Nieuw: Social Media in tijden van oorlog

18 februari 2009, 07:45

{title}

Of het inzetten van social media beslissend is geweest in de Barack Obama campagne weten we niet. Dat het een belangrijke bijdrage heeft geleverd is zeker. Mooi, om president te worden door nieuwe technologie als eerste slim toe te passen en daar je voordeel mee te doen.

Uit dit artikel blijkt dat ook Israël op social media gebied een primeur heeft: tijdens de oorlog in de Gazastrook werden georganiseerd social media-initiatieven opgezet om de internationale publieke opinie te beïnvloeden. Niet bepaald een primeur om als land trots op te zijn, maar daarom niet minder interessant om eens te kijken wat er werd ingezet.

  • Er werd een ‘social media war room’ opgezet, een hoofdkwartier bestaand uit 22 enthousiastelingen dat als doel had om de publieke opinie aan zijn kant te krijgen. Het pro-Israëlische standpunt werd internationaal uitgedragen in het Engels, Duits, Frans, Russisch, Spaans en… Nederlands. Het social media war room initiatief is opgezet door een pro-Israelische groep uit de V.S. (Stand With Us). Voor dit initiatief werd een website opgezet, die diende als verzamelpunt/database voor pro-Israëlisch nieuws.
  • De creatie van de Qassam Counter Facebook tool die 17.500 subscribers had over 150 landen. Elke keer als een Qassam raket in Israël terecht kwam, lanceerde de Qassam Counter account een tweet die de Facebook profiel status van de volgers veranderde.
  • De Israeli Defense Forces (IDF) plaatste filmpjes van precisie bombardementen op een eigen YouTube channel. Het leverde 5 miljoen views op in de eerste week. Volgens de IDF was het vooral de bedoeling “transparant” te zijn. Dat journalisten geen toegang kregen tot de Gazastrook was volgens de woordvoerder geen militaire, maar een regeringsbeslissing.
  • Vanuit de Gazastrook was van Palestijnse kant een bescheiden tegengeluid te horen. Een blog van een individuele blogger: Gaza Strip: The Untold Story werd een veelgebruikte bron voor journalisten die geen toegang hadden tot het gebied. Ook de militaire vleugel van Hamas had een website gelanceerd waarop de statistieken van de oorlog werd gegeven.

Veel social media-initiatieven bestaan bij de gratie van de massa en zijn bij uitstek geschikt om bewegingen op gang te brengen. Of het nou gaat om standpunten in een conflict of in een verkiezingscampagne te verduidelijken, het gebruik van social media is een nieuwe realiteit. Een zeer interessante ontwikkeling voor analisten van deze media, zoals wij van Buzzcapture. Ik ben erg benieuwd welke politieke partijen in Nederland het voortouw gaan nemen.

Alex van Leeuwen (1969) is politicoloog en sinds 1999 werkzaam in de internet industrie. Alex heeft eind 2006 Buzzcapture opgericht vanuit het idee dat social media voor organisaties steeds belangrijker wordt. Buzzcapture levert social media-analyses en heeft als doel niet alleen inzicht te bieden in online expressies, maar ook handvatten te bieden.

Categorie
Tags

4 Reacties

    martijnstaal

    Er zitten nogal wat typos in het artikel


    19 februari 2009 om 07:37
    alexvanleeuwen

    @Martijn: kun je voorbeelden geven?

    @Petra: dank voor de toevoeging.


    19 februari 2009 om 07:59
    martijnstaal

    Excuus bleek een fout in Firefox te zijn, 2e keer deed hij het prima


    19 februari 2009 om 09:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!