Gratis krant Metro stopt in Spanje

31 januari 2009, 11:03

{title}De gratis krant Metro komt sinds gisteren niet meer uit in Spanje. Dat maakte het internationaal opererende krantenbedrijf donderdag bekend via dit nieuwsbericht. Inmiddels staat het nieuws al overal, onder anderen op De Telegraaf. Best drastisch, ‘Schokkend’, noemt Bart Brouwers (HR van Sp!ts) het in deze tweet (Twitter als news source, jawel).

Per Mikael Jensen, CEO van Metro International zegt: ‘Despite dedicated efforts from our Spanish management team and staff, it is with deep regret that we have taken the difficult decision to close down our operations in Spain. Even though Metro in Spain has been losing less money than its Spanish free competitors, the worsening Spanish economic down turn, which during the beginning of 2009 has resulted in a collapsing advertising market, has now resulted in unsustainable losses.’

Ik vind Metro een schrale kutkrant zonder inhoud en zonder smoel. Precies de bedoeling, het concept en het bijbehorende businessmodel, dat stond als een huis en kon wel wat klappen hebben. ‘Niet boeien, niet binden,’ zo betitelde Cornelis van den Berg (ex-Dagblad De Pers) het concept ooit. Klappen kan Metro dus helemaal niet zo goed hebben, zo blijkt nu.

De instortende advertising markt voor print en kranten in het bijzonder in gedachten: welke gratis kranten vallen er nog meer om de komende tijd. En waar. Of: in welke landen zien we binnenkort geen Metro meer in het straatbeeld? Heel spannend, dit. Ben, samen met Bart Brouwers, ook wel benieuwd naar d analyse van Piet Bakker op Newspaperinnovation.com. Misschien is @pietbakker wel écht met vakantie.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Koen Roumen

    “Ik vind Metro een schrale kutkrant zonder inhoud en zonder smoel.”

    Een duidelijke mening. 😉 Ik vind Metro een solide krant zonder Telegraaf-achtig sensatienieuws (Spits) maar met prettiger en makkelijker te lezen nieuws dan de Pers. Naar mijn mening was de Dag nog een betere krant, maar die bestaat helaas niet meer.

    Wel wat vreemd dat Metro, als gratis krant met de minste verliezen, als eerste de handdoek in de ring gooit. Wellicht heeft dat iets te maken met het feit dat Metro met enige regelmaat de hele krant op de kop zet voor 1 adverteerder (wat inderdaad wel lichtelijk irritant is), en dit soort adverteerders in de tijd van economische recessie het geld niet meer hebben voor dergelijke metamorfoses…


    31 januari 2009 om 15:24
    mgvandenbroek

    @Koen: Jouw mening is ook duidelijk. Moeilijk voorstelbaar, maar let’s agree to disagree. Over smaak valt te twisten.

    Metro gooit inderdaad, in NL met regelmaat de krant op zijn kop. Als De Pers de kans krijgt, doet ze dat trouwens ook. Ik geloof echter niet, dat Metro Spanje zo afhankelijk was van dit type adverteerders. Althans, geloven, dat heb ik nog niet gelezen, misschien is dat wel zo.

    Ik vind het ook heel opvallend, dat juist Metro, die wereldwijd operereert en dus wel een buffer zou moeten hebben, zich opheft in Spanje. Aan de andere kant: als je weet hoe het businessconcept van deze krant in elkaar zit, is het heel logisch. Toen deze krant begonnen werd, is er nooit gedacht aan een bepaalde missie van informatievoorziening, tegels lichten of mooie journalistieke verhalen maken. Er is gekeken naar een concept waarmee je internationaal adverteerders aan je kunt binden om geld te verdienen. Sec. Dus ja, als je dan even minder geld verdient, dan kill je de krant. Simpele afweging.


    31 januari 2009 om 16:40
    Willem

    Volgens mij is je punt ook te maken zonder puberaal taalgebruik. Persoonlijk vind ik het hier niet zo passen.

    Als je een product niet maakt met passie voor je lezers dan wordt het volgens mij nooit wat. Althans, niet op de lange termijn. Extra triest dat een DAG het moest afleggen tegen iets als die zoutloze Metro.


    31 januari 2009 om 19:33
    Piet Bakker

    Metro geeft alleen maar gratis kranten uit, de andere Spaanse dagbladen worden door grote mediaconcerns uitgegeven die hun risico’s meer kunnen spreiden. Vandaar dat ze als eerste en extra last hebben van de crisis.


    1 februari 2009 om 21:46
    Lennert de Rijk

    @ Matthijs

    Misschien is het makkelijk praten als je zoals ik in Spanje woont en de ins en outs beter kent maar er ontbreekt nogal wat informatie in jouw stuk.

    Metro heeft in andere Europese landen al een deel van de aandelen verkocht (35%) aan Schibsted en …. Schibsted heeft in Spanje al het meest succesvolle gratis dagblad, 20minutos met 2,9 miljoen dagelijkse lezers.

    Vanaf de start van Metro in 2001 is nooit succesvol geweest en heeft nooit meer dan 1,8 mln lezers gehad en moet daarmee 20minutos maar ook bijv. Que (Grupo Vocento) met 1,3 miljoen voor laten gaan. Metro ontbeerd kritische massa offline.

    Een ander slecht presenterend gratis dagblad, ADN van Grupo Planeta, heeft 8 januari besloten te stoppen met de gelieerde website adn.es wegens gebrek aan bezoekers.

    Dat is een andere duidelijke reden van het vertrek van Metro uit Spanje. De internetpropositie van metro.es is nooit goed van de grond gekomen. Net als andere landen is ook in Spanje een totale verschuiving aan de gang van zowel consumenten als adverteerders van traditionele naar online media. Metro.es is er nooit in geslaagd meer dan 600.000 unieke bezoekers per maand te trekken, terwijl bijv. 20minutos online met maandelijks 6,3 miljoen unieke bezoekers een van de best bezochte nieuwssites is.

    Hopelijk een les voor andere buitenlandse initiatieven en investeerders, ´Spain is different´, dus ´act local´


    1 februari 2009 om 21:48
    media

    Ik had het iets anders geformuleerd, maar ben in grote lijnen wel met Matthijs eens. Ben benieuwd hoe lang de gratis Nederlandse dagbladen het nog volhouden.

    Dank voor de waardevolle aanvulling Lennert!


    2 februari 2009 om 05:22
    Peter Luit

    Het blijft spannend in de krantenwereld. Vanochtend in het Haarlems Dagblad (Telegraaf): Directeur Frank Volmer van de Telegraaf heeft wel interesse in één of meerdere titels van PCM.


    2 februari 2009 om 05:33
    mgvandenbroek

    @Wim/Marco: Zal door mijn ervaring bij Dagblad De Pers komen.

    @Lennert: Dank voor je aanvullingen, erg nuttig om te horen

    @Piet Bakker: Dank voor de analyse!

    @Peter Luit: Ja, het blijft maar door en doorgaan. PCM moet sowieso op de schop, kredietcrisis bespoedigt dat lijkt het alleen maar.


    2 februari 2009 om 06:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!