Arnoud, hierboven):

    “Het idee van Martijn Aslander is natuurlijk de moeite waard om te proberen, maar ik vrees dat het een soort tweedehands boekenmarktplaats wordt waar tientallen boekjes worden aangeboden, waar niemand belangstelling voor heeft. Ook al hoef je maar enkele euro’s voor te betalen, het zal niet baten. Uitzonderingen nagelaten. Bovendien zijn er al wat mogelijkheden om zelfgeschreven boekjes aan te prijzen.”


    13 januari 2009 om 06:51
    Martin van Dam

    Is het proces van het schrijven al niet beloning genoeg? Voor mij wel.

    Ik betaal graag voor boeken, maar vooral voor tijdloze. De rest haal ik bij de Slegte en aanverwanten.


    13 januari 2009 om 07:39
    Caroline Franssen

    @Timo Punt is alleen dat er op geen enkele manier is aangetoond dat het gratis weggeven van je boek op internet ook gaat leiden tot een grotere verkoop van hard-copies van je boek (of tot een toename van ander betaald werk, als je dat hebt). Ik denk eerder dat het andersom werkt. Mensen lezen vluchtig, halen snel de essentie ergens uit, zeker als je non-fictie schrijft. Dus hebben ze je boek eenmaal gratis gedownload, dan gaan ze gewoon op zoek naar het volgende dat hen raakt. Of ze wachten op je volgende boek dat ze gratis kunnen downloaden.

    Martijn zelf schreef gister nog op Twitter dat hij in Amerika druk boeken aan het downloaden is omdat het daar lekker goedkoop is. In tegenstelling tot wat hij hier beweert, zal hij die boeken dus beslist niet gaan aanschaffen tegen de gewone boekenprijs in Nederland.

    Ik stel voor dat we dus gaan discussiëren over de vraag welke auteurs en uitgevers er baat bij kunnen hebben om hun werk gratis weg te geven?

    En welke auteurs en uitgevers hebben er meer baat bij om omzet te genereren door downloads van boeken aan te bieden tegen betaling?

    Ook is het interessant om je af te vragen wie voor welke produkten en diensten van de aanbieders van ‘gratis produkten’ je dan naar verhouding te veel gaat betalen, want de investering in ‘gratis boeken’ zal toch ergens terugverdiend moeten worden.

    Ik heb liever dat er op iedere dienst / produkt een redelijke balans zit tussen geven en nemen.


    13 januari 2009 om 07:41
    Martin van Dam

    @Caroline Heb jij de boekenkast van Martijn wel eens gezien?

    Welke percentage van de verkoopprijs is voor de schrijver? Max 20%. Kan dat niet anders?

    Ook in de muziekwereld verdient de industrie meer dan de auteur. Zit daar niet het probleem?

    Ik vond het altijd vervelend dat ik een hele cd moest kopen opdat ik er een goed nummer op vond. Voelde me dan bekocht. itunes heeft dit opgelost. Met boeken heb ik vaak hetzelfde. De kern is vaak niet meer dan 20% de rest is herhaling en als de kern goed geschreven is, overbodig.

    Gaat het boek (of eigenlijk het verdienen aan een boek) niet dezelfde kant op als met de muziek?

    Is dat slecht? Lijkt me dat het juist aanzet tot creativiteit bij de schrijver. Er zijn alternatieven om je vaardigheden ten gelde te maken.


    13 januari 2009 om 07:51
    boezeman

    @Matthijs Ik zie het niet als een uniek middel om je eenmalig mee te onderscheiden. Ja, dat was het de eerste keer met Upgrade your life wel, maar ik ga meer titles gratis aanbieden als download, dus het unieke zit er dan niet meer aan. Tegen die tijd ben je al lang niet meer de eerste, dus dat is ook niet uniek. Waar het mij om gaat is dat je op deze manier als uitgever een band kunt opbouwen met een grote lezersgroep, je die lezersgroep direct kunt benaderen én je daardoor als uitgever opener opsteld naar de lezer toe en de lijnen korter maakt (of überhaupt aanmaakt). Dat meer mensen dit gaan doen die misschien niet eens een uitgever hebben (kunnen vinden) is een gevolg van ontwikkelingen. Slaat het aan, dan zullen er meer volgen. Is alleen maar goed. Het is naar mijn mening een extra manier van je titel vermarkten. Op een moderne, sociale en vernieuwende manier (omdat je tegelijkertijd je titel ook in de winkel hebt). Het is niet dé manier om grotere verkopen te krijgen. Natuurlijk wil je dat, maar het moet je hoofddoel zijn.

