ReclameReview: Simyo zet Down-acteur in

21 januari 2009, 14:22

Voor de lancering van Simyo in Frankrijk zette de mobiele operator een commercial met Pascal Duquenne in, een acteur met het syndroom van Down.

Credits:

Bureau: Buzzman

Regisseur: Erick Zonca

De doelstelling:

Simyo introduceren op de Franse markt als een telecomaanbieder met scherpe prjizen.

De uitwerking:

Acteur Pascal Duquenne is een bekend gezicht in Frankrijk. Niet alleen omdat hij de prijs voor Beste Acteur heeft gewonnen op het filmfestival van Cannes voor zijn optreden in de film “Le Huitième Jour”, maar zeker ook omdat hij het syndroom van Down heeft. Simyo zet hem in om het campagnethema ‘wees anders, bel voor slechts 19 cent per minuut’ te lanceren.

Het oordeel:

De grote discussie over deze commercial gaat natuurlijk over het inzetten van iemand met het syndroom van Down. Dat is uiteraard de reden dat er flink gepraat wordt over de commercial, wat ongetwijfeld het uitgangspunt was van Buzzman en Simyo. Is het juist moedig dat Simyo iemand met een handicap uitkiest als boegbeeld of is het misbruik?

Om hier van misbruik te spreken, gaat mij persoonlijk te ver. Pascal Duquenne zal hier ongetwijfeld niet belangeloos aan meegewerkt hebben, dus er is gewoon betaald voor de dienst die hij levert, namelijk acteren. Bovendien heeft Buzzman vooraf overlegd met diverse belangenorganisaties en die reageerden positief.

Maar ja, het kan natuurlijk altijd nog verkeerd uitgelegd worden door de doelgroep. Of zoals Buzzing Bees zegt: Maar wat ik hier, politiek incorrect als u dat ook mag lijken, vooral uit onthoud, is dat Simyo een merk is voor mensen met een verstandelijke handicap. En u?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

9 Reacties

    mgvandenbroek

    1000 x bekeken. Nul reacties. We vinden hier niets van, of vinden we het moeilijk?

    Deze meneer is anders. Want: hij betaalt maar tot 19 cent per minuut en dat doet hij met Simyo. Da’s de boodschap? Of nee. Duquenne zegt het zelf: ‘Je suis comme vous.’

    Precies. Een mens. Toevallig met het syndroom van Down. Misbruik? Ik hoop, met David, dat Dequenne hiervoor een hele grote zak met geld heeft gekregen. Lacht hij nóg innemender.


    21 januari 2009 om 16:39
    Raimo

    Leuke commercial denk ik(ik spreek geen frans)

    Ik zie niet zo waar de ophef nu over moet zijn. Ergens komt het bij mij als zeer “ignorant” over als je dit ziet als misbruik.

    Prima manier om Syndroom van Down even onder de aandacht te krijgen..

    P.S. onze dochter Kaya heeft ook Syndroom van Down.


    21 januari 2009 om 20:18
    Carla

    Het is een acteur, die er denk ik , voor betaald wordt omdat hij aan het werk is.

    Dus wat is er mis???

    Een reclame voor een telefoon neem ik aan, want mijn frans is niet zo geweldig.

    Wat vind de acteur zelf van dit alles???? Kunnen we dat niet beter aan hem vragen??


    25 februari 2009 om 17:00
    Nancy

    Ik zag deze spot eenmaal op televisie. Gisteren las ik dat er negatief op gereageerd werd. Binnen GRIPvzw werk ik (zelf ook persoon met een handicap) rond de beeldvorming van personen met een handicap in de media. We proberen de media te sensibiliseren om personen met een handicap gewoon op het scherm te tonen. En, dit niet alleen in programma’s over personen met een handicap of waar handicap als thema aan bod komt. Wel als deelnemer aan een televisieprogramma, als acteur in een soap. Reclame behoort ook tot één van de mogelijkheden. Ik was aangenaam verrast toen ik deze spot zag. ‘Anders zijn’ wordt op een mooie manier verbonden met ‘gewoon zijn’.

    Vorige week ontving ik een bericht dat me daarentegen wel tegen de borst stootte. Bij de BBC werd een presentatrice van kinderprogramma’s met één arm van het scherm gehaald omdat kinderen er nachtmerries zouden van krijgen.


    26 februari 2009 om 09:18
    Hardcopy

    @Nancy: Inderdaad, dat artikel over de BBC heb ik ook met verbazing gelezen. Maar toen dacht ik terug aan de keer dat ik als 6-jarige iemand in het zwembad zag die een hand miste. Vervolgens durfde ik niet meer in het water, want ik was bang dat ook mijn hand er dan af zou vallen. Tja, zo irrationeel denken kinderen nu eenmaal.


    26 februari 2009 om 09:23
    Nancy

    Hé David

    Kinderen denken inderdaad anders en kunnen ook anders reageren. (Alhoewel, ‘k vraag mij af of ze wel zo veel verschillen van volwassenen.) Maar, is verstoppen dan de beste optie. Is het niet eerder onze taak als volwassene om kinderen te leren omgaan met dergelijke gedachten/gevoelens. Om hen te leren omgaan met ‘anders zijn’.

    Als het gaat over dramatische ongevallen in het nieuws, oorlog, misdaad, … lees je regelmatig wel ergens een artikel dat er op school aandacht geschonken wordt aan deze thema’s, dat kinderen geholpen worden om dit een plaats te geven, zelfs in de kleuterklas. Als ’t gaat over handicap wordt het van het scherm gehaald.

    Jammer voor de kinderen, kwetsend en onrechtvaardig voor de presentatrice in kwestie.


    26 februari 2009 om 09:31
    Hardcopy

    Ja, dat ben ik met je eens.

    De BBC denkt er trouwens niet aan om de presentatrice te ontslaan.


    26 februari 2009 om 09:38
    christel

    Als je als persoon met down zover kunt schoppen tot bekend acteur zul je ongetwijfeld zelf kunnen beslissen of je mee kunt doen in een commercial en van flink veel geld kunnen genieten. Of simyo er nu wel veel geld mee verdiend of niet….. feit is wel dat er veel over gesproken word en laat kinderen zien dat er mensen zijn met down, de normaalste zaak van de wereld toch????


    27 februari 2009 om 12:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!