Productvergelijker YouTellMe: ‘Wij gaan Kieskeurig verslaan’
Bestaande vergelijkingssites bieden lang niet altijd uitkomst. Er is te veel aanbod, er zijn te veel merken, producteigenschappen en beloftes. Dus moest het anders, dachten de oprichters van YouTellMe. En dus…. [Nee, niet weer een productvergelijkingssite, met klantenreviews en productbeoordelingen!] Jawel. Hier is YouTellMe, nu uit beta, en klaar voor het grote publiek. Ze zetelen op de Amsterdamse Keizersgracht. Héél slecht gaat het alvast niet.
In bovenstaand interview vertelt co-founder Joost Nauta over de techniek achter de verlijkingsmethode, expert reviews, klantbeoordelingen en over de concurrentie. ‘We gaan in ieder geval Kieskeurig verslaan. Maar of dat in 2009 wordt, dat lijkt me sterk. We hebben in ieder geval zeker die ambitie.’ Zie ook dit interview met Maud Bergs van Kieskeurig.nl.
Complete vergelijkingen
Uit het persbericht:
‘Om de vergelijkingen zo compleet mogelijk te maken, verzamelt YouTellMe niet alleen uitgebreide productspecificaties, maar ook reviews van gebruikers en experts. Op de website zijn nu zo’n 32.000 producten te vinden in 10 verschillende categorieën. Daarnaast werden er in korte tijd zo’n 90.000 gebruikersreviews en 7500 professionele reviews verzameld over deze producten en de 100+ aangesloten webwinkels. De technologie achter YouTellMe maakt bovendien slim gebruik van de kennis van andere consumenten die met dezelfde aankoopbeslissing bezig zijn. De site „leert? welke aspecten consumenten binnen een bepaalde productgroep belangrijk vinden en op basis van welke producteigenschappen zij tot hun uiteindelijke keuze komen.’
Veel vertrouwen
Om groter te worden dan Kieskeurig, moet je wel een enorme userbase hebben. In het persbericht hebben de bedenkers van YouTellMe laten opschrijven dat ze die nog niet hebben. Maar dat die er vast wel komt. Of niet. Nauta:
‘Ten opzichte van de marktleiders zijn we nog een kleine speler, maar we staan pas aan het begin en zijn hard aan het groeien. De komende maanden breiden we in hoog tempo uit naar nieuwe productsegmenten en we verwachten in 2009 grote sprongen te kunnen maken. De focus ligt echter niet alleen op de schaalgrootte. Onze hoofddoelstelling is om de allerbeste vergelijkingservaring te bieden aan de consument. Een ambitie waar we de komende tijd heel erg hard aan blijven werken.’
Wellicht een idee om een vergelijkingssite te beginnen die vergelijkingssites vergelijkt ;-). Nee serieus concurrentie komt doorgaans de consument/gebruiker ten goede al is het alleen al door de gevestigde orde scherp te houden.
Prima hoor, zo’n nieuw initiatief, maar wat is nu ECHT de toegevoegde waarde ?
@Hans
Ja daar zat ik nou ook naar te zoeken, producten selecteren en vergelijken doen Kieskeurig, Vergelijk, HetBesteProduct.nl en Selectivo.nl ook, zelfs zeer uitgebreid. Winkelvergelijk doet YTM ook niet, ik kan volgens mij nergens de winkels op een rijtje zetten? Het verwijzen naar concullega’s lijkt mij ook afbreuk doen aan je toegevoegde waarde.
Maar goed, veel succes.
We hebben hier de ‘velociraptor’-test gedaan bij een vijftal vergelijkingssites waaronder youtellme en dit was de uitkomst:
a) computerspel Lara Croft Tombraider
b) vijftal harde schijven
c) niets
d) 23 harde schijven en 12 boeken over dinosarussen
e) 1 boek over de velociraptor dinosaurus
Uiteraard heeft deze test geen enkele wetenschappelijke waarde en ter verduidelijking ik was op zoek naar een harde schijf ;-).
O ja, expertreviews e.d. draaien ook al een tijdje op Beslist.
Ben benieuwd naar de vergelijkingssites en resultaten?
Wat nou precies de toegevoegde waarde is vraag ik me. Is het technisch beter?
Waarom vind ik op zoekwoord ‘HP’ bij kieskeurig wel gewoon netjes het merk HP en bij YouTellMe vind ik Phillips series. Technisch beter?
Ik moet zeggen. Het ziet er voor de rest goed uit. Werkt lekker. Ben benieuwd of dit genoeg is om mensen echt te laten overstappen…
Ik neem aan dat er met een gezegde: “Wij gaan kieskeurig verslaan”, ook nagedacht is over het ‘hoe dan? Wat bieden wij de consument extra?’ gedeelte.
Klinkt als een gevalletje SouthParkKabouter.
