SellaBand verovert Amerika
Twee weken geleden publiceerden we hier op Marketingfacts een artikel met de kop: “Is Sellaband nu wel of niet succesvol?”. De aanleiding van het artikel was een stuk uit het Financieele Dagblad, waaruit bleek dat Amerikaanse wetenschappers het Nederlandse internetbedrijf onder de loep gaan nemen. Het artikel leverde uiteenlopende reacties op en de uitslag van de bijgevoegde poll was verdeeld: 30 procent zegt dat SellaBand succesvol is, 30 procent zegt dat het niet succesvol is en 40 procent zegt dat het te vroeg is om dit te beoordelen.
Helaas, ook nu geen ‘harde facts’ om de vraag te beantwoorden. Maar het borrelt wel bij SellaBand, ze steken namelijk de oceaan over en openen een vestiging in Amerika. Hier gaat SellaBand een samenwerking aan met Bring the Noise / Eastlink (bedrijf van hiphoplegende Chuck D.) om op die manier de muziekrevolutie naar Amerika te brengen. Het bedrijf wordt verantwoordelijk voor alle Amerikaanse activiteiten van SellaBand en Chuck D. wordt een officiële ambassadeur. Johan Vosmeijer, algemeen directeur van SellaBand licht deze keuze toe:
“Om het huidige, voornamelijke Europese succes van SellaBand uit te bouwen, richt het bedrijf voor dit jaar zijn pijlen op Noord Amerika. En daarvoor zijn kennis, expertise en permanente aanwezigheid in dat immense gebied onontbeerlijk”, zegt Johan Vosmeijer. “Voor Engeland, onze eerste buitenlandse vestiging, hebben we zelf een kantoor ingericht en bemand, voor de VS, een veel groter land dat moeilijk direct vanuit Nederland aan te sturen is, hebben we gekozen voor de expertise van BTN/Eastlink, een professionele organisatie met een vergelijkbare structuur en filosofie als SellaBand.”
Succesvol of niet, de ambitie is er in ieder geval. Chuck D., groot voorstander van het gratis downloaden van muziek via het internet, zegt dat Sellaband alles zal veranderen: ‘SellaBand neemt zowel de artiest als de fans zeer serieus en heeft een concept ontwikkeld waarbij iedereen wint. SellaBand is de toekomst en zal het huidige landschap in de muziekindustrie compleet op z’n kop zetten.’
Al met al een flink stuk marktuitbreiding, we zullen de ontwikkelingen in de gaten houden.
Sellaband is ondertussen op het randje van bankroet , en de Sellaband staff heeft al ongeveer 75% van de investeerders weggejaagd ; o.a. door het niet nakomen van hun eigen Terms & Conditions en het nalatig zijn in uitbetalingen .