Lancering Marketingfacts Magazine uitgesteld
We hebben tot na de feestdagen gewacht om te kijken of we voldoende adverteerders konden werven voor het Marketingfacts Magazine. Maar helaas, de kredietcrisis heeft blijkbaar zo hard toegeslagen dat er nauwelijks adverteerders interesse hebben om te adverteren in (nieuwe) magazines. Voor ons reden om de lancering van Marketingfacts Magazine voorlopig uit te stellen.
Hoewel we nog even moeten wachten op de online mediabestedingen (cijfers zullen begin volgende week beschikbaar zijn), heeft Nielsen al wel de mediabestedingen van de overige mediatypen vrijgegeven. Voor het eerst in jaren hebben de mediabestedingen (-4%) en dan met name print (-8%) een flinke dreun gekregen aldus Adformatie. Slechte timing dus om met een nieuw magazine op de markt te komen. Jammer, maar we hopen op korte termijn toch adverteerders te vinden om het eerste nummer op de markt te brengen.
Volgende week tijdens de Webwinkelvakdagen dus niet de lancering van het magazine, maar in plaats daarvan zal ik een korte presentatie geven over uitgeven in crisistijd. Nog geen idee wat ik precies ga vertellen, maar erg positief zal ik dus niet zijn over uitgeven op dode bomen! 😉
Balen Marco!
Hopelijk binnenkort alsnog adverteerders..
Erg jammer, hopelijk is het snel wel haalbaar! Succes!
Zonde dat dit initiatief momenteel nog niet slaagt. Echter, wel begrijpelijk, want de hele vakuitgeverij heeft het zwaar. Hopelijk zetten jullie het idee niet overboord en krijgen jullie alsnog voldoende adverteerders om dit magazine te gaan lanceren! Succes!
Jammer, hopelijk gaat het niet al te lang duren.
Jammer maar begrijpelijk. Ik sluit mij aan bij de eerdere reageerders en hoop ten zeerste dat het alsnog binnenkort gaat lukken om het magazine te lanceren.
Erg jammer! Maar wat in het vat zit verzuurt niet… toch? 🙂
@Marco: Dat de crisis rond de jaarwisseling zo hard zou toeslaan, kon je niet voorzien toen je in augustus je plannen bekendmaakte. Daar komt nog bij dat januari altijd een lastige maand is voor advertentiewerving in (vak)tijdschriften. Toevallig schreef ik net in een discussie over de nieuwe (extreem dunne) Wired op Hyped: “December is voor veel tijdschriften de knaller van het jaar, januari is – zo vlak na de feestdagen – altijd wat dunner. Daar kwam nu de economische crisis overheen, waardoor adverteerders even massaal op de handrem trapten, ook qua reclamebestedingen.”
Jammer, hoorde dat er hele sterke columns in staan. Een gedurfde stap om een magazine te bedenken en crisistijd, en net zo gedurfd om voorlopig de plannen in de ijskast te zetten. Dat zal niet makkelijk zijn. Komt later wel goed.
Het is vooral balen voor Matthijs, Friso en alle andere auteurs die de afgelopen maanden keihard hebben gewerkt om magazine op tijd klaar te krijgen. De inhoud ligt er, nu de adverteerders nog. En nee, wat mij betreft zeker geen afstel!
Ik zoek even wat afleiding van de crisis: Jeroen, je kunt natuurlijk niet op een handrem trappen he… 😉
Ja, Matthijs baalt stevig mee maar is blij met alle begripvolle reacties! 😉
@Ruben Timmerman: 😉
Wij hopen snel weer uw voortreffelijk magazine te mogen ontvangen.
mvg Gorbu MegaSponsor
@Marco,
Voor ? 5,95 per uitgave mag je mij ook op de lijst houden hoor. Scheelt weer adverteerders zoeken.
Heel erg jammer.
Hopelijk later dit jaar beter nieuws!
Tot na de feestdagen gewacht met het werven van adverteerders? Nou word ik des te benieuwder naar het verhaal over uitgeven tijdens een recessie.
Als ik me wel herinner zijn Marketingfacts en Lenthe Publishers (uitgever Marketingtribune) vorig jaar een strategische samenwerking aangegaan omdat MF mogelijkheden in print zag. Marco meende zelfs een bijdrage te kunnen leveren aan de online presence van Marketingtribune. Er lijkt iets misgegaan met dat gearrangeerde huwelijk.
