Marketingfacts en Interimic gaan naar Rusland!

21 januari 2009, 17:47

Na onze fantastische ervaring in China, hebben Coincide, InterimIC en Marketingfacts besloten om dit jaar een innovatiereis te maken naar Rusland waarbij we de steden Moskou en Sint Petersburg gaan bezoeken.

Rusland is nog altijd een grote onbekende. De financiële crisis heeft Rusland zwaar getroffen maar het is ook een land dat een begrotingsoverschot van 9% over 2006 had en een economische groei over de laatste 8 jaar van gemiddeld 6,7% per jaar. Rusland heeft de snelst groeiende internetcijfers van Europa en online reclame budgetten die jaarlijks met bijna 100% stijgen. In 2007 was er een groei in online reclame budgetten van 97%, de prognose voor dit jaar is 85-90%: van $ 369 mln. naar $ 685 mln. exclusief uitgaven aan creatie en productie. Ter vergelijking: de groei van online mediabestedingen in Nederland was dat jaar 29%. En de omvang van de Nederlandse markt bedroeg circa € 729 mln. in 2007.

Rusland heeft momenteel de grootste online markt in Centraal en Oost Europa. Verwacht wordt dat Rusland in 2010 Nederland voorbij zal streven in online media bestedingen (absolute aantallen). De stijgende welvaart voortkomend uit investeringen en groeiende consumentenbestedingen resulteert in ruim 141 miljoen Russen die steeds meer hebben uit te geven.

Nieuwe media

De Russische televisie biedt veel amusementsprogramma’s en reclame, het gebrek aan interessante content (bijvoorbeeld politieke en economische ontwikkelingen) is enorm. In zo een land, waar de televisie eigenlijk nog maar louter onzin uitkraamt, er nooit een echt betrouwbare krant heeft bestaan en de afstanden zo groot zijn, is een medium als Internet de redding. Via het Russische Internet kan men op de hoogte blijven van de economische en politieke ontwikkelingen, anders gezegd van het nieuws op (inter)nationaal niveau. Mensen in kleine provinciesteden weten van het politiegeweld in Moskou en stemmen daarom misschien niet op de regerende partij. Maar hoe weten ze dat? Via internet. Ze hebben de beelden gezien op RuTube (de Russische kloon van You-Tube).

Mobile Internet

Volgens cijfers van AC&M Consulting, die als meest accuraat voor de Russische telecomsector worden beschouwd, had Rusland in december 2008 maar liefst 179.540.000 mobiele gebruikers, dat is een penetratiegraad van maar liefst 123%! Van de Russische mobiele gebruiker maakt 11,2% gebruik van het internet via hun mobiele telefoon. Ter vergelijking de cijfers van de mobiele internetpenetratie elders: in the VS 15.6%, Nederland 12.5% en China 6.8%. Zowel het Internet als het mobiele internet in Rusland lijkt behoorlijk wat potentieel te bieden.

Fast Marketing

Ontelbare culturen,11 verschillende tijdzones, en een enorme hoeveelheid aan personen, dialecten, geloofsovertuigingen, koopgedragingen maakt marketing in Rusland zeer complex. Landelijke campagnes zijn uitgesloten vanwege de grote verschillen, gewenst zijn kleine op maat gemaakte campagnes. Een andere marketingbenadering is gewenst; alles verloopt sneller. U wilt een internet-verbinding? Twee uur later komen er twee mannen de boel aanleggen.

De Rusland Innovatie reis zal zich richten op de groeiende internetmarkt, de enorme mogelijkheden op het gebied van advertisement & publishing, marketing, social media en cross media. Gerelateerd aan deze thema’s zullen we bezoeken brengen aan bijvoorbeeld Yandex (Na Google grootste zoekmachine van Europa), Live Journal, Mobile TeleSystems (grootste Russische mobiele operator) en Vkontakte ( russische variant van Facebook, drukst bezochte website in Rusland met 22 miljoen gebruikers). Doelstelling van de Rusland Innovatie Reis is om het onbekende Rusland te verkennen, en geïnspireerd te raken. Als alles volgens planning verloopt vertrekken we op 14 juni en komen we 20 juni weer terug.

