FD en BNR in loodzwaar weer

13 februari 2009, 06:32

Kan dat, in loodzwaar weer? Het kan. En bij de FD Mediagroep moeten ze er dwars doorheen. Gisteren werd bekend dat het erg, erg slecht gaat. Er moet 10 procent bezuinigd worden. 18 procent van de banen verdwijnt. Pak hem beet 50 mensen zullen worden ontstlagen. “Aanleiding voor de bezuinigingen zijn de dalende inkomsten uit advertenties. Het FD en BNR richten zich vooral op de financiële sector en juist daar wordt nu in toenemende mate bezuinigd op advertenties in de media,” schreef de NOS gisteren. Zie ook: ‘Onrust bij BNR Radio’.

CEO van FD Mediagroep Jacques Kuyf blijkt in onderstaand interview (na: lees verder) van 3 maanden geleden een voorspellende blik te hebben gehad op de ineenstortende advertentiemarkt voor het FD:

“In de advertentiemarkt zien we dat het FD onder druk staat. En dat heeft alles te maken met dat onze grote adverteerders het soms ook niet makkelijk hebben en daardoor minder te besteden hebben.”

De FD Mediagroep is gisteren al in gesprek gegaan met de OR en de bonden over een sociaal plan. Jacques Kuyf verwacht daar binnenkort overeenstemming over te bereiken. RTL Z schrijft:

“Het bedrijf wil de bezuinigingsdoelstellingen halen door onder meer personeel vervroegd te laten uittreden en arbeidstijdverkorting, maar ook door tijdelijke arbeidscontracten niet te verlengen. Kuyf sluit gedwongen ontslagen echter “niet geheel uit”.”

Het Belgische Beursduivel.be heeft een overzicht gemaakt van ALLE saneringen bij de Nederlandse dagbladen van de laatste maanden. Als je ze zo op een rijtje ziet, dan is het wel even schrikken:

WEGENER: De uitgever van regionale dagbladen kondigde vorig jaar juni aan dat er in ieder geval 395 banen moeten verdwijnen bij het concern. Dit aantal kan oplopen tot 465. Eind 2007 telde het concern nog vierduizend arbeidsplaatsen. De eerste fase van de reorganisatie, het schrappen van 120 arbeidsplaatsen bij ondersteunende diensten, ging deze week in.

PCM: De eigenaar van landelijke kranten de Volkskrant, Trouw en NRC Handelsblad liet in december weten 5 procent van de 2600 banen te willen schrappen. Dit komt neer op 130 banen. PCM telt ongeveer 2600 werknemers.

TMG: Telegraaf Media Groep, eigenaar van de krant De Telegraaf, roddelblad Privé en website Geenstijl, kondigde vorig jaar aan bijna vijfhonderd van de 3600 banen te schrappen, waarvan ongeveer 150 journalistieke functies. De ingreep werd vorig jaar zomer aangekondigd. Het concern is nog bezig met de invulling van de ingreep.

NDC Mediagroep: Bij de Noordelijke Dagblad Combinatie, uitgever van het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant, verdwijnen ongeveer 120 banen. Daarmee komt het aantal arbeidsplaatsen onder de zevenhonderd, zo liet de directie dinsdag weten.

Als je nu een proefabonnement neemt op het FD, krijg je 84 procent korting. Gisteravond tenminste nog wel:

{title}

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    mgvandenbroek

    Die laatste opmerking boven het plaatje met de 84 procent korting is natuurlijk niet bedoeld als commerciele uiting. Eerder als indicator van mis?re. (geen smiley)


    13 februari 2009 om 06:41
    Arnoud Rademaker

    De kredietcrisis hakt er in! Blijkbaar is er sprake van een omslag sinds de recente column van Mark de Bruin, zie: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20081222_fd_nl_vaart_wel_bij_kredietcrisis/

    Tijdens de dalende fase van de beurscyclus wordt er minder belegd. Het bankwezen ziet de provisie-inkomsten dalen en sommige banken snijden in het aanbod van beleggingsfondsen (SNS).

    Beleggers kijken de kat uit de boom en zien met lede ogen aan hoe de waarde van hun portefeuille ineenschrompelt. Ook zij haken af. Er ontstaat een vicieuze cirkel, namelijk: beleggers doen minder transacties, lezen minder vaak de financiële pagina’s waarop de aanbieders zich genoodzaakt voelen om minder te investeren in reclamecampagnes. Dit proces hoort bij de dalende fase.

    Ik verwacht tot overmaat van ramp ook nog een afnemend aantal abonnementshouders. Zowel bij particulieren als bij bedrijven die willen bezuinigen op de kosten of simpelweg failliet zijn gegaan. Helaas is de kans groot dat de adverteerders zich nog verder zullen terugtrekken.

    Is dit het einde van de krant? Nee, ik verwacht dat tijdens de bodemfase van de beurscyclus de rust weer zal wederkeren en dat er vanaf dat moment langzaam maar zeker een herstel zal plaatsvinden. Per slot van rekening blijft het FD een zeer goede krant. Beleggers kunnen eigenlijk niet zonder het FD omdat deze krant voorziet in macro-economische nieuws, bedrijfseconomisch nieuws, koersinformatie en prachtige analyses.


    15 februari 2009 om 17:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!