En nu aan de slag met Social Media!

1 april 2009, 03:15

Digital Outlook Report 2009Razorfish heeft eerder deze maand weer het Digital Outlook Report 2009 [pdf] vrijgegeven.

Een goed rapport dat in gaat op onder andere de laatste trends in de digitale media, mobile marketing, de toekomst in de retail en de digitalisering van de tv. Het geheel omvat maar liefst 180 pagina’s maar leest vlotjes door een overzichtelijke opmaak met het nodige beeldmateriaal.

Voor de vaste lezer van Marketingfacts wellicht deels bekende kost, maar hoe dan ook verplichte kost voor de (internet)marketeer als je het mij vraagt!

Nee ik ga niet die 180 pagina’s hier samenvatten (het was tenslotte verplichte kost) maar fastforward zonodig naar pagina 170 voor de ‘Three things every executive should know in 2009’.

Social Influence Marketing

Het hoofdstuk ‘Trends in Social Influence Marketing’ geschreven door Shiv Singh van Razorfish sprak mij zeer aan.

Social Influence Marketing (SIM) is marketing to the network of peers that surround and influence the customer across social platforms and on brand Web sites. The rise of SIM reflected the emerging thinking in our agency that the social Web and the mainstream Web were converging and that digital marketers needed to deliver better value exchanges to consumers and allow for influence more directly.

Vandaag de dag richt de consument zich via internet tot vreemden voor een aankoopadvies en behoort een bezoekje aan een vergelijkingssite zo’n beetje standaard tot het aankoopproces. Social media heeft een directe invloed op het koopgedrag van de consument. Bedrijven dienen hun marketingactiviteiten meer af te stemmen op dat gedrag door bijvoorbeeld het delen van ervaringen te stimuleren en te focussen op belangrijke beïnvloedende personen in die social media.

2009 wordt volgens Shiv het jaar waarin “every campaign, every marketing effort and even every digital business transformation activity (where digital is used to transform core business processes) will need a social influence component.” De slimme marketeer had dat al lang in de smiezen, maar wordt momenteel mede dankzij de ‘ietwat tegenvallende economie’ (het woord kredietcrisis wil Marco niet meer horen;-) ) daar nog eens extra toe gestimuleerd.

Social Media Marketing Industry Report

In de Social Media Marketing Industry Report [pdf] waar Bram gisteren over schreef, geven collega marketeers aan dat zij dankzij de inzet van social media bij hun marketingactiviteiten hebben kunnen besparen in hun marketinguitgaven.

Mocht je je baas nog niet hebben weten te overtuigen social media eens ècht serieus te nemen, de combinatie van deze twee rapporten via de weg van de (mogelijk) te besparen harde euri’s moet zelfs bij de ‘old skool’ marketeer toch enige interesse weten te wekken. Grijp die kans nu!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!