It’s the Cloud, Stupid!
Wie gebruikt er geen Hyves, Facebook, GMail, Hot/Live Mail? En wellicht voor de doorgewinterde ‘Web 2.0-er’ een beetje Google docs of misschien wel een RSS reader zoals NetVibes of iGoogle. Kenmerk van deze diensten is dat het eerder applicaties zijn dan websites in de traditionele -dare I say it: Web 1.0 betekenis van het woord. Sleur en pleur, veranderen van tekst, invoegen van video’s en foto’s; doodnormale handelingen op je computer nu ook op het internet. Geen applicaties meer op je harde schijf, maar alles online. Ook het blogplatform is gebaseerd op dit principe. Het meest verassende platform dat ik ken is SquareSpace, een web/blog hosting dienst en website builder, maar dan in de meest ruime zin des woords. Je waant je daadwerkelijk in een heus programma in plaats van op een website.
Met een plethora van handige online ‘web 2.0’ applicaties zou je het haast vergeten, maar al deze innovatieve toepassingen moeten ergens op draaien. En dan bedoel ik niet één of ander lullig servertje op een zolderkamertje, maar meer het grote werk. Serverfarms zo groot als een zeecontainer, supergekoeld en een beveiliging waar de CIA nog wat van kan leren. En als de betreffende webdienst echt populair wordt moet er onmiddelijk capaciteit bijgeschoven kunnen worden. Reken maar dat Google de melding: ‘Sorry, your inbox has reached its limit’ zoveel mogelijk probeert te voorkomen.
We hebben het hier over een nieuwe ontwikkeling in de wonderbare webwereld die ‘Cloud Computing’ genoemd wordt. Cloud Computing (CC) is in mijn optiek zo belangrijk dat ik van mening ben dat iedere online marketeer ten minste de basis moet kennen van dit fenomeen. En aangezien meer en meer marketing zich afspeelt op het internet komen er steeds meer online marketeers.
Ik kan allinea’s vol schrijven over de werking van CC, maar dat lijkt me een beetje saai. Beeld en geluid doen het altijd goed, zeker bij de meer technische onderwerpen. Vandaar dat ik voor de werking van CC verwijs naar onderstaande video van GoGrid:
Ontstaan en groei van de Cloud
CC dankt het succes voornamelijk door de enorme infrastructuur van datanetwerken die tijdens de eerste internethype zijn aangelegd en na de bubble sterk in waarde zijn gezakt. Nu betalen we voor datatransfer slechts nog een fractie van toen en kunnen grote bedrijven zoals Amazon zich volop storten in het aanbieden van servers met een enorme capaciteit. Daarnaast zorgen nieuwe en/of verbeterde webtechnologieën zoals AJAX, Javascript, Flash, Ruby on Rails en nog een hele zwik andere talen met exotische namen (doen het goed op verjaardagen en partijtjes om indruk mee te maken) dat er veel meer mogelijk is in een webbrowser dan het standaard klikken op een blauw onderstreept woordje.
De groei van CC is sterk, getuige de vele web 2.0 applicaties die er per dag bijkomen. Tussen deze honderden webapplicaties kunnen soms echte juweeltjes zitten, zoals Backboard (een webapplicatie om brochures e.d. met meerdere mensen te reviewen), Cashboard (online tijdregistratie, projectmanagement, offertes en facturatie) en Yunoo (online je bankzaken managen en visualiseren). Van die laatste vind ik het schandelijk dat banken nog niet zo’n applicatie hebben ontwikkeld. Bizner, waar wacht je op?
Eigen webbrowser
Met al deze applicaties wordt je browser eigenlijk je werkomgeving. Niet zo vreemd dus dat Google een eigen webbrowser heeft ontwikkeld. Ze zien de bui al hangen. Ook niet zo vreemd dat het enige groeiende segment in de computermarkt de zogenaamde ‘netbooks’ zijn; kleine computers met een capaciteit waar je twee jaar geleden je nog voor schaamde, zo weinig. Maar wat heb je feitelijk nodig als je onderweg bent en (bijna) altijd online bent? In ieder geval geen laptop met 17 inch LED display met 3.0 GHz Intel Core 2 Duo met 4 GB RAM en een terabyte harde schijf. Welnee, het moet gewoon klein en draadloos zijn.
Maar wat betekent dat nu voor ons marketeers? In een recentelijke studie van de Butler Group stellen de auteurs dat “…het web het platform wordt, software en content worden geleverd als diensten, en mensen participeren in het geheel”. Zijn er mogelijkheden te vinden om je bestaande product of dienst uit te breiden met webapplicaties? Zo geeft Starbucks klanten de gelegenheid om hun ideeën te ventileren in een op CC-gebaseerd platform en kun je als Nike-klant je eigen stoere gympie online ontwerpen (waarbij de informatie van de ontwerpen weer door Nike gebruikt worden voor trendanalyse). CC geeft marketeers de mogelijkheden veel creatiever om te gaan met digitale diensten.
