Nationale Marketing Dag: Wie moeten er komen?

5 maart 2009, 07:30

{title}De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik redelijk verbaasd was dat het écht nog niet bestond, maar onze uitgever begon begin vorig jaar over zoiets als een Nationale Marketing Dag. Een dag voor het vak, door het vak en in de eerste plaats leunend op de inhoud via sprekersessies en niet op het marktplein ernaast. En wel gratis, maar niet goedkoop, zodat je er als standhouder of gesponsord spreker uiteindelijk wel een stukje marketingbudget voor over hebt. Dat idee. Beetje trekken aan de markt was vorig jaar voldoende om een stuk of 1500 bezoekers naar Nieuwegein (for crying out loud!) te lokken. Mooie dag ook.

Gaan we dus nog een keer doen. Nou heb je meer van gratis mooie meerdaagse events als TCD, Marcom en binnenkort Event, maar wij willen hét marketingevent zijn. Leunend op input uit Arnhem, bezoekers alhier, de redactie van MarketingTribune en een adviesraad die binnenkort bijeen komt. De eerste 17 namen hebben we. Uit allerlei hoeken. Van Ilse tot Kessels, van Rabobank tot Think BBDO. Zeer concrete vraag: Wie zetten we op de sprekers-verlanglijst? Wie moet er komen spreken uit welke hoek? En waarom. Nog andere ideeën? Amerikanen invliegen kunnen we niet, zo houden we ‘m gratis toegankelijk, maar de sprekers moeten precies de reden zijn om te komen. 25 juni, uw dag. Zeg het maar. En schrijf je trouwens vast in. De leukste vondsten worden weer geprint.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

22 Reacties

    mgvandenbroek

    Ik zou graag een start up challenge zien. Dat is inspirerend, en voor jonge ondernemers gaaf om zichzelf te profileren. Volgens mij zou dat zeker een toegevoegde waarde op het event hebben.


    5 maart 2009 om 08:38
    luuk.ros

    Matthijs,, goed idee, maar welke? Wij balanceren een beetje tussen ‘wil iedereen zien’ (5000 bezoekers trekken haha) en ‘zou iedereen moeten zien’ (dag der dagenh worden). Heb je een voorstel?


    5 maart 2009 om 08:40
    media

    Ik zou wel graag niet-marketeers willen zien. Anouk? Milow? Georgina Verbaan? Maxime Verhagen? En zo kan ik nog wel wat namen noemen. Wat hebben zij met Marketing? Welke rol spelen nieuwe media in hun PR?

    Zorg dat het een bruisend event wordt met vooral veel verrassingen!


    5 maart 2009 om 08:54
    pixites

    Erwin Blom. Trekt volle zalen.Gegarandeerd.


    5 maart 2009 om 09:45
    Tobas Braam

    Joris van Zoelen, die spreekt erg goed. Ow die hebben jullie al zie ik. Verder zouden mensen die goed over low cost marketing solutions kunnen spreken interessant zijn. Bolletje bijvoorbeeld adverteert op een hele aparte en gedurfde manier (hoewel ik niet weet of dat erg succesvol is).


    5 maart 2009 om 09:49
    mgvandenbroek

    Ik zou het verhaal van die Bavaria Commercial ook wel willen horen. Maar dat is in juni alweer achterhaald denk ik


    5 maart 2009 om 09:51
    luuk.ros

    @ marco. Dát vind ik een goed idee zeg. Beetje buiten de marketing eigenlijk. Moet het wel met een 0-eu budget kunnen. Personal Brands (Jort, Linda, Sonja) vind ik ook boeiend. Kom ik bij je op terug.

    @ Pixites: waarom trekt Erwin Blom volle zalen? En wie komen er dan?

    @ Tobas: Ook een mooie, maar zou je dan het verhaal van Bolletje willen horen of juist van het bureau van Bolletje?


    5 maart 2009 om 10:04
    pixites

    @luukros misschien wel omdat Erwin een aureool heeft van niet-commercieel, van authenticiteit, autoriteit, enz. En dan komen er mensen die daar belangstelling voor hebben.


    5 maart 2009 om 10:12
    Vincent

    Vraag eens iemand van Soundscape Music, zij zijn met een aantal interessante zaken op het gebied van Music Branding bezig. Wat kan muziek of geluid betekenen voor een merk, merkbeleving of in communicatie?


    5 maart 2009 om 10:18
    mgvandenbroek

    Even uit de lijst van SMPA-founders: De mannen van Creative Crowds zijn trouwens ook leuk bezig. Alex van Leeuwen onderzoekt met BuzzCapture word of mouth online. Commerciele jongens van Hyves?

    Is Polle de Maagt trouwens al volgeboekt, die dag? 😉


    5 maart 2009 om 10:32
    Tobias Braam

    @Luuk

    Ik meen, het is al een iets oudere campagne 2007/2008, dat Bolletje zelf de regie heeft gevoerd, en losse mediabureau’s, reclamemakers ed heeft ingehuurd. Dus als dat zo is natuurlijk liever Bolletje zelf, die dan wel met cijfers ed moeten aantonen waarom hun andere aanpak (nieuw imago en korte commercials) succesvol zijn.