Zonde Marco en natuurlijk rest van het team.
Begrijpelijk dat het lastig is om adverteerders te vinden. Misschien tegen minimale vergoeding dit opzetten? Geenstijl heeft tenslotte ook al bijna 25.0000 leden voor 5.72!
Wij van kooppagina.nl zijn het niet eens dat de advertenties minder worden de eerste 2 weken van januari 2009 hebben wij al meer advertenties geplaatst dan welke maand van vorig jaar,
ook bij marktplaats en speurders gaat het gewoon door.
Mvg
Frans
@Frans,
Denk dat er wel een verschil zit in B2B en B2C adverteerders.
Jij praat zelfs over (marktplaats) advertenties.
‘k denk dat mensen wel ff paar euries mee willen pakken als extraatje en wat zolderopruimingen doen.
Dan zal idd het aanbod bij jullie, MP en SP vast gestegen zijn idd, maar hoe zit het met de omloopsnelheid? Raken mensen het nog steeds net zo snel kwijt? Of sneller? Of langzamer? Dat zou ik wel eens willen weten.
Hoe hoog is nu de gemiddeld aantal reacties t.o.v. vorig jaar?
Maar dit alles is overigens geheel niet in lijn met dit artikel.
@Frans: loopt dat nu een beetje goed dan dat kooppagina op papier?
Krijg erg veel opbeurende reacties, dat doet ons goed en zoals gezegd, hoop dat we snel wel met het eerste nummer kunnen komen. De teksten liggen er.
jammer, jammer
@ Marco,
Ook couveusekinderen kunnen uitgroeien tot volwaardige mannen of vrouwen. Je moet ze alleen iets langer koesteren en vertroetelen :-).
Zonde, een goed interactief-marketingmagazine zou ik graag in mijn postvak tegenkomen! Jammer van het uitblijven van adverteerders. Echter: ik zou toch ook wel wat over hebben voor een abonnementje. Was er al een abonnementsprijs bekend?
Jammer, maar waarom geen digitaal magazine? Stuk goedkoper en misschien daardoor toch interessant voor adverteerders. Scheelt bovendien een hoop bomen.
Ik wil er ook best voor betalen! Kop op! Je levert kwaliteit dat is geld waard.
Hmmm, krijg via email ook al lezers die best willen betalen. Moet daar eens heel goed over nadenken; misschien eens klein onderzoekje doen of men bereid is om klein bedrag per nummer te betalen. Wil namelijk wel een minimaal bereik van 10.000 lezers.
‘k lever net de top 100 vakbladen in bij Media Facts. dat duurt dus nog even voordat M!agazine daar in staat.
@Peter: nee hoor, zoals gezegd proberen we snel adverteerders te vinden zodat we eerste nummer kunnen uitbrengen. Maar moet zeggen dat ik door aanta; reacties hierboven (en via email), wel aan het denken ben gezet.
@marco,
Zodra je de periodieke kosten voor de lezers laaghoudt en de kwaliteit goed is wordt er echt wel voor betaald.
Je wil niet weten hoeveel van die magazines ik maandelijks zakelijk binnenkrijg, simpelweg omdat ik ze wil zien, ik lees ze lang niet allemaal, maar blader ze allemaal 100% gegarandeerd door.
De waarde vanuit M! is er, de kansen, de doelgroep en het bereik ook.
Dus gewoon kosten splitsen tussen abonnees en adverteerders, heb je ook een veel stabielere basis voor je magazine voor lange termijn.
Ps. Op korte termijn zal er wel geld achteraan moeten, maar anders verkoop je toch gewoon het pand? 🙂
Het is een verdomd jammere samenloop van omstandigheden. Januari 2008 was het gelukt, daar ben ik van overtuigd. Dat geleuter over vakbladen en moeilijke tijden zal allemaal wel. Er moeten creatieve verdienmodellen worden bedacht, maar een titel in print geeft behalve emotionele waarde ook mogelijkheden die je nu eenmaal niet hebt in andere media. En het is een mooi vliegdekschip van waaruit de jagers op zoek kunnen naar omzet. Een dijk van een online merk kan dat natuurlijk ook zijn en dat is hier bij MF nog altijd het geval.
