GeenStijl en BNN starten met Affiliate Marketing

4 maart 2009, 09:21

{title}In een race tegen de klok (en misschien ook wel tegen de doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg mentaliteit van veel van onze medeburgers?) halen GeenStijl en BNN alles uit de kast om hun omroepen aan de 50.000 en 300.000 leden te krijgen. Paul Schoenmakers schreef gisteren op Affliliateblog dit artikel: ‘Geenstijl en BNN ontdekken Affiliate Marketing’. BNN is om de drempel te halen een CPL-campagne gestart bij Testnet. GeenStijl betaalt iedereen die een nieuw lid aanbrengt 5,72. Pure affiliate marketing:

“Meedoen met de grote PowNed ledenwerf actie? Dat kan! De enige voorwaarde is dat je lid bent van PowNed. Hoe werkt het? Maak een tekstlink of banner die doorlinkt naar https://registratie.powned.tv/refund/?id=mijnlidnummer. Vervang ‘mijnlidnummer’ uiteraard voor je eigen lidnummer en je hebt je zogenaamde referrerlink! Je ontvangt 5,72 euro voor ieder nieuw lid dat je aanbrengt.”

GeenStijl zet alles op alles, en is niet te beroerd om de enorme winst die de lezers kunnen maken even voor te rekenen: ‘Ieder lid die tien leden aanbrengt, kan dus rekenen op 57,20 euro en bij honderd leden is dat 572 euro. En dat is mooi meegenomen in tijden van massaontslagen en krimpende economie.’

{title}

Op het moment staat de teller op rond de 37.000 leden. Nog maar 13.000 te gaan. Erwin Boogert schreef gisteren op Emerce: ‘Vanochtend stond de ledenteller van PowNed op een kleine 36.000. Bij het huidige groeitempo haalt de stichting de 50.000 niet binnen drie weken. Dagelijks moeten zich 500 nieuwe leden aanmelden om de kiesdrempel wel te halen.’

De pagina waar de leden de leden moeten aandragen staat hier: Lid maakt lid actie. Heel benieuwd of dit gaat lukken voor 01 april. Kon nog wel eens heel, heel lastig worden…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

24 Reacties

    media

    Geenstijl houdt het wel spannend, soms denk ik wel eens dat ze het er om doen 😉

    Pauls schrijft ook “Overigens werd recent bekend dat Llink ruim 30 euro acquisitie kosten heeft voor het werven van een ‘tientjes-lid’ a 5,72 euro.” Als dat echt zo is, dan mogen we ons toch wel eens achter de oren krabben.


    4 maart 2009 om 09:41
    Koen Roumen

    Ik denk ook wel dat ze het halen. Of deze acties een extra impuls geven weet ik eerlijk gezegd niet. Het laat wel zien dat wanneer je als consument lid wil worden, je maar beter zo lang mogelijk kan wachten. 😉


    4 maart 2009 om 10:09
    venturo

    En als ze die 50.000 leden al halen is er altijd nog het Commissariaat van de Media dat de overheid moet adviseren over een eventuele erkenning.


    4 maart 2009 om 10:14
    RK

    “[..] halen GeenStijl en BNN alles uit de kast om hun omroepen aan de 50.000 leden te krijgen”

    BNN heeft natuurlijk al lang 50.000 leden en moet per 1 april 300.000 leden hebben om een A-omroep te worden.


    4 maart 2009 om 10:28
    lhuizing

    Ik zou het wel interessant vinden als ze het niet halen. Dat zou hun geloofwaardigheid en hun invloed wel flink doen afnemen, zou ik denken…


    4 maart 2009 om 10:32
    mgvandenbroek

    @Rory: oei, foutje. Ga ik herstellen! 😉


    4 maart 2009 om 11:35
    jerbe

    Wellicht ter toevoeging: BNN betaalt aanbrengers van een lid 3,50 euro (dus minder dan Geenstijl) maar biedt de promoters wel een gratis toegangskaartje voor Spuiten en Slikken.


    4 maart 2009 om 11:49
    Adfiliate bv – Patrick Mulder

    Interessante actie en mooi gepland op het laatste moment. Goed geregisseerd? In ieder geval goed om de doelgroep aan te spreken. Cash back acties werken goed in Nederland


    4 maart 2009 om 12:25
    Rick van Dijk

    Toch opvallend dat het ‘dode’ papier van De Telegraaf binnen no time 50.000 leden heeft, terwijl online fenomeen Geenstijl nu echt alles uit de kast moet halen om de leden bij elkaar te krijgen.

    Is dit ook niet een beetje een reality-check met betrekking tot de positie en impact van online vs. de traditionele media?


    4 maart 2009 om 12:29
    Dave

    @Rick van Dijk: De telegraaf heeft gewoon het voordeel dat ze al zoveel abonnees hebben voor de krant. Iedere abonnee die lid wordt krijgt het inschrijfgeld als korting op zijn abonnement voor de krant; Dus gratis lid; Dus makkelijk een hoop leden. Niemand zegt nee tegen een gratis “extra” dus als je daar een callcenter op zet dan zullen ze wel zo binnen zijn. Geenstijl heeft deze luxe helaas (nog) niet en zal daadwerkelijk 50.000 man moeten overtuigen 5.76 te betalen, een veel lastigere opgave; Al heb ik er wel vertrouwen in dat ze het gaan halen…


    4 maart 2009 om 12:45
    Paulo Lopes

    Bij BNN ontvang je ook nog eens als dank een van de twee gratis DVD’s van BNN. Kies uit ‘Superhelden’ van de Lama’s of ‘Het beste van BNN’.