    @Caroline Dat is inderdaad niet aangetoond. Maar zoals ik hierboven ook schreef, daar gaat het mij als uitgever niet persé om. Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk verkopen, omdat ik hoop dat het een goed boek is dat mensen waarderen en willen hebben. Maar ik wil nog meer in contact treden met de lezers, op allerlei manieren. Dat is niet iets dat 1 op 1 uit te betalen is, of door te vertalen is naar directe omzet en verkopen. Wat ik wel heb gemerkt in het afgelopen jaar, is dat als je je als uitgever op deze manier opsteld en online aanwezig bent en nieuwe dingen uitprobeert, dat op een hele waardevolle manier door een grote groep mensen wordt opgepikt. Wat het waardevolle voor mij is? Heel veel nieuwe contacten, titels aangeboden krijgen, mensen die op andere manier met Bruna willen gaan samenwerken.


    13 januari 2009 om 08:43
    Fanny Koerts

    Leuk hoe deze discussie zich hier verbreedt. Ik wil het belang van de fans nog wel een keer extra benadrukken. Als je op deze manier je boek gaat uitgeven dan is “the power of recommendation” heel waardevol. Door de drempel te verlagen om een boek digitaal “door te bladeren” en vluchtig te lezen, zullen er inderdaad meer mensen zijn die makkelijker aanvoelen dat een boek aansluit bij hemzelf of bij mensen uit zijn/ haar netwerk.

    Als iemand die ik ken en vertrouw tegen mij zegt dat ie iets gaafs heeft ontdekt wat echt iets voor mij is, dan ben ik eerder geneigd actie te ondernemen/ iets te kopen/ etc. Ik denk dat heel veel mensen sneller of vaker reageren op zo’n persoonlijk advies, dan op een traditionele reclame uiting.

    Daarnaast weet ik van een aantal auteurs die boeken hebben geschreven en uitgegeven dat het heel nuttig is om je blik te verbreden. Zij zien een boek uitgeven niet meer als een lineair proces van: boek schrijven- boek uitgeven- geld verdienen aan boek. Het uitgeven van hun boek is voor hen meer een geïntegreerd onderdeel van hun werk en leven. Ik weet niet precies waar dat proces begint, misschien is er wel geen begin. Maar zij hebben continue interactie met hun “fans” die kennis aandragen, ideeen opdoen, refenetiekaders verbreden etc. Dat kan via een blog, via het geven van lezingen, via kopjes koffie drinken etc. Dit gebeurt voor, tijdens en na het schrijven van een boek.

    Voor de meesten werkt het “fan” principe zelfs zo goed dat hun fans/ netwerk een deel van het werk van henzelf of de uitgever uit handen neemt. Zij worden, omdat ze dat zelf graag willen, marketeer van het boek en/ of de auteur.

    Op deze manier verdienen deze auteurs dus niet meer (alleen) geld aan het verkopen van een boek. Maar ook aan hun “expert-rol” op dat onderwerp. Ze geven advies, lezingen, schrijven artikelen etc. Lijkt me een prima ontwikkeling 🙂

    En dan vraag ik me dus af hoe erg het is dat alle wannabe schrijvers hun boek als download aanbieden? Misschien wordt het voor ons als consument nog moeilijker om te kiezen, maar eigenlijk vind ik het nu ook al een onmogelijk opgave om te kiezen als ik in de boekenwinkel rondloop 🙂 En gelukkig hebben we dan altijd nog “the power of recommendation”!


    15 januari 2009 om 07:48
    Martijn Aslander

    Boeiende discussie.

