Enquête: Deel jouw visie op social media met de SMPA

26 januari 2009, 09:45

{title}Social Media en social networks zijn hot news. Voor velen niet meer zó hot dat het helemáál nieuw is; social media staat wél steeds meer op de radar van marketeers, grote en kleine bedrijven. Ze ‘moeten’ een weblog of een community rondom het merk. Omdat het, nou ja, omdat het nu eenmaal moet. Maar waarom? Waar liggen de kansen en wat zijn succesvolle voorbeelden? Hoe zie je door de bomen het bos? Bij social media denkt de gemiddelde leek aan social networks. Hyves. MySpace, Facebook. Of Kieskeurig. Maar social media is breder, misschien zijn alle media over 5 jaar wel ‘sociaal’. Om een aanspreekpunt te vormen voor iedereen met vragen, opmerkingen, ideeën, succesvolle cases en interessante ervaringen met en over social media is in het najaar van 2008 de Social Media Professionals Association (SMPA, under construction) opgericht. Da’s een hele mond vol.

We gaan cases verzamelen, events organiseren, discussie aanzwengelen en een aanspreekpunt zijn. En we hebben jullie hulp nodig. Om een fundament voor veel moois neer te zetten heeft de SMPA met Ruigrok | NetPanel een enquête samengesteld over social media. De uitkomsten vormen voor ons het vertrekpunt van de stichting, en zullen hier op Marketingfacts en met de rest van de wereld gedeeld worden. De enquête kost ongeveer 8 tot 10 minuten om in te vullen. Volg deze link om in de vragenlijst te komen.

Op 26 februari zullen we tijdens het SocialMediaCongres de resultaten presenteren, aldaar vindt ook de officiële kick-off plaats van de SMPA, waarover later meer. Maar wie zijn nu eigenlijk ‘we’? Initiatiefnemers van dit platform zijn:

Sonja Loth, Erwin Blom, Sanne Heerink (Hoera) Polle de Maagt, Hanneke Vos (Ruigrok | NetPanel), Alex Van Leeuwen (Buzzcapture), Rutger Docter (Creative Crowds), Karlijn van den Berg (DraftFCB), Matthijs van den Broek, Ton Wesseling, Joost De Valk, Matthijs Roumen (Rhinofly) de commerciële mannen van Hyves en nog veel meer. Join us!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    amsterdamant

    Zou in het programma van de conferentiedag nog best wat aandacht willen zien voor Social Media en de omgang & afspraken met hun gebruikers, privacy aspecten, eigendom van de data/ content, verantwoordelijkheden van het netwerk, walled gardens of juist open tuinen….


    26 januari 2009 om 09:56
    Roy Huiskes

    De enquete werkt niet op Safari op de mac…


    26 januari 2009 om 10:10
    wesseling

    @antoinette ik ben verantwoordelijk voor de planning van het programma van het socialmediacongres. Het congres heft als doelgroep de marketing en communicatie medewerker en leidinggevende bij groot mkb, overheid en corporate bedrijven. Focus is het laten inzien van de waarde van de communicatie online en hoe hier mee omgaan. Wat zijn de regels, best practises en hoe aan de slag (socialmedia en business). Ik deel je angsten? t.a.v. de genoemde onderwerpen, maar vind dit zelf meer een discussie voor op een expert congres. Een juridische parallelsessie t.a.v. je eigen werknemers / social media of de eigendomsvragen bij crowdsourcing is m.i. wel een optie. Geen beloften, maar daar duik ik even in.


    26 januari 2009 om 10:12
    Hanneke

    @Roy, Dank voor je reactie. Het klopt inderdaad dat de enquete niet (goed) werkt in Safari. Dit is bij ons bekend, we kunnen hier helaas op korte termijn niets aan veranderen.


    26 januari 2009 om 10:31
    Joery Bruijntjes

    De website is wat kaal, maar een leuk initiatief. Was al benieuwd wanneer ik iets zou horen over de uitkomsten van dat overleg/lunchgesprek in augustus 🙂


    26 januari 2009 om 11:43
    charles hageman

    Ik heb afgelopen week een vergelijkbare vragenlijst ingevuld voor de MOA / Clou


    26 januari 2009 om 13:32
    Gitta Bartling

    Cool, ik wil erbij zijn. Eindelijk een platform over dit onderwerp, in plaats van ‘als onderdeel van’.


    26 januari 2009 om 19:29
    Kevin Beeftink

    Jammer, in Firefox blijft de enquete steken op 42%…


    27 januari 2009 om 10:13
    Hanneke

    @Kevin. We hebben even gekeken waar de vragenlijst bleef hangen, er zijn hier geen bijzonderheden te zien in ons systeem. Het kan te maken hebben met de instellingen van je systeem of je browser, dat de vragenlijst bleef hangen. In ieder geval bedankt voor de melding, we houden het in de gaten.


    27 januari 2009 om 10:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!