Social media en de dood van PR?
Begin dit jaar kwam ik via Twitter dit artikel tegen op socialmedia.com: ‘The Death of Public Relations. Will social media kill the beast?’ Alleen de titel inspireert al tot verder lezen. Public relations dood? Social media, die het beest zullen killen? Interessant. Uiteraard wordt Twitter gebruikt als voorbeeld.
‘If we look on Twitter and ask ourselves about who is talking about social media, new media, and public relations – we find something that would initially say “Wow, public relations is going into bye-bye this year”, but you do have to realize that numbers on Twitter ARE skewed: the community is dominated by social media professionals,’ schrijft Barry Hurd, de auteur van het artikel. Dat is alvast les 1. Maar er komen er meer.
‘Will social media be the spark that changes how communication occurs? Are the spectators in the crowd cheering in applause or screaming in unknowing terror?’ Dat is de vraag die Hurd zich stelt in het artikel.
Maar Hurd wil provoceren en rijgt wat zoekstatistieken aan elkaar. Er wordt minder gezocht en minder gepraat over Public relations. So what, zou je denken. Helemaal als je dit leest:
The chart below shows two very interesting trends over the past four years. The search volume of public relations is falling slowly and surely, year after year. New media is on a flat lifeline. Starting in 2006, Social Media is heading up, up, and up.’
Het gaat dan om dit plaatje, waarin via Google trends de termen social media, new media en public relations zijn vergeleken. Sowieso een intrigerend onderscheid om te maken: waarin verschilt social media eigenlijk van new media? Nou ja.
Er zijn wel meer gaten te schieten in het verhaal van Hurd. Misschien moet het hele stuk wel afgedaan worden als bullshit. Behalve dan, de analyse dat Twitter wordt gedomineerd door social media professionals. Zinnige opmerking…
Zinnige opmerkingen…
Het zal niet de dood van de PR praktijk worden.
Wel zullen PR mannen en vrouwen moeten leren omgaan met social media
Hoe? Meedoen.
Traditionele kanalen gaan zeker nog hun nut hebben en zullen dat nut verder blijven bewijzen. Het is echter onontbeerlijk om ‘mee’ te zijn met de digitale verschuiving. Voor pr bureaus ligt daar dan ook momenteel de mogelijke toegevoegde waarde. Weten hoe te participeren en engageren.
ECHT nieuws doet het via alle kanalen ALTIJD goed. Het brengen van nieuws is inderdaad een vak apart. De tijd van de nujij’tjes en ekudosjes ligt gelukkig al weer achter ons.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!