Google Ads Preferences Manager: De online Ja/Nee sticker voor Display Ads
Hoe ziet Google de toekomst van online display advertising? Vandaag komt Google naar buiten met een nieuwe tool met nieuwe advertentiemogelijkheden. ‘Bringing the science of search to the art of display,’ is de kekke payoff die bedacht is. De tool die wordt geïntroduceerd heet ‘Google Ads preferences manager’.
Het is een tool waarmee gebruikers kunnen aangeven in welke advertenties ze geïnteresseerd zijn. Welke ads ga je tegenkomen? Het is een soort digitale Ja/Nee sticker. En ja, je kunt hem dus ook uitzetten. Maar in den beginnen ben je opted-in. De cookies worden twee jaar bewaard.
Deze online Ja/Nee sticker moet de relevantie van online display advertising gaan verhogen. De huidige generatie internetters zou zeer geholpen zijn bij deze tool, haalde Google onlangs uit onderzoek van Forrester.
Drie trends ter achtergrond
De achtergrond van deze tool zit hem in fragmentatie. Je bepaalt je eigen prime time, en dus is het ingewikkeld voor adverteerders om doelgroepen te vinden. Andere trend die Google signaleert en heeft doen besluiten tot de introductie van deze tool is interactie en het aangaan van de dialoog. Derde grote ontwikkeling is online video. Die groei gaat hard.
Relevante advertenties
Op het moment dat een advertentie relevant is voor een gebruiker, is dat ook positief voor de Publisher, denken ze bij Google. Belangrijkste argument is: zo min mogelijk waste. En daarmee gelijk het creëren van een hoge attentiewaarde.
Visie van Google: Vindt uw doelgroep—> maak contact met uw doelgroep (precisie targeting)—> maximaliseer impact.
Getarget bereik van doelgroep
‘Wat ons betreft liggen er nog heel veel kansen.’ Dus moet het direct bereiken van de doelgroep verbeteren.
- Bereik: groot bereik en vele advertentiemogelijkheden
- Tools: geavanceerde en creatieve targeting en prijksinkoop mogelijkheden
- Optimalisatie: Uitputtende rapportage en ROI
Interest based adverteren
Gebaseerd op wat men nu doet. En op wat men in het verleden heeft gedaan. Dat is dus een vorm van behavoural targeting. De browser gegevens worden hiervoor gebruikt. Als je bijvoorbeeld bezig bent met een bestelling en je breekt hem af, kan het zijn dat je dan een advertentie krijgt van de uitverkoop van de online sportwinkel waar je aan het bestellen was. Het is allemaal gebaseerd op interesses in het verleden en op de acties in het verleden.
Ad preference manager
Ads preference manager, zo gaat de tool heten. De tool stelt de gebruiker zelf in staat om zijn cookies te wijzigen en aan te geven waar zijn interesses liggen. Aan de ene kant kun je dus toevoegen in de diepte in verschillende categorieën. Aan de andere kant kun je het helemaal deleten. Als gebruiker van de tool heb je de mogelijkheid om definitief te opt-outen. Ook als je je cookies al gedelete hebt. Op die manier kun je permanent ge-optout blijven. Maar…..
Is iedereen automatisch opted-in? Ja. Iedereen is automatisch opted-in op het Google Content Network. Als je dat niet wilt, moet je je zelf uit gaan klikken. Niet moeilijk te vinden, maar je moet het wél even doen. En de privacy? ‘We maken geen gebruik van ip-nummers. We maken gebruik van cookies, en cookies zijn anoniem,’ stelde Mascha Driessen (Head of YouTube & Display NL) van Google tijdens de perspresentatie. De rapportages zijn on the spot: wekelijks, dagelijks of per uur.
De cookies blijven voor een periode van 2 jaar bewaard. Maar als je je cookies weggooit, zijn ze ook echt weg. Ook bij Google.
Testperiode
Google start vanaf april in Europa met een gelimiteerde beta test in Europa onder whitelabeled adverteerders. Aan het eind van dit jaar moet de tool en het systeem volledig uitgerold zijn. Waarom dan nu de aankondiging? Om de gebruikers de kans te geven om te kijken hoe de ads preference manager werkt.
De Ads Preferences Manager is vanaf nu beschikbaar op www.google.com/ads/preferences. Zeer benieuwd wat deze tool gaat doen in de markt!