Step1: Steal underwear
Step3: Make profit
Eerlijk gezegd vind ik de site totaal niet overzichtelijk en buiten dat, leuk dat ze zo’n uitgebreide search aanbieden, maar ik weet totaal niet meer waar ik moet klikken. In een hele korte blik gaat dit absoluut niet de kieskeurig killer worden…
Vind het er wel leuk (fris, hip?) uitzien, maar ook een beetje druk. Succes ermee in ieder geval! Ik vind de vernieuwde Kieskeurig site een flinke verslechtering, dus genoeg kansen!
Aha, wat minder satisficing. (leuk woord)
Lekker bezig Joost!
Groeten, Floris
Hmm, ik vind het idee juist wel vernieuwend. Ik heb voor de grap eens zitten zoeken naar kenmerken van producten die ik zelf belangrijk vind, en daar stonden warempel een aantal producten tussen die ik zelf ook had. Petje af! In ieder geval even bookmarken en in de gaten houden!
Ik zoek op canon 18-200, een hele bekende lens, ik word doorverwezen naar kits, dwz toestelbody plus lens 18-200 mm. Laagste prijs 479 euro. 479 euro? dat is wel heel goedkoop voor zo’n kit. Maar als ik er op klik kom ik uit op een body zonder lens, terwijl ik op zoek was naar lens zonder body, precies het tegenovergestelde dus. Dat gaat bij kieskeurig of pricewatch aanmerkelijk beter.
Hmm, fruitige kleuren die site, maar bij de resultaten mis ik wel de optie om te sorteren op bepaalde zaken (prijs, modeltype/naam, andere kenmerken): dat is toch wel een basis-vereiste voor een vergelijkings-site.
De site is nog in beta, ben benieuwd naar het eindresultaat.
@Aldo: kaboodle en buzzillions hebben naar mijn mening een andere doelgroep, bij hele subjectieve producten zoals mode werkt zoiets heel goed. Bij hele exacte producten zoals televisies zijn de specificaties vaak juist belangrijker en is een systeem waarbij je je persoonlijke voorkeuren kunt opgeven praktischer. Bij Kaboodle krijg je de aanraders van anderen te zien, wat niet per definitie jouw keuze zou zijn en ook niet per definitie het beste product is wat aan jouw wensen en eisen voldoet. Tevens is de kwaliteit van het advies afhankelijk van de kennis en kunde van de gebruikers, erg variabel dus.
Hierbij zal ik maar even buiten beschouwing laten dat zo’n systeem het vrij eenvoudig maakt voor fabrikanten om bepaalde producten aan te laten raden.
Een dergelijk systeem is zeker niet slecht, maar heeft wel heel duidelijk een andere doel.
@Bram van Kersbergen: op dit moment hebben we inderdaad nog geen aparte categorie voor lenzen, tot die tijd is het zoeken op een losse lens dus niet mogelijk. Wel is het mogelijk bij een body te zien welke alternatieve kits te koop zijn, zodat je direct kunt zien of een kit prijstechnisch misschien een betere optie is.
@Remy: het sorteringssysteem is iets geavanceerder dan dat, in plaats van sorteren op een enkele eigenschap (e.g. prijs, naam, etc…) geeft YouTellMe de optie om te sorteren op meerdere eigenschappen tegelijk waarbij je zelf kunt opgeven hoe belangrijk je een bepaald kenmerk vindt. Zie bijvoorbeeld ook de tinyurl link die ik hierboven geplaatst heb voor een voorbeeld, daar is er gesorteerd op zowel prijs als printsnelheid.
@Rick: Uiteraard begrijpelijk dat nog niet alles op de site staat van youtellme en de uitkomst van de velociraptor test was voor youtellme ook “niets” maar over een maandje of twee moet ie test gewoon weer gedaan worden. Wat wel opviel was dat een aantal bekende sites niet goed scoorde dus bij een juiste interpretatie van de test kun je beter niets hebben dan dat je nauwelijks iets hebt of een matig aanbod… Met name Kelkoo en Selectivo kwamen redelijk goed uit de bus. De minderen noem ik maar niet uit discretie ;-).
Verder zie ik een paralel met vliegtickets aanbieders daar zijn er ook meerdere van en ik ga er vanuit dat bijna elke consument meerdere raadpleegt alvorens hij of zij zijn aankoop doet ondanks dat het aanbod grotendeels overlapt. Ik geloof dus wel in de behoefte van meerdere vergelijk-sites.
Zijn wij überhaupt niet het land van de “über”-vergelijkers?
Leuk interview. Site ziet er degelijk uit. Beetje chaotisch misschien, maar is ook moeilijk met zoveel data. Ben benieuwd naar de statistieken voor de komende maanden 🙂
@Hein: ik neem aan dat prijzeninfo een liefdadigheidssite is dan? Dat daar totaal geen winst mee gemaakt wordt op donaties van gebruikers na? Zo niet dan zie ik niet in wat er objectiever zou zijn aan die site t.o.v. andere vergelijkers.