@ Toine. Nou of je dat een gearangeerd huwelijk moest noemen, dat klinkt weer of een 15 jarig meisje met en enge man van 50 moest trouwen – haha. Vergeet niet dat MarketingTribune ook pas anderhalf jaar bij Lenthe zit. Hadden we nog bij Reed gezeten, had ik de toekomst nu heel somber ingezien denk ik. Maar de relatie en de samenwerking tussen MT en MF zoals die er is blijft staan. gelukkig wel, dat bevalt volgens mij van beide kanten prima.
Lees nu pas de reactie van Toine; sluit me helemaal bij Luuk aan, ongelukkige samenloop van omstandigheden. En vwb samenwerking met lenthe, we zijn nog steeds verliefd 😉
Ha Marco, verstandige beslissing.
Papieren blaadjes maken is prijzig en adverteerders kijken ook in goede tijden graag de kat uit de boom. Daarom is het altijd al moeilijk een nieuw blad in de markt te zetten. In het huidige klimaat lijkt het mij helemaal een zware opgave. Een aantal maanden geduld kan je in deze situatie volgens mij veel geld opleveren (of besparen, maar net hoe je het ziet).
Ik heb ooit als kleine uitgever met een titel (oplage 15.000) ervaring opgedaan met diverse verdienmodellen. Die ervaring wil ik best tijdens een kopje thee met je delen.
Ik snap uberhaupt niet waarom je dat krantje persé gratis door mijn brievenbus wilt duwen. Als je een kwaliteitblad levert ( en niet zoals die belabberde kut filmpjes. ) dan wil ik daar ook voor betalen.
Hier een paar tips voor je blad:
– statistieken van grote websites
– aandelen koersen van internet bedrijven
– Interview met een ” groot ” internet bedrijf of juist een kleintje
– Kijkje op het kantoor bij…
– aandelenkoers
– Hoe ben jij begonnen?
– Achterkant van je blad indelen zoals een miljoinpixel pagina en dan iedereen de keus geven om een advertentie te kopen in ” pixels ” Eind van het jaar geef je dan de achter kant een reset en het spelletje begint opnieuw.
– zorg voor link/tekstlink reclame. Bv onderaan de pagina link: neem een kijkje op http://www.site.nl
zo kan je 50 pagina`s vullen met 50 verschillende links á ? …
anyway genoeg opties en ideetjes om je blad zonder grote sponsors te realiseren. En trouwens. Ik zit persoonlijk niet te wachten op die grote lelijke bedrijven die een halve pagina aan advertenties kopen. Nee! lekker warm houden die handel en bereikbaar voor de normale mens.
Wat vind je er van ? Koekje erbij?
Groet en succes!
Card/Mike
–
@Karen: dank voor de tips en je bent meer dan welkom voor kopje thee in Arnhem. Wanneer spreken we af?
@Card: ook dank voor de tips, maar inhoudelijk hebben we het magazine al redelijk goed staan. Neem je suggesties voor alternatieve verdienmodellen zeker mee!
Jammer. Hopelijk lukt het op korte of iets langere termijn alsnog.
Erg jammer, maar voor een gratis blad mogen wij niet klagen natuurlijk 😉 Ik ben benieuwd wanneer hij komt! En Marco, kun je me misschien mailen over meer info van adverteren? B.v.d.!
Balen, hopelijk zien we de eerste issue alsnog snel verschijnen. Succes.
@Toine: ach Toine, jij weet maar al te goed dat ze niet het achterste van hun tong laten zien over hoe de (vakblad)zaken er ècht voor staan, zouden jij en ik ook niet publiekelijk doen in zo’n situatie.
@Jeroen: ”Daar kwam nu de economische crisis overheen, waardoor adverteerders even massaal op de rem trapten, ook qua reclamebestedingen.” Wat zeg je nu, Jeroen? Even?
@MvO: Dat zal de toekomst leren, Michael. Jij weet maar al te goed dat adverteerders niet het achterste van hun tong laten zien over hoe ze er ècht voor staan. 😉
Balen zeg. Ik hoop dat die crisis snel weer over is…
@ Marco, wat uiteindelijk de indeling wordt bepalen jullie. Alleen ben ik bang dat marketingsfacts in een herhaling valt van vele andere bladen. Het lijkt mij juist een leuk streven om zonder ” grote ” sponsoren jouw/jullie blad alsnog te publiceren. Dit laat ook gelijk de kracht zien van het blad.