    5 maart 2009 om 11:31
    pixites

    @luukros @resourcerer zou ik ook laten spreken, die verbaast een ieder!


    5 maart 2009 om 12:50
    mgvandenbroek

    @pixites: jaha. martijn aslander is zeker een goede!

    over innovaties in uitgeefland en marketing, lifehacking, de toekomst van free


    5 maart 2009 om 13:04
    Polle

    Lastige vraag, Luuk.

    Ik geloof wel in een plenaire zaal met een sterk, zwaar programma (dus de standaard hotshots) en daarnaast gethematiseerde sideprograms. Het geeft je de kans de hotshots te zien, maar met name ook de wat minder bekende en obscure sprekers te zien. Ik geloof erg in de startups, maar denk dat het ook goed is te kijken naar de niet-2.0 startups en de jonge marketingondernemers die we in Nederland hebben. Misschien moet je partijen als de Marketing Associatie Nederland, maar ook de mannen van Stepfree marketing of andere kleine partijen een kans geven zich in de kijker te spelen.

    Mij inspireren over het algemeen ook de verhalen van de NIET echte marketeers, die wel een visie hebben op marketing. Dat kunnen gepassioneerde sporters, sociologen, psychologen, ondernemers of desnoods biologen of kantklossers zijn. Bij de TED talks, bijvoorbeeld, vind ik de verhalen die NET niet te maken hebben met online of marketing het meest leerzaam, creatief, verfrissend en inspirerend.

    Veel van de marketing en online scene is toch een grote circlewank, dat geloof ik allemaal wel.


    5 maart 2009 om 16:29
    Babs Sturkenboom

    Meer aandacht voor jonge e-com ondernemers!


    6 maart 2009 om 10:22
    luuk.ros

    @ babs,

    Oké maar waarom en wie. Ik zit over twee weken met een commissie wijze mensen, dan heb ik iets meer verhaal nodig 😉


    6 maart 2009 om 10:24
    ewout@onedaycompany.nl

    Hij zal waarschijnlijk niet komen, maar vraag iemand die ik enorm waardeer – als marketeer, ondernemer en internet (marketing) voortrekker. Gerespecteerd en bewonderd in buitenland, maar vreemd genoeg niet in het binnenland. Waarschijnlijk omdat we hem hier nog teveel herkennen als een blufferig mannetje die popsterren in hun eigen taal en zonder gene ondervroeg, ooit.

    De “uitvinder” van de podcast, de oprichter/eigenaar van Meevio : inderdaad : Adam Curry.

    Zijn pa is/was ook een goede marketeer, maar als je deze Nederlander ooit zou kunnen vragen – dan hoef je voor mij geen andere sprekers meer uit te nodigen. Al was het maar omdat hij zijn personeel in de US gedwongen heeft een “borreltje” te drinken aan het einde van de week. 😉


    7 maart 2009 om 20:47
    Bob van Leeuwen

    Nodig die marketingrakker van de Hema uit. Merk past goed in de tijd en ze zijn daar sowieso goed bezig. Inspirerend verhaal hebben ze ook.


    8 maart 2009 om 18:31
    luuk.ros

    Veel goede ideeën ontvangen, waarvoor dank u allen. De beste suggesties neem ik mee naar het gesprek met de adviesraad volgende week. En vergeet ook vooral niet inte schrijven voor 25 juni, want als je deze krocht van het metier leest ben je hoe dan ook doelgroep 😉


    9 maart 2009 om 07:18
    luuk.ros

    On topic Ewout: vind ik een heel leuk idee. Ik ken zijn vader een beetje. Wie weet lukt het. Nee hebben we.

    Bob: Goeie. Stond ook op mijn persoonlijke verlanglijstje. Gaan we vragen: M’n ouwe baas René Repko


    9 maart 2009 om 07:25
    Capibaro

    Begeef me op glad ijs omdat ik zelf van deze club ben, maar Interpolis kan een interessante partij zijn. Heeft in verleden strategie eerst van binnenuit geladen door medewerkers volledige vrijheid en vertrouwen te geven. Dat heeft gewerkt en geleid tot marktleiderschap (icm Rabo). Nu markt verzadigt, is concurrentie hevig en komt zich uit allerlei hoeken (Hema, Inshared, ANWB, Ditzo, etc).

    Misschien ook interessant om spelers met ‘nieuwe’ business modellen uit te nodigen. Zie steeds meer advertising bij youtube filmpjes en gogle komt ook elke maand met iets nieuws op de proppen. Nu een mooie tijd om alles eens goed om te gooien.

    Scenarioplanning zou ook een mooie zijn nu iedereen focus legt op de korte termijn efficiency.


    10 maart 2009 om 23:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!