Bij YouTellMe kunnen alle winkels zich aanmelden en worden ze (inderdaad, zover technisch mogelijk) gewoon toegelaten. Persoonlijk zie ik het verschil niet kwa opzet en lijkt mij dit niet meer dan een standaard link-building actie zonder toegevoegde waarde.
@Hein: Ik wordt altijd een beetje moe van die “linkbuilding” reacties op een bericht.
Kan dat niet weggehaald worden, het heeft niets met het onderwerp te maken.
@Marieke: Thanks, hele mooie aanvulling op interview!
Bedankt voor alle reacties op het interview. In deze startfase zijn wij zeer blij met de feedback die via deze reacties en de mail ontvangen.
Ik zie veel reacties die gaan over het echt vernieuwende aspect van de site. Ik snap goed dat er op het eerste gezicht meer overeenkomsten dan verschillen zijn met bestaande partijen. Dat maakt de echt onderscheidende aspecten minder goed zichtbaar.
De technologie die we gebruiken is echter wel degelijk radicaal anders. YTM vraagt aan consumenten hoe belangrijk zij productkenmerken vinden ten opzichte van elkaar en berekent daarmee de meest relevante resultaten. Dat levert een enorme tijdswinst op, doordat je direct tot de relevante kern komt. Het systeem snapt bijvoorbeeld dat product X, hoewel duurder dan Y, maar wel veel beter beoordeeld door consumenten, toch heel relevant voor je kan zijn. Zo kunnen we slimmere, meer persoonlijke aanbevelingen doen.
Uiteraard zijn we nog lang niet klaar met onze productontwikkeling en blijven we doorwerken aan een optimale gebruikerservaring. Productvergelijking is een zeer uitdagend gebied, met veel onontgonnen terrein, vandaar ook dat we zo enthousiast zijn over deze markt!
@Aldo: we verzamelen reviews van andere partijen omdat we een compleet overzicht willen hebben van alle relevante informatie over een bepaald product. De plaats waar de review is geschreven is daarbij van ondergeschikt belang. Wel heb je gelijk dat er nog veel meer uit die reviews en sociale aanbevelingen te halen valt. Je kunt de komende tijd dan ook een aantal vernieuwende sociale features van ons verwachten.
Wat een stortvloed aan reacties op dit interview zeg! Wel duidelijk dat YouTellMe wat stof doet opwaaien bij de gevestigde orde! Kennelijk is deze gevestigde orde bang voor de vernieuwende technologie die YTM biedt? Blijkbaar ziet met in dat dit wel eens een serieuze concurrent kan worden van huidige vergelijkers? Ik moet zeggen dat ik er wel in geloof. Een en ander moet nog wel aangescherpt worden, maar ik heb zojuist bijvoorbeeld even gezocht naar mijn ideale LCD TV en precies het type dat ik sinds een week thuis heb staan, kwam als nummer 1 uit de zoekresultaten naar boven. Kieskeurig heb ik altijd een prima (prijs / winkel-) vergelijker gevonden, maar YouTellMe biedt toch echt meer en ziet er ook nog eens een stuk frisser uit. Heren / dames van YouTellMe: een nieuwe fan groet u.
@interviewer: misschien moet je nog even een paar opmerkingen maken over de legendarische Keizersgracht…. Erg relevant. Thank you.
@Fred: Ik vind het een beetje een kort door de bocht conclusie die je trekt. In mijn beleving is er gewoon veel interesse voor dit onderwerp omdat het een belangrijke plaats inneemt in het resultaat gedreven onderdeel van online/Search. Als het een artikel was over dat er weer een nieuwe online vliegticket site bij was gekomen dan had ik net zoveel reacties verwacht. Kortom ik zou gezonde beroepsinteresse niet direct willen verwarren met angst voor een nieuwe concurrent…
@Fred: Je mag Matthijs zeggen, hoor. Zijn geen goedkope meters om te huren, daar. Moet je dus centen hebben. Als beginnend bedrijf. Zoiets? 😉
@matthijs: idd, zoiets 🙂 Ben altijd verbaasd over startende bedrijfjes die gelijk op de keizersgracht iets huren. Kost klauwen met geld dat volgens mij beter te besteden is.
Vind het idee niet nieuw van youtellme en het design vind ik nogal druk. Maar het heeft wel iets, ben benieuwd naar wat youtellme gaat brengen en losmaken.
Nieuwe ideeen en produckten zijn altijd goed voor consumenten.
Mooie website, voegt naar mijn mening wel wat toe.
God help me, I put aside a whole afeornotn to figure this out.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!