IT watte?
Nog even een laatste overweging. De opkomst van CC-gebaseerde concepten is de waargeworden nachtmerrie van de IT-afdeling. Waar voorheen de IT-medewerker fiat moest geven voor het installeren van applicaties op de werkcomputer kan deze stap nu zonder enig pardon worden overgeslagen. Accountje aanmaken bij de betreffende dienst, betalingswijze selecteren en bouwen maar. Geen IT-afdeling die er iets vanaf hoeft te weten. Zo ken ik een bedrijf waar de IT-afdeling het verbood intern te gaan bloggen. Uiteindelijk blogt men toch, maar dan via een afgeschermd WordPress.com account. Ik denk dat het nog net geen 10 minuten heeft gekost om het account op te zetten. “Het wordt moeilijk danwel onmogelijk voor IT-afdelingen om medewerkers tegen te houden web 2.0 applicties te gebruiken”, volgens eerder genoemd Butler rapport.
Of het goed of slecht is dat deze zaken gebeuren buiten IT-afdelingen om laat ik in het midden. Enerzijds moet de veiligheid van de bedrijfsspeciefiek informatie gewaarbord blijven door IT-protocollen. Als iedereen bedrijfsinformatie ergens op de Cloud zet kan dat nog wel eens een interessante veiligheidsuitdaging worden. Anderzijds, misschien is er ook wel een reden dat er een stijgend gebruik waar te nemen is van deze technologieën binnen organisaties. Misschien bestaat er wel een behoefte van gebruikers voor deze diensten. Een behoefte die IT-ers voor een lange tijd links hebben laten liggen. Uiteindelijk is marketing niet alleen een externe aangelegenheid. Ook intern hebben we zo onze ‘klanten’. En ook deze klanten lopen weg als ze niet tevreden zijn.
Afbeelding: SUN.
Leuk artikel, vroeg me al af wanneer er hier aan dit onderwerp aandacht zou worden besteed. Alleen mis ik nog een beetje een antwoord op de vraag: wat biedt de Cloud bedrijven (en dus niet alleen IT bedrijven) nu voor nieuwe mogelijkheden die er eerst niet waren? En hoe kunnen ze die het beste benutten? Online ideeën ventileren en RIA’s konden voorheen toch ook al?
En het dingetje over nachtmerrie voor de IT: dat valt wel mee denk ik. IT afdelingen zijn vooral met security bezig. Hoe serieuzer het Cloud platform wordt, des te meer IT afdelingen zich gaan focussen op het veilig aanbieden van deze diensten binnen een bedrijf. Cloud computing schreeuwt namelijk om zeer degelijk risico-management, en van een andere orde dan tot nu toe nodig was. Ik denk daarom dat de rol van de IT afdeling binnen bedrijven verandert van ‘buiten de deur houden’ naar ‘gecontroleerd kunnen aanbieden’.
Ah, marketing ontdekt ’the cloud’. Snap ik, klinkt zacht en sexy. Maar snappen we wel wat we aan het doen zijn? Goed … gaat ie:
1. Dit gaat over jouw werk en jouw tijd. Aan wie vertrouw je wat toe?
2. Cloud leveranciers kunnen de dienst beëindigen (vaak zonder opzegtermijn) en dan ben je alles kwijt. Helder? Voorbeelden: Google Video, Microsoft Music. Zorg dat je een backup hebt van alles dat je in ’the cloud’ zet.
3. Lees de voorwaarden van de partij die je een (gratis) dienst biedt! Doen, gaat vaak over rechten en plichten. Heel belangrijk.
4. Zoek voordat je iets gebruikt of je data kunt exporteren. Voorkom een lock-in.
5. Storage kost geld, veel geld. Gratis bestaat linksom of rechtsom niet.
6. Support: je gebruikt een online dienst en hebt hulp nodig. Welke mogelijkheden biedt die partij? Je bent echt niet de eerste die dan een fijne offerte onder zijn neus krijgt en dan met de rug tegen de muur staat.
7. The cloud is handig, net als een bankrekening. Net als een bankREKENING.
Begrijp me niet verkeerd: ik verdien mijn geld met (hoogwaardige) internetverbindingen (vooral voor retail: citrix, narrowcasting, voip, pin) en als zodanig hebben we er alle belang bij dat mensen in ’the cload’ werken. Probleem alleen is dat veel gebruikers wel erg naïef zijn. Een end-user overeenkomst wordt online zelden gelezen en die hosanna ‘online marketeer’ BS hebben we de afgelopen 10 jaar voldoende gehoord. Beta is Beta … om een reden: best effort ‘sign your life away’ dienstverlening. Onhou dat.