Delete tien Facebook-vrienden voor een Whopper
Burger King is een actie begonnen op Facebook: Whopper Sacrifice. Voor één gratis Whopper moet je als Facebook-gebruiker 10 vrienden deleten. Het staat al overal, maar is toch het vermelden wel waard, vind ik (zie: Hyped, BelgianCowboys, Idealize, Recruitmentmatters).
‘Install Whopper Sacrifice on your Facebook profile, and we will reward you with a free flame-broiled Whopper when you sacrifice ten of your friends,’ zo valt op de actiesite te lezen. De actie lijkt een succes: er zijn al meer dan 207.000 Facebook-matties geslachtofferd.
Marco van Hurne schrijft op Recruitmentmatters: ‘Na installatie kun je een paar “vrienden” selecteren die je wilt verwijderen. Normaal zien mensen het niet als je ze verwijdert uit je netwerk, maar deze applicatie zorgt er juist wel voor dat ze het zien. Je ruilt hen in voor een tiende Whopper.’
Interessante ontwikkeling. Koren op de molen van Hyves-criticasters en mensen die zeggen ‘dat je online geen echte vrienden kunt hebben’. Zie je wel. In de analyses wordt hier en daar al Social Network Fatigue in de mond genomen. De-friending, schrijnt ook een belangrijke trend te zijn onder jongeren. Het is tegenwoordig cooler om minder vrienden te hebben op social networks.
Bij mijn ziet mijn keuze menu voor het deleten van mijn vrienden er zo uit. Het begint alfabetisch. Zal ik mijn vader en Daan Jansonius doen, die niet eens een profielfoto hebben geupload? Of toch maar Ayman van Bregt? ‘Friendship is strong, but the Whopper is stronger.’ 😉
Wie nu denkt de rest van 2009 te bezuinigen (moeten we allemaal, immers) op ontbijt, lunch of avondmaaltijd door zijn vriendenbestand op Facebook volledig te killen kan het shaken. Je krijgt maar 1 Whopper per persoon. Zolang de voorraad strekt…
Geweldig! Doe eens een Hyves versie? Ik trap er wel 10 uit. Volgens mij was het inderdaad altijd cool om 500+ ‘vrienden’ te hebben, leuk om daar de draak eme te steken. En de tagline: “Friendship is strong, But the whopper is stronger”, is briljant.
Leuke communicatieactie. Dat Facebook dat zomaar toestaat, of zou het een set-up zijn?
Wel zouden we in 2009 onszelf als marketeers een soort prijs moeten kunnen geven voor de mooiste benaming van niet onderbouwde, trends. Ik denk zelf dat de-friending ver komt dan. Maar ik ben ook benieuwd of web4.0 in 2009 al langskomt.
Weer terug naar een echt ipv een ‘opgeblazen’ netwerk!
En.. als je nu eerst snel 10 vrienden toevoegt en daarna allemaal weer verwijdert, krijg je dan ook een Whopper? 😉
Jij wel, Jeroen, jij wel! 😉 Weet ik eigenlijk niet. Je zou maar zo’n vriend zijn. Toegevoegd op Facebook voor een Whopper. Pijnlijk. Beetje zelfde idee als dat boek van Jan de Zanger: ‘Voor een halve zak drop’.
Wat krijgen de slachtoffers te horen?
“Je bent samen met nog negen ‘vrienden’ ingeruild voor een whopper.”
Is dit guerillia marketing ala 2009?
Volgende actie:
“Maak het uit met je vriendin en ontvang een jaar lang de nieuwste actie-films”
@Paul – dat weet je zonder dat script ook wel. Elke vriend die wordt opgeofferd krijgt een melding op zijn of haar ‘wall’ dat de relatie is verbroken in ruil voor een burger.
Ben benieuwd wat Facebook hier zelf van vind, aangezien zij zelf nogal hameren op privacy en zo’n melding niet geven wanneer iemand een ‘vriendschap’ verbreekt.
Ik zou me de Whopper heerlijk laten smaken en vervolgens die vrienden weer toevoegen.
Was de whopper lekker? Baal er wel van dat ik nu niet meer op je lijst sta 🙁
@Ayman: het is alfabetisch, en jij staat bij de A, deze mensen zijn niet verwijderd. Kan ook niet, de actie loopt alleen in de VS dacht ik.
Teller staat trouwens op 233.000. Facebook heeft de actie nu opgedoekt.