Klinkt goed! Vooral de functie waarbij je internetters kunt targeten op basis van surfgedrag uit het verleden. Ik denk dat hier veel potentie voor adverteerders zit. Op dit moment is het vaak zo dat grote sites (qua bezoek) in het Google netwerk niet niet voldoende bijdragen aan het resultaat van je AdWords-campagne waardoor je genoodzaakt bent om deze sites uit te sluiten. Met deze nieuwe functie kun je targeten op mensen die al hebben bewezen dat ze geïnteresseerd zijn in je aanbod.
De volgende tekst is van Google die je te zien krijgt bij afmelden:
“Belangrijke zaken die u moet weten:
Als u zich afmeldt voor de DoubleClick-cookie, houdt dit in dat partners van Google AdSense, DoubleClick en bepaalde Google-services die de DoubleClick-cookie gebruiken, op de hoogte zijn van uw afmelding. In de toekomst worden er geen andere DoubleClick-cookies meer toegewezen. Als u zich afmeldt, krijgt u nog steeds hetzelfde aantal advertenties te zien, maar deze zijn mogelijk niet meer zo relevant als voorheen. “
Qua userfriendliness verandert er weinig tot niets want het aantal vertoonde advertenties blijft gelijk alleen minder gericht. De bedoeling van Google is volgens mij dat je aangeeft waar je advertenties van wil hebben dus dat je een eigen selectie kan maken. Bijv. je wil een reis boeken dus geef je dat aan en dan zullen de advertenties dus meer getarget worden. Euhm, daar was toch die zoekfunctie die ergens midden op de pagina van Google staat toch voor? Dat als ik een reis wil boeken en reisadvertenties wil zien dat ik dan een relevant keyword intik?
De optie om voor “interest based advertising” te kunnen kiezen is erg interessant en met name voor de adverteerders. Op die manier kunnen die nog gerichter targetten en ook voor de users een nuttige optie. Bv. als je een week geleden iets hebt bekeken en toch niet gekocht hebt en een week later de advertentie ziet, kan gezien worden als een reminder of een second chance. Erg cool!
Kortom Google is er wederom in geslaagd met een feature te komen die voor adverteerders handig is om beter te kunnen targetten, ongetwijfeld de spend zal verhogen en “en passant” voor de user ook niet onaardig is. Ik kan daar mee leven. 😉
Advertenties targeten op bezochte content/ vertoonde interesse is een van de simpelere vormen van (behavioral) targeting en is al geruime tijd mogelijk bij partijen als WebAds, Markplaats en ilse media. Dit geldt ook voor de bezochte produkt pagina optie.
Wbt de ‘ja/nee sticker’ , in de privacy voorwaarden van doubleclick was het altijd al mogelijk om een optout cookie te plaatsen, door het nu een andere naam te geven is dit niet opeens een overdonderende feature… Wat wel interessant is, is het programmaatje wat je kan downloaden om ALTIJD opt out te blijven ook als je je cookies weggooit.
Desondanks is dat vanuit privacy perspectief alleen nuttig als Google ACTIEF dit laat weten aan haar gebruikers.
Wat ik ook wel interessant vind om te weten is wat grote exploitanten die Dart gebruiken, vinden van deze stap. Is toch een behoorlijk concurrerend aanbod….
Goede en interessante ontwikkeling voor zowel gebruiker, adverteerder en exploitant. Een ontwikkeling die ook wel was verwacht gezien de verdere verschuiving van betalen op basis van bereik naar betalen op basis van resultaat (waarvoor exploitant steeds verder zal moeten optimaliseren). Het enige kritiekpunt imho is dat Google hiermee nog meer te weten komt van de gebruikers. Hoe ver laten gebruikers en autoriteiten dit nog gaan?
@marco de vraag is hoeveel Google nu al weet en of ze echt fundamenteel extra informatie via de cookies kan vergaren. Neem aan dat dit nu ook al gewoon gebeurd alleen nu onder mooie ja/nee marketing actie naar buiten komt.
Hoe verhoud zich nu de instellingen van de Ads Preferences Manager in relatie tot tonen van ads o.b.v. het daadwerkelijk surfgedrag?
Stel ik geef aan geïnteresseerd te zijn in auto’s, maar surf de maand daarna nooit over daaraan gerelateerde sites in het Google netwerk, laat staan dat ik klik op een auto-ad (bijvoorbeeld omdat ik al een auto gekocht heb). Wat wordt er mij getoond?
En waarom kan ik nu eens nergens aangeven: val mij nooit lastig met Ad’s over onderwerp Y of van partij X wat mijn surfgedrag ook is?
@ marco: zie niet zo in waarom dit een ‘goede ontwikkeling’ is? de invloed op prijsniveau en manier van afrekenen is al veel te groot.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!