Nieuwslog gaat goed, zeggen ze bij Nieuwslog

25 maart 2009, 07:47

{title}‘Iedereen is heel erg benieuwd naar werkende interpretaties van civic journalism. Na OhMyNews zijn er weinig geslaagde pogingen geweest op weg daar naartoe.’ Dat zei Kees van Mourik, de oprichter van Blieb (sinds vorig jaar Nieuwslog) vorig jaar in een interview (zie: ‘Het omgekeerde uitgeven van Nieuwslog’). Eergisteren plofte er wederom een persbericht in de mailbox. Het gaat goed met Nieuwslog. Vinden ze bij Nieuwslog. Kees van Mourik:

“We hebben met Nieuwslog/De Nieuwe Krant inmiddels bewezen dat burgers prima als journalist actief kunnen zijn. Een groot voordeel is dat zij zich vaak met een echte passie op specialistische onderwerpen kunnen richten, terwijl binnen de traditionele redacties zo sterk word bezuinigd, dat redacteuren van de meest uiteenlopende onderwerpen verstand moeten hebben. En dat gaat dus niet.’ Inmiddels bewezen? Nieuwslog een geslaagd project?

200 burgerjournalisten

In ieder geval, zo meldt het persbericht, zijn er al 200 redacteuren. ‘Inmiddels genereert de website ruim 1,5 miljoen pageviews en 500.000 bezoeken per maand, en blijft het aantal redacteuren snel groeien.’ De redactie bestaat nog steeds uit 100 procent vrijwilligers. ‘Burgerjournalisten’ noemen ze dat bij Nieuwslog. Zie in dit kader dit stuk van Arjo van der Gaag op DNR: ‘Burgerjournalistiek: een kwartiertje per dag’.

Het persbericht jubelt verder:

“Hoewel de redactie van Nieuwslog geen enkele drempel oplegt (iedereen kan een Nieuwslogpagina aanmaken), blijft het niveau opvallend hoog, zeker in vergelijking met de sensatiezucht en vaak weinig fijnzinnige discussies op meer bekende fora als NU JIJ en andere publiekstrekkers. Iedere redacteur is vindbaar met zijn eigen rubriek/pagina, en trekt veelal een eigen publiek voor specifiek nieuws. Alleen op de homepage van Nieuwslog komt een selectie van artikelen uit alle afzonderlijke Nieuwslogs, waarvoor ook een groeiende belangstelling ontstaat.”

Concurrentie

Ik citeer nog maar even verder uit het persbericht, want de inhoud is interessant:

“Uit een recent uitgevoerd bezoekers-onderzoek is gebleken dat de bezoekers van Nieuwslog (gemiddeld tussen 18-49 jaar oud, MBO/HBO+, boven-modaal) het internet als hun belangrijkste nieuwskanaal zien, en daarbij Nieuwslog meerdere keren per dag bekijken, als aanvulling op meer generieke nieuwskanalen. Van de bezoekers waardeert bijna 50% Nieuwslog als de beste site voor burgerjournalistiek (tegenover 18% NUJIJ bijvoorbeeld). Wat U zegt (een burger-initiatief van de Telegraaf) komt op de 3e plaats.”

Businessmodel

Uiteraard wordt in het persbericht ook ingegaan op de centjes. Nieuwslog blijft bijna break-evan te draaien. Het uitgeefmodel wordt brutaal ‘rendabel’ genoemd. Maar de inkomsten komen volledig voort uit online advertising. Iedereen weet, wat daar tegenwoordig mee aan de hand is…

Nieuwslog bouwt door, en is samen met investeerder eVentures aan het kijken hoe verder te groeien. ‘De Nieuwe Krant wil gaan uitbouwen tot een nog veel groter platform, waar mensen met een passie voor een onderwerp eigenlijk alle ‘uitgeeffaciliteiten’ aangereikt krijgen: een razendsnelle news-feed engine, een gemakkelijke content-publisher, een deel van de advertentie-inkomsten en – niet onbelangrijk – een inmiddels snelgroeiend publiek’.