De reis is invitation only (max. 30 deelnemers) maar als je interesse hebt om mee te gaan, laat het ons dan even weten via {encode=”info@marketingfacts.nl” title=”email”}.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

20 Reacties

    media

    @Yuri: snorry, klein tikfoutje; inmiddels aangepast, thx!

    Inmiddels al meer dan 10 mensen die zich hebben aangemeld als serieuze deelnemers aan de reis. Gaat nog harder dan vorig jaar bij studiereis naar China. Leuk!


    21 januari 2009 om 18:21
    media

    @Yuri: had je mijn dm nog ontvangen trouwens? Maak dus graag gebruik van je netwerk!


    21 januari 2009 om 18:21
    Paul Hottinga

    Super leuk idee, ben benieuwd wat de reis gaat brengen! Lijkt me erg lastig land om te ondernemen vooral door de inmenging van de overheid.


    21 januari 2009 om 18:24
    media

    Heb maar een linkje toegevoegd naar die 123 procent penetratiegraad mobile. Want ja, die is wel correct. Het betekent dat er meer mobieltjes zijn dan inwoners!


    21 januari 2009 om 18:49
    Elena Plotnikova

    Success ermee! Maar… de cijfers die als subtiele argument gebruikt worden, zeggn weinig over de Russische markt, bv. het aantal mobiel gebruikers. Dat heeft een ander uitleg dan vanuit Westerse maatstaven zou schijnen of et aantal gebruikers van de sites.

    Mijn advies (niet persoonlijk, maar professional): niet snel de conclusie trekken en niet denken dat je weet waar het over gaat. Denk ook aan het verschil tussen Russen en Russisch-sprekenden en het feit dat Moskou niet representatief is voor het land.

    Mvg…


    21 januari 2009 om 19:25
    media

    @Elena: dit zijn cijfers over de markt en je hebt helemaal gelijk dat ik daar verder (nog) niets bij kan voorstellen (net als vorig jaar overigens toen we naar china gingen). Kun je wellicht iets meer zeggen hoe jij die markt ziet?


    21 januari 2009 om 19:28
    Harrie Vollaard

    @Elena Ik ben het met je eens. Alles voor de Oeral is anders dan erachter. Vorig jaar 3 maanden in Rusland geweest en helemaal van west naar oost gereden.

    Mobiel: Hoe verder je naar het oosten komt, hoe slechter de dekking. Laat staan dat er een 3G netwerk is.

    Internet: ADSL verbindingen bij mensen thuis is echt nog wat anders dan we hier gewend zijn. Ook internetfaciliteiten in de stad zelf zijn erg beperkt. Daar ik voortdurend video’s moest uploaden weet ik er alles van…. De cijfers verrassen me dan ook.

    Ik vind het een heel bijzonder land en de Russen hebben stiekem mijn hart gestolen, maar de bureaucratie is er enorm. Dat neemt echter niet weg dat als je de juiste mensen kent er enorme potenties liggen.


    21 januari 2009 om 19:52
    Alexander

    Tof dat jullie je hier in gaan verdiepen met deze reis, want de meerderheid blijft toch alleen praten over India en China als opkomende economie. Zelf lijkt me dit ook erg boeiend, ik ga daarom in maart met een europese studievereniging een weekje naar St. Petersburg om wat lezingen en bedrijfsbezoeken te doen over “social reposibility in marketing”. Ik zal met veel plezier jullie reisverslagen lezen straks (want ik neem aan dat voor studenten geen plaats is ;))


    21 januari 2009 om 19:58
    media

    @Alexander: dan ga jij dus nog eerder dan wij; zou leuk zijn als je ons tzt op de hoote houdt van je studiereis naar Sint Petersburg!


    21 januari 2009 om 20:02
    Roxane

    @marco – goed van je! Heb Yandex ook al aangepast in de vooraankondiging. Gaat prima met de aanmeldingen!


