Social Media Stappenplan (Verslag Social Networking World Forum Deel 5)
Op 9 en 10 maart vond het tweedaags congres Social Networking World Forum plaats in het Olympia Conference Center in Londen, Engeland. Een congres met sprekers van social media bedrijven, social media specialisten, social networks als LinkedIn, MySpace en Xing. Voor sprekers van MySpace en Ariadne Capital, zie deel 1 van mijn verslag. Sprekers van vriendjesnetwerk Bebo white label community software SocialGO en Netlog komen in deel 2 terug. Xing en Friendster komen in Deel 3 naar voren. . In deel 4 wordt de social strategy van Coca Cola belicht en komt social media in de recessie aan bod. In dit vijfde deel bespreek ik het Social Media Stappenplan voor beginners van Danny Meadows-Klue
Social Media voor beginners stappenplan
Danny Meadows-Klue, CEO van Digital Training Academy, geeft over de hele wereld trainingen in onder andere marketing en social media. Hij heeft een stappenplan ontwikkeld waarmee iedereen aan de slag kan binnen social media.
Stap 1: Experience
Ervaar social media, leer de taal, bouw aan je intuïtie en kennis van social media.
Stap 2: Luister
Gebruik brand monitoring tools zoals Google Blog Search
Stap 3: Stel je open
Verwijder de barrières binnen je bedrijf en betrek je netwerk.
Stap 4: Wordt lid
Wordt lid van social networks en abonneer je op interessante blogs en fora en wordt onderdeel van de conversatie.
Stap 5: Houd contact
Blijf in contact met de communities binnen deze sociale media. Stop niet met participeren zonder dat te melden aan de communityleden.
Stap 6: Denk webspace, niet website
Wordt onderdeel van de conversatie waar je doelgroepen zijn op het web, probeer niet altijd iedereen naar jouw website te sturen. Hoeveel consumenten bekijken tegenwoordig nog een brand website? Ze praten over jouw merk en jouw producten met hun vrienden, collega’s en peers op omgevingen die zij fijn vinden: social networks, blogs, forums en vergelijkingsites. Wees zichtbaar en aanwezig op deze relevante omgevingen.
Stap 7: Laagdrempelig
Zorg dat communityleden gemakkelijk kunnen participeren in jouw social media activiteit. Verlaag de drempel zoveel mogelijk.
Stap 8: Initieer
Verwelkom nieuwe leden persoonlijk, start discussies en interactie. Faciliteer leden met de tools om met elkaar en met jou (jouw merk) te converseren.
Stap 9: Content
Voorzie de leden van interessante content die ze kunnen delen, aanpassen en gebruiken als onderdeel van hun profiel. Zo verspreid jouw content viraal
Stap 10: Deel
Stimuleer de opgebouwde relaties met jouw brand ambassadeurs en geef ze de tools om die ambassadeursrol te vervullen door branded content te delen met hun netwerk (Tell-a-Friend, Recommend).
Stap 11: Tools en Content, NIET Marketing
Geef je community de tools en content waar ze behoefte aan hebben om hun doelen te bereiken. Ga niet over op push advertising en duw ze producten onder de neus.
Stap 12: Stimuleer
Stimuleer creatievelingen om te creëren. Schrijf een wedstrijd uit voor een nieuw design of nieuw product en geef ze de content en tools om te creëren.
Stap 13: Versterk
Versterk de effectiviteit van je Offline marketing door blended networking in te zetten. Verweef online met offline ontmoetingen van de community.
Stap 14: Eerlijk
Wees jezelf, wees transparant en eerlijk.
Stap 15: Niemand heeft de controle
Onthoud dat je geen of weinig controle hebt over de conversatie. Door aan de slag te gaan met social media stel je je open voor positieve en negatieve klantsignalen. Indien je hier op een juiste manier mee omgaat, dan gaat social media, sociale netwerken voor jou werken: het is net-werken. Dus richt je organisatie zo in dat je iets kan doen met deze signalen zorg voor terugkoppeling aan de community. Dan bouw je aan betrouwbaar merk en dat is waar het nu om draait.
Mooi lijstje, bij mij viel hierdoor het kwartje: denk in je totale aanwezigheid op het web. Soms ook wel eng: wat je er eenmaal opzet, blijft forever staan (dit dus ook). Goed nadenken dus, wat soms de spontaniteit wellicht hindert.