ABN Amro: ‘Eén op de vijf reisbureaus is in 2015 verdwenen’
Het aantal reisbureaus in Nederland zal in de periode tot en met 2015 met een vijfde afnemen tot ongeveer 1100. Het aantal vestigingen van die reisbureaus zal tegen die tijd met bijna de helft zijn gedaald tot 1300. Dat concludeert ABN Amro in een vrijdag gepresenteerd rapport over de reisbranche.
Volgens de bank is de relatie tussen reisbureaus en klanten door de opkomst van het internet ingrijpend gewijzigd. Die ontwikkeling zal de komende jaren verder doorzetten, als steeds slimmere zoekmachines kunnen gaan ‘meedenken’ met klanten. Daardoor wordt de virtuele winkel op internet een steeds grotere concurrent van de fysieke winkel. “In de toekomst zal de markt gedomineerd worden door een aantal grote spelers, met daar omheen een aantal kleine gespecialiseerde aanbieders. Binnen twee jaar wordt helder wie de winnaars en verliezers zijn”, stelde Sasja van As-Winters, adviseur voor de vrijetijdsindustrie bij ABN Amro, bij de presentatie van het rapport ‘Hoe reizen we verder’ (pdf) (via ANP).
Als je de conclusie leest kom je niet echt op gedachten van “die reiswereld weet wat er gaat gebeuren, die zijn klaar voor de toekomst”. Dat geldt evenmin voor de afdeling van DE bank die dit rapport maakte. Ik citeer heel kort:”klein verdwijnt”, “plek voor local heroes” en “schaalvergroting”.”Semantiek wordt belangrijk”. Dat was het wel zo’n beetje…
Beetje dun rapport en erg op de technologie gefocussed.
Community communicatie, het verschuiven van grenzen(men blijft spreken van retail, touroperator en acco verschaffer) zijn onderbelicht…
De quote van Transavia “‘Search engine optimalisation is cruciaal… Wie vindbaar is, wordt gekozen” is niet echt verrassend. Het “mobiliseren” van data wordt steevast uitgelegd als ” de mobiele telefoon”.
De enige die echte visie laat zien is Bosma van Hyves, maar ja, die komt van buiten de reiswereld!
Inkoppertje: 1 op de 5 banken ipv reisbureaus?
@Ronald van Den Hoff Mee eens… Het is allemaal een beetje achterhaald en een ‘kopie’ van wat mensen uit de reiswereld en daarbuiten die in 2006 dit verhaal al vertelde. Denk dat er zeker wel reispartijen zijn die niet ICT/ Technologie als main focus kiezen maar de mensen…
“A community is not about Internet or ICT, it’s about touching the void in thin air, be amazing and let your brand be outstanding…” It’s about people…
Zeker voor de Travel liggen er enorme kansen… Wie eerst?
Jij toch? In het rapport worden de grote verschuivingen aangekondigd waar het gaat over het semanticweb en volgens mij ben je een van de hele weinigen in de Nederlandse reiswereld die weet waar dat over gaat 🙂
All of these articles have saved me a lot of heaecahds.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!