Als je even voor de grap mijn idee gebruikt voor de achterkant van het blad ” pixels vullen met advertenties ” Dan maken veel kleine adverteerders samen 2/3 grote adverteerders en dan moet het wel lukken!
En zo zijn er nog tig andere oplossingen te bedenken. En als ik eerlijk ben.. zijn we de standaard advertenties niet een beetje beu? Time for some change!
Card/mike
@MvO: volgens mij is Marco behoorlijk open, maar je moet wel de vraag stellen.
Tot dusver heeft de strategische samenwerking geleid tot de Facts Inside-bijlage bij Marketingtribune en wat kruisbestuiving tussen de sites. Maar de voorziene participatie van Lenthe in MF is uitgebleven. Op het niveau van content is best een optelsommetje te maken, maar op het commercieel niveau vrees ik dat 1+1 geen 2 realiseert. Vraag is dan wie het aanloopverlies van een MFagazine voor zijn rekening wil nemen.
Emerce heeft in een grijs verleden een jaar lang elk kwartaal een bijlage uitgegeven over Etail, dankzij genereuze backing van Microsoft. Zijn er anno 2008/2009 geen sponsors meer te vinden in de sfeer van het IAB?
Het is inderdaad balen. Echter snap ik het niet. Zoveel reacties op hoe balen het is en dan nog is het noodzakelijk om adverteerders te vinden.
Hebben jullie al gekeken naar de mogelijkheid om de massa enigzins de mogelijkheid te geven om tegen een financiele vergoeding mee te doen aan het magazine? Uiteraard snap ik dat je nog steeds wel je handen aan het stuur wil houden, maar er zijn echt wel andere mogelijkheden om het te realiseren. Ik bedoel Marketing Facts heeft nogal wat bezoekers, doe daar wat mee.
Ik zou graag alle reacties een andere kant op willen krijgen waarbij we met een mogelijk alternatief kunnen komen om het als nog te realiseren.
Zo vond ik de reactie van Card & Mike heel nutig!
Ik ben het met de reacties eens, er moet toch een andere mogelijkheid zijn om te publiceren zonder adverteerders? Zijn jullie niet creatief genoeg dan om dit euvel te omzeilen…
Marco,
Ondanks dat de markt is gekrompen, wordt er nog wel degelijk verkocht. Zou het iets te maken kunnen hebben met jullie selling power? Of ligt de hele wereld op z’n kont?
http://www.dutchsalesblog.nl/home/2009/1/23/marketing-zonder-sales.html
Als ik iets voor je kan doen, hoor ik het graag…
Arno
Marco, bel anders Jort Kelder en vraag of hij in het nieuwe seizoen Topverkopers de deelnemers als opdracht wil geven om advertenties voor M Magazine te verkopen. Mooie gratis reclame voor het blad op TV, en wellicht een mooi aantal adverteerders. 😉
“Maar helaas, de kredietcrisis heeft blijkbaar zo hard toegeslagen dat er nauwelijks adverteerders interesse hebben om te adverteren in (nieuwe) magazines.”
either that, or… 😉
Gewoon nu als gratis PDF op marketingfacts.nl gooien, zonde als de gemaakte content ‘verjaard’.
Dat je als magazine met een website komt lijkt me logisch maar een website met een magazine heeft behalve extra inkomsten toch geen enkele meerwaarde?
Marco,
Wij, salesmagazine, zijn sinds mei 2008 gestart en sinds juni in print. Bekend probleem maar wij verdienen dan ook aan onze werving & selectie dus ons magazine hoeft enkel break-even te zijn. En dat lukt. Wij zijn klein begonnen, hebben geen redactie team, maken alles zelf en hebben gewoon veel fun als ondenemers die op een leuke manier via magazine met haar kandidaten bestand en klanten in contact kan blijven.
Maar goed, ook voor ons is elke uitgave een (financiele) uitdaging, maar gelukkig hoort die spanning bij het ondernemen! 🙂
Succes en geef het magazine uit! 🙂
Marcus
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!