    21 januari 2009 om 20:53
    serge.fenenko@novocortex.com

    @ Elena en Marco

    Ik probeer de mobiele penetratie van 123% te verklaren, al is en blijft Rusland een mysterieus land voor westerlingen:-)

    Het gaat hier om het aantal SIM kaarten die uitgegeven zijn door alle mobiele operators van Rusland. Aangezien nummer portabiliteit in Rusland niet bestaat, zijn gesprekken binnen het netwerk van een mobiele operator vaak goedkoper dan tussen de netwerken. Vandaar dat veel mensen meerdere SIM kaarten bezitten. Daarnaast kopen mensen vaak een SIM kaart om tijdens hun bezoek aan Moskou of Sint-Petersburg goedkoper te kunnen bellen (bv. arbeidsmigranten). Daarom heeft bv. Samsung een mobiele telefoon met twee SIM kaarten op de markt gebracht.

    Kortom, als je de moeite neemt om je in de locale markt te verdiepen, kan het ondernemen in Rusland heel leuk (en lucratief) zijn. Maar volgens mij geldt dit voor elk land:-)

    En Moskou is zo anders dan andere wereldsteden dat een bezoek aan deze stad meer dan de moeite waard is.


    22 januari 2009 om 06:55
    mangold

    @Marco: Je kunt een oordeel over Rusland net zo goed op een bezoekje aan Moskou en St.Petersburg baseren als een oordeel over geheel Nederland op een bezoekje aan alleen het oude stadscentrum van Amsterdam.

    Om Rusland echt te leren kennen kun je beter eerst wat andere plekken opzoeken – Yakutsk is op dit moment van het jaar bijvoorbeeld een bijzonder interessante plek – en pas daarna met de trein of Tupolev via Moskou terug naar huis.


    22 januari 2009 om 08:55
    media

    @Carl: je hebt helemaal gelijk; ga me ook zeker inlezen op rusland en dat zal breder zijn dan alleen Moskou en Sint Petersburg.

    Da’s inderdaad waar ook, jij was ook redelijk bekend daar. Als je nog suggesties hebt, heel graag!


    22 januari 2009 om 09:01
    Stefan Kolle

    Ben ook regelmatig in Moskou, en zal eens rondkijken of ik nog suggesties heb voor jullie. Heb ook ons kantoor ter plaatse gevraagd om eens rond te kijken.

    Als ik rond die tijd er ook ben klop ik wel even aan om te kijken of ik jullie ergens voor een borrel kan vergezellen 🙂


    22 januari 2009 om 09:25
    mangold

    Een tamelijk voor de hand liggende tip: zorg ervoor dat iedereen die meegaat weet wat ie moet doen voor hij/zij de grens over kan.

    – Wereldwijde dekking ziektekosten, compleet met Ruslandverklaring (dit is een papiertje dat je apart moet aanvragen, bij je verzekeraar).

    – Paspoort dat nog minimaal 6 maanden na de terugkomst uit Rusland geldig is.

    – Uitnodigingen voor verblijf (die kunnen door het visumbureau geregeld worden -> je moet dan wel precies aangeven welke plekken in Rusland je gaat bezoeken).

    – En natuurlijk het visum zelf.


    22 januari 2009 om 09:47
    martijnstaal

    En aanvullend op die tip: begin vooral op tijd met het visum, en zorg ervoor dat je netjes schrijft 😉

    En trek er behoorlijk wat tijd voor uit. Bij de ambassade in Den Haag kan je de heerlijke kille Russische sfeer al proeven; een gigantische rij voor de deuren, en als er maar een letter verkeerd is of is verbeterd mag je weer naar huis.

    Moskou en St Petersburg zijn erg de moeite waard! Het raketpark buiten Moskou is bijv. erg indrukwekkend. En neem ook vooral taxi naar het vliegveld; de taxichauffers die wij hadden waren het gewend om ‘snachts met 200 km/h door de stad te rijden, ik ben nog nooit zo snel afgezet op het vliegveld..


    22 januari 2009 om 11:59
    Laurens

    Mooie steden om te bezoeken! 🙂


    22 januari 2009 om 12:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!