• Usability & design
    wordt gesponsord door

Weekoverzicht Webanalisten.nl (38): KPN test homepage en resultaten uit praktijkcase

Weekoverzicht Webanalisten.nl (38): KPN test homepage en resultaten uit praktijkcase

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • KPN.com test meerdere homepages
  • Conversie optimalisatie in de praktijk (7): Gratisadviseurs.nl
  • Verschillen in web analytics systemen

KPN.com test meerdere homepages
Tijdens een bezoek aan KPN.com kwam ik tot de ontdekking dat KPN een A/B/n test houdt op de homepage. Vaak zie je als bezoeker niet dat een website bezig is met een test. Hierdoor kan je tijdens een test ook geen voorspellingen doen (als buitenstaander) over een eventuele uitkomst van de test. Op dit moment is dat bij KPN.com wel mogelijk (aan het adres van de pagina is af te lezen dat je op een paginavariant belandt). Het lijkt me daarom leuk (en wellicht ook leerzaam) om samen de testpagina’s te bekijken en te voorzien van commentaar.

Conversie optimalisatie in de praktijk (7): Gratisadviseurs.nl
Dit is het volgende artikel in de reeks over de conversie optimalisatie voor gratisadviseurs.nl met de resultaten van het eerste experiment. Maar laat ik eerst beginnen met een korte opfrisser want de laatste post is alweer een aantal weken oud.

Na het analyseren van de Google Analytics data van gratisadviseurs en het lokaliseren van optimalisatiekansen hebben we in eerste instantie 2 experimenten benoemd. Een experiment waarin we kijken of een andere pagina-indeling invloed heeft op de bounce-rate en een tweede experiment waarbij we gaan kijken of een andere vorm van de ‘stel een vraag’ mogelijkheid leidt tot een hogere conversie van bezoeker naar vraagsteller. Voor het bounce-rate experiment hebben we Google Website Optimizer ingezet om bezoekers willekeurig de huidige, controlevariant te tonen of te redirecten naar de nieuwe variant. In Google Analytics zijn we vervolgens het experiment gaan beoordelen door 2 segmenten aan te maken (controle & variant B) omdat je in de Website Optimizer experimenten niet kan evalueren op bounce-rate.

Nadat we het experiment live hadden gezet zagen we dat de cijfers vertroebeld werden door de redirect die bezoekers naar de nieuwe variant verwees. Hierdoor werd er op deze nieuwe variant nooit een bounce gemeten, er zat immers al een paginabezoek voor. De oplossing bleek uiteindelijk eenvoudig. Op gratisadviseurs.nl blijkt de Google Analytics tag bovenin de pagina te staan. Het script van de Website Optimizer stond hieronder waardoor er al een paginabezoek werd gemeten door de Analytics tag voordat het Optimizer script de bezoeker doorstuurde naar de nieuwe variant (redirect). Het omwisselen van beide tags bleek voldoende. Bekijk hier het volledige artikel en de resultaten van de test.

Verschillen in web analytics systemen
Hier op Marketingfacts verscheen al eerder een artikel over de betrouwbaarheid van webstatistieken en het onderzoek van TNO naar de verschillende webanalyticspakketten. Op webanalisten.nl plaatsten we de presentatie van TNO die zij hielden tijdens de webanalytics wednesday, de belangrijkste conclusies en de samenvatting van TNO zelf. Zie in dit kader ook dit artikel van Martijn Staal van TNO: ‘Hoe betrouwbaar zijn webstatistieken? (Deel 2)’.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.