Restaurantweek 2009: 240.000 couverts beschikbaar

4 februari 2009, 08:51

{title}In Amsterdam werd maandag het startschot gegeven voor de Restaurantweek 2009. Tijdens de week van 2 tot en met 9 maart 2009 kan weer gegeten worden tegen voordelige tarieven bij 660 restaurants in heel Nederland. Deze campagne georganiseerd door DiningCity.com moet het bezoek aan restaurants stimuleren. Vanaf vandaag staat de website van de Restaurantweek open voor reserveringen.

Waar ik vorig jaar nog schreef over een kwakkelende infrastructuur, heb ik nu reeds meerdere reserveringen kunnen plaatsen. Oud deelnemers werden in de gelegenheid gesteld twee dagen eerder hun reservering te plaatsen bij hun favoriete restaurant. Hoewel het bezoek pas over een maaand kan plaats vinden, zijn diverse restaurants nu al volgeboekt. Veel bezoekers grijpen deze mogelijkheid aan om aan te schuiven bij een van de deelnemende Michelin-sterren restaurants. Via Jeroen van den Brink van DiningCity.com ontving ik een aantal interessante statistieken over het bezoek van vorig jaar.

Er zit een duidelijke groei in het aantal deelnemende restaurants. Jeroen van den Brink: “In augustus 2008 deden er 525 restaurant mee, waarvan 11 met een Michelinster. Er waren toen 96.000 reserveringen gemaakt.” Dit jaar doen er 660 restaurants mee, waarvan maar liefst 36(!) met een Michelinster (43% van het totale sterrenaanbod in Nederland). Jeroen is zeer trots op het resultaat tot nu toe. “In totaal kunnen wij 240.000 couverts aanbieden door heel Nederland, dus ook in Zeeland, Groningen en Limburg. Wat 2 jaar geleden begon als de lokale Amsterdam Restaurant Week (met 45 deelnemers en 10.000 couverts) is in no-time uitgegroeid tot een nationaal evenement met honderdduizenden bezoekers!

Uit het onderzoek valt op te maken dat het gemiddeld aantal personen wat uit eten gaat 3,2 is. Veel bezoekers, 65% zoeken een restaurant uit waar ze nog nooit eerder zijn geweest. Dat het bevalt is te zien uit het voornemen om terug te komen. 79% zegt terug te willen komen naar het restaurant wat ze tijdens de restaurantweek hebben bezocht en maar liefst 85% is bereid een positieve referentie af te geven aan familie en of vrienden. De selectie van een restaurant wordt hoofdzakelijk bepaald door de sfeer van het restaurant (93%), soort keuken (71%) en natuurlijk prijs van de gerechten (74%).

Klaasjan Tukker
Business Development Manager bij Adobe Systems

Klaasjan is Business Development Manager Creative Pro bij Adobe Systems. Samen met de grote media-organisaties in de Benelux probeert hij innovatieve projecten neer te zetten rondom Adobe technologie. Daarin is hij bezig met zowel Web-projecten (streaming video, interactieve video en interactieve websites), desktop toepassingen op basis van Adobe AIR, als ook de lijn van Creative Suite applicaties van Adobe Systems.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Paul Hottinga

    Probeer de site te bereiken, maar is onbereikbaar door vele verkeer!


    4 februari 2009 om 09:31
    Floris

    Onmogelijk om doorheen te komen en alle leuke restaurants waren om 10 uur – heel vreemd – al volgeboekt…. Het schijnt dat er al een preview was voor gelukkige insiders.


    4 februari 2009 om 09:32
    Andrei Westerink

    Wordt dit een gevalletje van dat het succes zich juist marketing technisch tegen zich keert? Zoals bekend zijn er vier hoofdemoties binnen de marketing vreugde, verdriet, boosheid en teleurstelling. Als ik nu een potentiele klant zou zijn dan overheerst absoluut de teleurstelling en deze blijft hangen. Bij een volgende actie zal dit weer naar boven komen en is de afhaak kans erg groot.

    Zouden we technisch kunnen spreken van een “ongewilde” bounce rate van 100%?!


    4 februari 2009 om 11:56
    Jeroen van den Brink

    Hierbij een reactie van de organisatie van de Restaurant Week.

    Vandaag, woensdag 4 februari, ging om 10:00 uur de website van de Restaurant Week online. Het aantal aanvragen per seconde lag na de livegang van de website op meer dan 3000!

    Op dit moment zijn er al 125.000 reserveringen geboekt!

    Helaas konden onze servers deze overweldigende belangstelling niet bijbenen.

    Inmiddels is het weer rustiger op de website en kan iedereen weer volop reserveren!

    Wij wensen iedereen graag een smakelijke Restaurant Week toe.

    Met vriendelijke groeten,

    Jeroen van den Brink

    http://www.restaurantweek.nl


    4 februari 2009 om 16:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!