Europees onderzoek naar click-through op online display advertenties

13 maart 2009, 06:27

eMarketer meldt dat de gemiddelde click-through rate van display advertising in Europa tussen de 0,11 en 0,19 procent ligt. Zij baseren dit op de uitkomsten van een door ADTECH uitgevoerde Europese studie, waarbij 10 miljard banners zijn onderzocht. Gebruikers hebben de neiging aan het einde van het jaar, wanneer veel online wordt gekocht, meer op display ads te klikken. Dit is de afgelopen jaren wel afgenomen, van 0,33 procent click-through rate in november 2004 naar 0,19 procent in december 2008.

{title}

Verschillen per land

Tussen de CTR’s van verschillende Europese landen zijn significante verschillen te zien. Frankrijk scoort hoog met een gemiddelde van 0,18 procent, gevolgd door Engeland met 0,13 procent. Vooral Scandinavische landen zijn voorzichtig met het klikken op banners. Zweden heeft een gemiddelde click-through rate van 0.04 procent, Finland 0,05 procent en Noorwegen 0,06 procent.

Verschillen per ad size

Video ads doen het didelijk beter dan de overige display advertisements. ADTECH constateerde dat de grootte van de advertentie invloed heeft op de click rate, niet geheel verbazingwekkend: “Bigger is better”.

{title}

De uitkomsten in de tabel hierboven geven aan dat de meeste clicks naar pop-ups, layers en half-size format (234×60 pixels) gaan. Gemiddeld hebben deze displays in Europa een click-through rate van 0,5 procent. Dit is een stuk lager dan de video ads (1,7 procent), daartegenover staat dat video ads hogere productie- en plaatsingskosten met zich meebrengen.

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

11 Reacties

    Paul Hottinga

    Goed onderzoek om te lezen.

    Alleen jammer dat er geen onderscheid gemaakt wordt in onderzoek om bijvoorbeeld het effect van Behavioural targeting te kunnen zijn.

    Dit is nog een vrij algemeen onderzoek, is er een uitgebreide variant beschikbaar?


    13 maart 2009 om 07:22
    Tim

    Inderdaad erg jammer dat ze niet gelijk het conversiepercentage hebben meegenomen, CTR zegt ook niet alles.. Op de website van ADTECH kan ik het onderzoek nergens terugvinden, iemand een linkje?


    13 maart 2009 om 07:42
    Tim de Vrind

    Uiteraard speelt ook de call to action in een banner mee, net als de afzender, product en doelstelling. Alles op 1 hoop zegt wellicht niet zoveel…

    Bij interactieve banners kan er met de content in een banner “iets” gedaan worden.. Hoe wordt dit gemeten?


    13 maart 2009 om 07:42
    Ulco

    Vreemd wel, Frankrijk scoort hoog met een gemiddelde van 0,18% gevolgd door Engeland met een gemiddelde van 0,13%. Het Europees gemiddelde is daarentegen 0,19%, lijkt mij lastig te verantwoorden.


    13 maart 2009 om 08:06
    Bram Fasseur

    @Paul/Tim: Helemaal met jullie eens, het onderzoek had wat mij betreft sowieso specifieker gemogen. Eigenlijk weten we nu alleen hoe vaak er op welke display ads wordt geklikt. Het zou interessant zijn als je weet waarom de gebruiker klikt. In dat geval kijk je natuurlijk naar behavioural targeting, product, afzender and so on. Helaas heb ik het originele onderzoek niet kunnen vinden, alleen de (beknopte) info op eMarketer.

    @Ulco: Dat is inderdaad vreemd. Ik denk dat de cijfers zijn gebaseerd op verschillende periode’s (maand/jaar). Goed dat je het opmerkt.


    13 maart 2009 om 08:33
    Hein

    Grote twijfels bij de kwaliteit van dit onderzoek. Check bijvoorbeeld de full banner. Scoort in “Europa” een 0,20 terwijl de landspecifieke data varieert tussen 0.01 en 0.15.

    Klikt heel het oostblok zich nog suf op full banners ofzo :).

    Ook het verschil in Zwitserland op full banner (0,01) en een half banner (0,35) is tamelijk opmerkelijk. Zeker met het oog op de conclusie: bigger = better :).

    Ik gok dat niet alle data significant/vergelijkbaar is (of dat er meetfouten zijn).


    13 maart 2009 om 10:18
    Jhon

    Leuk om de landen te vergelijken, maar dat is ook alles. Telkenmale verbaas ik me enorm over dit soort vergelijkingen. Naar mijn meningen klikken banners niet, maar doen mensen dat. Lijkt me een goed plan als we de respons eens op unieke wijze in kaart brengen. Zul je zien dat de vergelijkingen er ineens heel anders uit zien. De kleine formaten (en zeker banner) worden namelijk worden in contactfrequenties van pakweg 5-10 geleverd en een pop-up/layer max 1-2. Zeker nu performanced inkopen steeds groter worden en deze met de standaard formaten als banner, skyscraper worden ingevuld, boosten deze naar hele hoge frequenties. Ofwel vraag me af wat de betrouwbaarheid van bovenstaande is.


    13 maart 2009 om 15:43
    Paulo Lopes

    beetje raar onderzoek waar je absoluut geen conclusies aan kunt verbinden…alles hangt samen met merk, call to action, type banner, boodschap, produkt etc…

    ik vind het ook raar als iemand me vraagt wat de gemiddelde CTR van ons netwerk is..wat kun je met het antwoord vraag ik me dan af?

    Ik ga binnenkort met een callbanner testen en muziekbanners waar je naar korte fragmenten van bijvoorbeeld een nieuw album kunt luisteren. Er zijn ook steeds meer partijen die banners maken waarin je een complete (simpele) game kunt spelen daarop is over het algemeen die CTR ook hoger maar dat lijkt me logisch…

    @ Bram

    die video ads zijn geen pre-rolls toch? staan verder geen specs bij namelijk…en pre-roll zou onder video advertsing moeten vallen ..maar je weet het niet. Het Iab gooide alles tot voor kort ook op 1 hoop


    13 maart 2009 om 23:17
    Bram Fasseur

    @Paulo dat weten ze helaas alleen bij ADTECH. Ik ben wel benieuwd naar de uitkomsten van jouw test met de call- en muziekbanners.


    14 maart 2009 om 15:07
    Jerry Houtman

    @Paulo zie ook de Boondoggle concertbanners


    16 juli 2009 om 09:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!