    Een paar toevoegingen:

    Ik zeg nergens (omdat ik ik dat ook niet vind) dat elke auteur zijn boeken gratis moet weggeven.

    Het punt dat ik wil maken, is dat het het verlagen van de leesdrempel door het aanbieden van gratis downloads, mogelijkheden biedt die een auteur of uitgever nu niet heeft.

    Meer mogelijkheden, meer kans op succes zou ik zeggen.

    Hoe je die mogelijkheden uitnut, en welk verdienmodel(len) je als auteur of uitgever kiest is aan de auteur.

    Wat dat betreft ben ik het met mensen als Chris Anderson, Kevin Kelly en Seth Godin eens.

    Dat wat schaars is, is vaak veel waard en verkoopbaar tegen een goede marge.(ik kies zelf een andere route, die voor mij meer rewarding is). Een auteur verdient doorgaans meer aan adviesklussen en lezingen dan aan het boek zelf. Dus hoe meer boeken er rondzwerven, in print of digitaal, hoe meer zichtbaarheid van de auteur, en hoe groter de kans op winst.

    Een digitale copie van een boek (zoals de pdf’s op lifehacking.nl) kosten niets, en komen de bekendheid van het onderwerp en de auteurs ten goede. Doen dus, wat mij betreft, eventueel met een pay-what-you-like-knopje erbij.

    Voor een printversie, en zeker voor een hardcoverversie van een boek worden kosten gemaakt die risico’s met zich meebrengen die je graag wilt afdekken en terugverdienen. Aan deze versie verdien je geld, met de kanttekening dat als je een boek via een uitgever uitbrengt, je doorgaans maar een klein beetje verdient aan royalties. Dus je moet erg veel boeken verkopen wil je daar een leuke stuiver aan overhouden. Edoch……. als je als auteur zelf je boeken verkoopt via je website of via lezingen, dan krijg je daar (in dit geval hulde aan de vaste boekenprijs 😉 ) een flinke marge op, tot 40%. Daarin zit best veel winst voor een auteur, meer dan in de royalties.

    Als je wat tijd en energie stopt in het opbouwen van een schare lezers, dan krijg je ’toestemming’ om met ze te communiceren, ook over nieuwe boeken. Door boeken weg te geven op lifehacking.nl verkrijgen we emailadressen van steeds meer mensen die het leuk vinden om te horen wanneer er weer een nieuw boek te downloaden (en te koop) is. Een deel van die mensen kopen die boeken via lifehacking.nl. En daarmee verdienen we wat geld.(zodra onze webshop af is 😉 ).

    Wat ik interessant vindt is het op deze manieren verspreiden van inzichten en ideeën. Boeken zijn een prima reismiddel voor deze zaken. Het laatste dat ik zelf zou willen als auteur is drempels inbouwen (door alleen een betaal-versie aan te bieden) om kennis te nemen van die inzichten en ideeën.

    Ik weet zeker dat er veel auteurs zijn, en dan met name experts- en vakidioten die het verspreiden van inzichten belangrijker vinden dan het verdienen van geld. En dat met het verlagen van die ‘verspreidbaarheid- en doorvertelbaarheidsdrempel’ te waarschijnlijk veel meer geld verdient.

    Voor auteurs die romans schrijven heb ik nog geen oplossingen bedacht, daar kom ik nog eens op terug alhier.


    15 januari 2009 om 21:43
    Arnoud Rademaker

    Martijn, ik kan het inhoudelijk in grote lijnen met je eens zijn. Helaas, qua resultaat heb ik in deze toch een andere ervaring. Ik hoop dat je initiatief een groot succes wordt. Ga door waar je in geloofd. Dat doe ik ook!

    Groet,

    Arnoud


    16 januari 2009 om 17:20
    Sietske

    Als schrijfster die in eigen beheer uitgeeft en graag marketingmodellen tot zich neemt ben ik deze ideeen allang tegengekomen op Amerikaanse sites, daar is dit al jaren in zwang. Maar letwel: Amerika is een enorm land en de modellen die daar succesvol zijn hoeven hier in ons kleine landje niet hetzelfde effect te hebben.


    9 maart 2009 om 00:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!