Econsultancy Vertical Search Report: Adverteerders gaan voor CPA
Het Britse Econsultancy publiceerde deze maand de tweede versie van haar Vertical Search (B2B) Report. Doel van het onderzoek is te achterhalen hoe online business professionals werk gerelateerde informatie zoeken. Het onderzoek is in oktober en november 2008 uitgevoerd onder 500 media en internet professionals, voornamelijk uitgevers en adverteerders in de UK, door henzelf gekenmerkt als “early adopter audience”.
De meerwaarde van Vertical Search zit volgens de deelnemers met name in:
- sneller de gewenste informatie vinden (67%)
- relevante resultaten (65%)
- focus op specifieke business interesse en workflow (64%)
Opmerkelijk is vervolgens wel dat 96% zegt dagelijks veel gebruik te maken van generieke search, en slechts 9% veelvuldig Vertical Search te gebruiken. Het rapport meldt ook dat slechts 59% tevreden is over de daadwerkelijke kwaliteit van Vertical Search diensten. Dat kan een verklaring zijn, maar het zal waarschijnlijk ook te maken hebben met de huidige beperkte dekking van Vertical Search?
34% van de panelleden beoordeelt Site Search implementaties op B2B websites als “goed” en 36% als “middelmatig”. Deze uitkomst zal de sponsor van het onderzoek, Convera, die tegenwoordig leeft van dergelijke Site Search implementaties blij stemmen.
Adverteerders anticiperen op de economie en geven massaal aan hun media bestedingen te verschuiven naar performance based modellen: 78% geeft aan meer geld uit te willen geven aan CPA advertising. Met ook nog eens 67% die hetzelfde zegt over CPC steekt CPM met 29% daar mager bij af.
Slechts 40% geeft aan mobile advertising in te willen zetten terwijl wel 14% zegt meerdere keren per dag hun mobieltje of PDA te gebruiken voor mobile search.