Jongeren en de relevantie van advertising op social networks

6 maart 2009, 06:57

{title}

Ja, 84 procent van de jongeren uit Generatie Y ziet de advertenties op social networks. Bijna driekwart klikt er zo af en toe eens op. Goed nieuws. Niet echt. Want slechts 19 procent van diezelfde jongeren vindt de advertenties relevant; 36 procent zegt er nooit op te klikken. Het blijkt uit onderzoek van het Participatory Marketing Network en de Pace University’s Lubin School of Business (via: MC).

Niet erg, kan geconcludeerd worden uit onderzoek van MarketingVox. Er zijn manieren om de jongeren te bereiken (zie ook dit interview met Inge Wiame van Netlog). Bijvoorbeeld door middel van brandpages.

‘Some 62% of Millennials admitted they’ve visited a brand or fan page on a social network and nearly half (48%) actually joined,’ schrijft MC. De redenen waarom jongeren deze brandpages bezoeken:

  • Nieuws en product updates (67%)
  • Toegang tot kortingen en acties (64%)
  • Muziek luisteren, video kijken of downloaden (41%)
  • Mening geven (36%)
  • Contact maken met andere consumenten (33%)

“More work must be done to understand what drives participation and engagement within social networks,” zegt Michael Della Penna, co-founder en voorzitter van Participatory Marketing Network tegen MarketingCharts. ‘Many [advertisers] are still waiting for proof that increasing investment in this burgeoning channel will yield measurable benefits.’

Juist. Bewijslast. Daar is iedereen naar op zoek. Roepen dat iedereen moet gaan adverteren op social networks is één. Daadwerkelijke ROI op je inzet is twee. Zie in deze context ook dit verhaal: ‘Kwaliteitsnormering voor banner advertising met BannerTracker: Goed idee?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Paul Hottinga

    De vraag is waarom vinden de jongeren de ads niet relevant?

    Ligt dit aan de targetting of vinden jongeren in het algemeen ads niet relevant?


    6 maart 2009 om 08:29
    vincent Vandeputte

    iedereen wordt toch gek van die opgedrongen boodschappen? Wil ik op zoomin een nieuwsitem zien, moet ik eerst die domme commercial van ABN Amro bekijken. Word ik helemaal gek van, pre rolls, post rolls, allemaal tijdelijke rompslomp. De toekomst zit in ‘branded of editorial content’. Sites als http://www.bobolino.tv bvb die zich richten naar een niche doelgroep die op zoek is naar die specifieke informatie, zonder prerolls.


    7 maart 2009 om 14:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!