Habbo bestaat vijf jaar

11 februari 2009, 04:44

{title}Habbo, een virtuele wereld voor 12- tot 18-jarigen, bestaat deze week exact vijf jaar. Wat waren de opmerkelijkste ontwikkelingen en kan Habbo nog groeien?

Eerst wat ‘highlights’ uit de geschiedenis van Habbo Nederland.

11 februari 2004 – Habbo.nl start als achtste Habbo-community ter wereld. Onder de gebruikers zijn veel Nederlandse en Belgische bezoekers van het Engelse Habbo, die overstappen naar de Nederlandse site. De piek in de eerste week ligt rond de 300 gelijktijdige online gebruikers. Typische Habbowoorden zien het licht, zoals ‘hitteflipper’ voor ventilator, ‘Bobba’ in plaats van scheldwoorden en het meervoud Meubi als er over meubels gesproken wordt.

September 2005 – De eerste real life artiesten bezoeken Habbo.nl. De Britse Band Gorillaz komt eerst. Later volgen binnen- en buitenlandse artiesten als Pink, Sugababes, Ali B en Armin van Buuren.

Juni 2006 – De Postbank opent de bizznizz-lounge in Habbo waar gebruikers kunnen praten over ondernemen in het hotel en hoe je omgaat met geld.

November 2006 – Habbo is een virtuele wereld maar wordt meer een sociaal netwerk. De Habbo Homes worden geïntroduceerd, waarmee de Habbo een eigen sociaal netwerk met profielpagina’s integreert in de virtuele wereld. Elke Habbo heeft een profielpagina waarop hij of zij informatie over de eigen Habbo, Habbo-vriendenlijst en een gastenboek kan publiceren. Persoonlijke informatie over de echte persoon achter de Habbo is niet toegestaan. Ook is het niet mogelijk om echte foto’s te uploaden. De Habbo Homes genereren extra inkomsten. Voor goodies die je op je home zet, betaal je geld.

Maart 2007 – Muziek in Habbo. In het hotel was tot maart 2007 geen geluid te horen. Met de komst van de ‘Traxmachines’ in maart 2007 – een soort digitale viersporenrecorder – krijgen de Habbo’s de mogelijkheid om zelf muziek te componeren en in hun kamers en op hun ‘homes’ aan hun vrienden te laten horen. De Traxmachines werken op traxpacks, diskettes met negen geluiden in een bepaalde muziekstijl.

November 2007: De Amsterdamse recherche slaat een 17-jarige jongen in de boeien, die voor 4000 Euro aan Habbo-meubels heeft gestolen.

2008 – Habbo is al lang niet meer de enige virtuele wereld voor tieners. Jetix beveelt Dofus aan en ook World of Soccer trekt veel bezoekers, met name jongens.

16 januari 2009 – De creativiteit is nog altijd springlevend. Habbo.nl houdt een virtuele elfstedentocht. Het is een barre tocht door 200 kamers. Stempelposten op de route en erwtensoep voor de toeschouwers zorgen ervoor dat de Nederlandse jongeren iets van de sfeer van de echte Elfstedentocht kunnen proeven.

11 februari 2009 – De vijfde verjaardag van Habbo Nederland. Inmiddels trekt de site 950.000 unieke bezoekers per maand.

De toekomst van Habbo

Habbo is de afgelopen vijf jaar uitgegroeid tot een sterk ‘jongerenmerk’ op internet. Door zich steeds te vernieuwen is de virtuele wereld er in geslaagd een enorme groep tieners blijvend aan zich te binden. Mark Stockx, de nieuwe country manager van Habbo, laat weten dat Habbo in 2008 met 15 procent is gegroeid. Zo’n honderdduizend bezoekers per dag versus 85 duizend een jaar eerder.

De vraag is echter in hoeverre die groei nog door kan zetten. Op een gegeven moment heb je je plafond bereikt, er zijn niet eindeloos veel tieners in Nederland. Bovendien zie je – op basis van groepsinterviews op basisscholen die ik zelf heb gevoerd – dat Habbo een behoorlijke aanwas heeft aan de onderkant: veel 8-, 9- en 10-jarigen maken Habbo’s aan. En dat zijn net de kinderen waar Habbo niet op zit te wachten; zoveel hebben die niet te besteden.

Op Emerce liet salesmanager Marcel Blaauw weten dat het aantal gebruikers niet erg meer zal stijgen. “Hooguit de tijd die de groep online doorbrengt. Op gebruikersniveau zie ik weinig groei meer voor ons”, zegt hij.

Acht procent van de gebruikers geeft geld uit door met credits meubels aan te schaffen in het hotel. Dat percentage is al jaren stabiel. Maar moet dat omhoog? Hoe verdien je meer geld als je er niet meer gebruikers bij gaat krijgen? Kiest Sulake, de Finse eigenaar van Habbo, voor banners en buttons in het hotel? Stopt men er Google Ads bij? Zo ja, dan zul je zien dat je omzet onherroepelijk stijgt. Maar of je gebruikers er echt blij mee zijn?

Ik ben benieuwd hoe het Habbo zal vergaan.

Hoe het ook zij, vandaag is het feest. En dat wordt gevierd. Elke Habbo krijgt taart. De taart is een gratis ‘sticker’ voor op je profielpagina. Waardeloos, zo’n ding? Lees het artikel in de Wall Street Journal maar, over ‘why people buy virtual goods’.

Remco Pijpers (1969) is expert jeugd en media van KPN, en directeur van de stichting Mijn Kind Online, die voortkomt uit een samenwerking tussen Ouders Online en KPN. Sinds 1997 is het thema 'kinderen en media' zijn grote passie. In 2003 was hij betrokken bij het opzetten van de krant KidsWeek. Hij schreef mede het kinderboek 'Kindertelefoontips van Carry Slee' en met Justine Pardoen het boek 'Verliefd op Internet – over het internetgedrag van pubers'. Ook coördineerde hij de jongerencampagne InternetSOA.nl en is hij organisator van de Gouden @penstaart-verkiezing van de beste kinderwebsite van het jaar. Voordat hij bij KPN en de stichting Mijn Kind Online aan de slag ging, was hij drie jaar adjunct-hoofdredacteur van Planet Internet.

Categorie
Tags

43 Reacties

    Marco Raaphorst

    de oude naam was Habba Hotel. in 2001 gestart. weet ik nog wel. we zaten er dagelijks op 🙂


    11 februari 2009 om 12:10
    Jeroen

    Leuk overzicht. Een vraagje: waar komt het getal 950.000 unieke bezoekers per maand vandaan? Habbo.nl meldt zelf nu 6071992 bezoeken in de laatste 30 dagen. Dat is én een stuk lager én spreekt over bezoeken en niet unieke bezoekers. Dat maakt ook een flink verschil.


    11 februari 2009 om 14:36
    Erwin Sigterman

    6.071.992 is toch echt meer dan 950.000. Betekent dat een bezoeker gemiddeld 7 keer terugkomt in een maand (als unieke bezoekers per maand worden geteld en niet per dag)


    11 februari 2009 om 19:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!