    Dus:

    – DVD

    – 3,50 p lead

    – en iedere webmaster die deze campagne promoot wordt uitgenodigd om een aflevering van ‘Spuiten en Slikken’ bij te wonen!


    4 maart 2009 om 12:58
    Anders

    Ik ga er vanuit dat ze het allebei wel halen. Beetje net als bij bv. de Glazen Huis-actie waar op de laatste uur van de laatste dag de grens alsnog tot ieders “verrassing” (yeah right) wordt gehaald.

    @Jeroen Bertrams – Spuiten en Slikken bijwonen is al jaren gratis, dus een kadootje kan het niet genoemd worden.

    Neemt niet weg dat ook ik me afvraag wat de zin is van dit systeem als de acquisitiekosten stukken hoger liggen dan de opbrengst en leden als het ware gekocht worden. Met name de methode van De Telegraaf is schadelijk. Nog even en we hebben volgend jaar op die manier ook een Omroep Greenpeace, Omroepvereniging Vogelbescherming en ANWB TV. Eigen schuld, Sjuul.


    4 maart 2009 om 13:42
    RemcoStel

    Van GeenStijl kun je verwachten dat ze allang boven de 37.000 leden zitten.

    Waarschijnlijk hebben ze de teller iets lager dan het huidige aantal.


    4 maart 2009 om 14:04
    Tim S.

    300 leden door 1 affiliate ventje

    impact is er dus zeker wel!


    4 maart 2009 om 14:09
    Adfiliate bv – Patrick Mulder

    @tim s. Hoezo ‘ventje’? Affiliate business is volwassen, dat zou jij moeten weten 🙂


    4 maart 2009 om 14:10
    Iain Kluin

    @ Albert Treur:

    Mocht geenstijl de drempel halen en toch afgewezen worden, dan ben ik nu al nieuwsgierig naar hun reactie….waarschijnlijk nodeloos kwetsend…


    4 maart 2009 om 14:26
    venturo

    Anders, het is dit jaar en wel voor uiterlijk 8 april of de komende 5 jaar niets. Toetreding tot het omroepbestel levert je direct een productiebijdrage op in dit geval meer dan 2 mio. Bovendien mag een (onafhankelijke) omroep samen werken met een mediabedrijf. Dus ook de Telegraaf dat zelf een productiehuis en een studio heeft. Publiek private samenwerkingen worden toegestaan.

    Iain ik geloof niet dat ze daar bij het Commissariaat van de Media erg wakker van zullen liggen.


    4 maart 2009 om 14:42
    YIGFL

    Geenstijl heeft die leden al lang bij elkaar.

    Lijkt me namelijk echt een actie van Geenstijl om iedereen te laten roepen dat ze het niet halen en dan KNAL!

    WE HEBBEN ZE:)


    4 maart 2009 om 14:47
    Logfather

    Al gaf Plasterk wel min of meer aan dat organisaties met 50.000 leden op 1 april eigenlijk niet geweigerd kunnen worden. Dat zou ik dan ook een kwalijke zaak vinden: we hebben regels voor het (mijn inziens: achterlijke) publieke bestel, maar als een rechtse omroep die ‘we niet mogen’ het dan haalt gaan we moeilijk doen en een negatief advies uitbrengen.

    Zoals mensen hier ook al zeggen: dikke kans dat GS veel dichterbij of al een tijdje op/over de 50.000 man zit.


    4 maart 2009 om 15:12
    Anders Floor

    @Albert – nou ja, goed, dan hebben we niet over 1 jaar maar over 5 jaar. Ik denk dat Feyenoord zo’n omroepbjdrage wel kan gebruiken. Geef een volle Kuip 5.72 korting op een (seizoen)kaartje en voila, je hebt in 1 dag je eigen publieke omroep (behoudens toekenning uiteraard). Het zou van mij allemaal wat zinvoller mogen.


    4 maart 2009 om 16:49
    venturo

    Anders, is echt zo eenvoudig nog niet. De toetsing van het CvdM gaat heel ver en de streekrpoef kan 1500 aspirantleden betreffen. De leden moeten ook nog eens uitdrukkelijk zelf betaald hebben voor het lidmaatschap en de omroep moet geheel los staan van geenstijl en de telegraaf om maar eens wat te noemen.


    4 maart 2009 om 17:38
    Stijn Kruijssen

    Had ook al gereageerd op Affiliateblog maar hier ook maar even.. wat Geenstijl / Powned doet is meer een member-get-member actie, want je kan alleen meedoen als je zelf lid bent van Powned. Dat BNN “start” met affiliate marketing is onjuist, zij waren een paar jaar geleden als adverteerder al actief (in ieder geval bij Netdirect).

    Andere omroepen komen overigens ook met vergoedingen van 5 tot 10 euro, en geven daarbij vaak ook nog interessante incentives weg aan diegene die lid wordt. De meest in het oog springende vond ik een musicalkaartje (Tarzan, Ciske de Rat en The sound of Music) bij de AVRO.


    5 maart 2009 om 07:58
    venturo

    Stijn,

    Aspirant leden die dergelijk officieel dergelijke incentives ontvangen worden NIET meegeteld door het Commissariaat van de Media. De Mediawet schrijft voor dat de waarde van het incentives niet hoger mag liggen dan de waarde van de ledencontributie. In dit geval 5.73 euro. Dus leuk maar niet voor de noodzakelijke telling door het CvdM geschikt.


    5 maart 2009 om 08:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!