Rendabel

Je kunt nu twee dingen zeggen. Knap, dat het in een jaar (eigenlijk dus 3, Blieb-periode meegerekend) gelukt is om dit platform van de grond te stampen. 200 burgerjournalisten, break-even. Een investeerder die wil helpen de boel verder uit te bouwen.

Maar break-even is geen winst. En van break-even is het moeilijk eten. Vorig jaar schreef ik dit:

“Zelf geloof ik wel in het idee dat specialisten op internet in een kleine, afgebakende niche, even ver of misschien zelfs veel verder kunnen komen dan journalisten die onder tijdsdruk in bredere aandachtsvelden opereren. En hoewel ik graag heb willen geloven in het gejubel van Dan Gillmor en de premissie van burgerjournalistiek die hij predikte: tot nu toe werkt het nauwelijks. Tenminste, niet voor nieuws. Wel voor eten en marketing. En inderdaad, Wikipedia. Wat zeggen jullie: is dit idee vernieuwend genoeg om te kunnen slagen?”

Op DNR is Arjo van der Gaag niet al te erg gecharmeerd van Nieuwslog:

“Het allergrootste deel van de site bestaat uit bij elkaar ‘gejatte’ (jawel, het mag allemaal) berichten uit de gevestigde media. Zonder deze media zou Nieuwslog niet kunnen bestaan. De gepassioneerde burgerjournalisten geven er een enkele keer commentaar op, maar dan houdt het wel op. Ik heb enkele uren besteed aan een speurtocht naar een origineel burgerjournalistiek verhaal en ik heb het niet kunnen vinden.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Maarten Reijnders

    Simon, je schrijft: “Maar zodra daar iemand kritisch reageert op het artikel, wordt deze verwijderd. Kennelijk een manier van de zogenaamde echte journalist om een burger de mond te snoeren.”

    Welke reactie(s) zijn er volgens jou verwijderd? Volgens mij zijn alle reacties die op het artikel van Arjo van der Gaag zijn binnengekomen namelijk gewoon doorgelaten.


    25 maart 2009 om 11:47
    Maarten Reijnders

    De reactie die je zelf noemt, staat overigens gewoon online. Wel een beetje jammer dat je geen voorbeelden geeft van alle spelfouten in het betreffende artikel.


    25 maart 2009 om 11:49
    Marcel van Brienen

    Tsjonge, wat levert burgerjournalistiek toch een boel discussie op, en wat merkwaardig dat mfacts zoveel kanttekeningen plaatst bij het verdienmodel van Nieuwslog. Is er ’s een NL website snel break-even, met een totaal vernieuwd model, dan vraagt de redactie zich af waarom eea nog niet winstgevend is? Anyway, wij zijn er trots op iets te hebben toegevoegd aan het NL nieuwslandschap, met een enthousiaste redactie van inmiddels ruim 200 burger-journalisten, die dagelijks actief zijn met het selecteren, duiden, becommentarieren of zelf toevoegen van nieuwsitems. Vanuit hun expertise en passie voor hun onderwerp. En dat dat inmiddels ‘uit kan’. Die winst komt later wel, en sneller dan verwacht, gezien de explosieve groei in frequent bezoek. Dat laatste komt wellicht ook door het feit dat op Nieuwslog niet alleen leuk en opvallend nieuws wordt gepresenteerd, maar omdat de sensatiezucht en oeverloze scheldpartijen in de reacties – zoals bijvoorbeeld op nujij – nagenoeg ontbreken. We zetten door, en als de reguliere media straks geen budget meer hebben voor het op peil houden van de objectieve waarheidsvinding, dan is er in ieder geval nog Nieuwslog; iedereen zijn eigen krant, die in die behoeftes kan voorzien (al of niet met wat meer taal- en spelfoutjes)…


    17 april 2009 om 07:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!