Van brick naar click met Woolworth

3 februari 2009, 09:11

Het zal de gemiddelde Nederlander en wellicht de gemiddelde marketeer jeuken, maar in Engeland wordt gerouwd om de teloorgang van de Britse retailketen Woolworths. Het voelt voor veel Britten of de ‘hoofdwinkel’ van de winkelstraat is overleden. Ouderdom, dat wel want het bedrijf sneefde in zijn 99ste levensjaar, maar intussen zijn ook nog eens 27.000 Britten hun baan kwijt. Bij Elsevier Retail lazen we maandag dat de merknaam Woolworths is overgenomen door webshopbedrijf Shop Direct Group.

De site is weer een beetje in de lucht en de retailnaam krijgt dus een toekomst als webshop, om te beginnen rond het kroonjuweel uit de failliete boedel: kinderkledingmerk Ladybird. Boeiend is het voornemen van Shop Direct om aan klanten zelf te vragen wat ze precies willen terugzien van het assortiment Woollie-producten en wat ze verwachten van de winkel. De vraag – voor Facts Inside – is of u verwacht dat we dit fenomeen, van bricks naar clicks, vaker gaan meemaken in de komende crisisjaren, of u al aansprekende voorbeelden kent en waar het toe leidt.

Want Woolworths’ verhaal was een ongecontroleerde virtualisering, voor sommige retailers zou het opdoeken van de winkel en een online doorstart natuurlijk een uitkomst kunnen zijn. Minder vaste lasten, meer vrije uren, flexibeler. Dan wordt het rustig op straat, nóg drukker op de weg, krijgen we er heel veel woonruimte bij en kunnen we winkelmedewerkers omscholen tot klantenservicemedewerkers en postbodes.

luuk ros
Team Lead Content & Community bij DDMA

Bij DDMA verantwoordelijk voor het aansturen van het team dat het kennisaanbod van onze vereniging samenstelt, met een mix van congressen, kennissessies en publicaties. Samen met onze commissies zorgen we ervoor dat de leden van DDMA altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van technologie en wetgeving. Daarnaast verantwoordelijk voor de positionering van DDMA - als autoriteit op het gebied van o.a. privacy en ethiek - en onze standpunten over actuele dossiers. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts), negen jaar bij NIMA en inmiddels dus bij dé branchevereniginmg voor data driven marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!