Alex Osterwalder en Business Model Innovatie

15 april 2009, 06:42

In 2004 postte Alex Osterwalder – PhD aan de Universiteit van Lausanne – zijn thesis “Business Model Ontology” op Wikipedia. Volgens Osterwalder was er behoefte aan een goede definitie en een eenvoudig denkmodel. Naast zijn werk bij een NGO in Thailand en consultant in Zwitserland hield hij zijn blog bij. Inmiddels kan hij op 1.500 wereldwijde fans rekenen. In mei 2008 kwam Alex tijdens een workshop in Amsterdam tot een opmerkelijk inzicht. Zijn model “The Business Model Canvas” werd al door veel mensen gebruikt. Na afloop van een druk bezochte workshop besloot Osterwalder zijn wens te vervullen, het schrijven van een boek. Maar niet zomaar een boek, een boek met een bijzonder business model!

Designdenken

Maar hoe ziet dan zo’n business model eruit? Osterwalder claimt in zijn methodiek het design denken toe te passen. Een van de kenmerken is dat je met business modeling niet alleen moet denken, maar vooral moet doen. En – niet onbelangrijk – meerdere modellen/prototypen te ontwikkelen en deze te proberen. Het succes van een business model is namelijk van veel factoren afhankelijk.

Zonder 1 euro budget en met 1.500 blog fans begon Alex aan zijn business model avontuur. De uitdaging was/is groot. Hoe kun je zonder uitgever en zonder ervaring succesvolle schrijvers als Clayton Christensen (Harvard University) en Henry Chesbrough (Universiteit Berkeley) verslaan of op zijn minst evenaren? Osterwalder wilde een boek schrijven dat anders is dan reguliere management boeken. Namelijk helemaal toegespitst op de lezer. Aandacht voor inhoud maar bovenal voor design. Maar hoe vind je een goede designer? Een vraag aan zijn blog audience leverde binnen 24 uur 20 hits op.

Business model hub

De lezers zouden zijn blog readers kunnen zijn. In december zette Osterwalder met de gratis software van ning de business model hub op. Na het betalen van 24 dollar kunnen lezers toegang krijgen. “I wanted to have a strong community and money helps to build a treshold” aldus Alex. Lezers zijn nu onderdeel van het hele proces. Niet alleen krijgen zij inzicht in de bookchunks maar Alan neemt hen ook mee aan de hand van zijn designs en vraagt naar hun mening.

De business model hub werd zonder reclame een klein succesje. 315 mensen uit meer dan 28 landen zitten op de hub. Als je nu wilt instappen, kost je dat 54 dollar. Osterwalder wil het aantal lezers binnen de perken houden. Maar “what’s in it for them?” Osterwalder: “The Hub readers do not only have access, they meet peers in business modeling and their name will be printed in the book. Besides that, they are part of something special, something new that could be big.”

Maar de Hub heeft ook een keerzijde. Osterwalder kan niet altijd met alle wensen van de lezers rekening houden. Hij heeft zelf een heel duidelijk doel voor ogen hoe het boek eruit zal zien. En – wat hij niet had verwacht – het kost heel veel tijd om de Hub te managen. Alex leest alle content en reageert op alle lezers opmerkingen en vragen. “But I would do it again!” “I love the co-creation part and closeness with my audience”. “Very valuable was the discussion on the title. We thought that one was easy.” “But the Hub came with new valuable insights.” En de hub draait 24×7. “It never stops.”

19 juni soft launch

De tijd begint te dringen. Nummer 4 van de 18 bookchunks is uit en de deadline is begin juni. Want… Harvard komt ook met een boek in de zomer. Op 19 juni willen we een soft launch party organiseren voor de Hub op de plaats waar het allemaal begon. Amsterdam. En dan begint het… de verkoop.

Wanneer is dit een success? “The book market is weird. You never know. Some sell some, some sell thousands few sell millions. I would be happy if I could sell tens of thousands. Would be really wonderful. Much is depending on the viral marketing. People have to know you. As Seth Godin claims “Give your pdf away for free. Then the news will spread, people know you and they want to buy your book!” zegt Osterwalder.

Kijk hier voor meer informatie over het event: ‘Business Model Knowledge Fair and Book Launch’.

Patrick van der Pijl is business model designer, spreker en grafisch facilitator op het gebied van business model innovatie. Hij coached executives, ondernemers en consultants om hen te leren hun business model te transformeren. Samen met Dr. Alex Osterwalder heeft hij een systematische benadering ontwikkeld voor business model innovatie dat nu international wordt gebruikt. Patrick heeft gewerkt als consultant voor Arthur Andersen, Deloitte en PricewaterhouseCoopers en heeft nu zijn eigen modellen bureau Business Models Inc. Op dit moment werkt Patrick aan een boek over business model innovatie samen met Alex Osterwalder en Prof. Yves Pigneur of University of Lausanne.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Raimo

    @patrick

    Had er graag bij willen zijn. Als het goed is gaat mijn partner Maarten(@dutchcowboy) iig wel. Interessante blog ook..


    15 april 2009 om 19:16
    PatrickPijl

    @ raimo

    Jammer… Leuk als Maarten komt… Het proces op en met de Hub is bijzonder… Ongelofelijk hoeveel denkkracht de Hub heeft. Inmiddels 350 members uit meer dan 44 landen 😉 Thx!


    15 april 2009 om 20:04
    Gerard

    Hi Patrick, gisteren op een gebruikkers Financial DNA en Business DNA (waar ik geregistreerd wealth mentor en business coach voor ben) kennis gemaakt met Business Canvas, ik ben RAZEND enthousiast!!!

    Hoe kan ik z.s.m. meer info/izichten bemachtigen, hoe kom ik het snelst aan het boek???

    gr.

    Gerard


    4 september 2009 om 08:31
    Patrick

    @ Gerard, leuk!!! Hoorde verslag van Symon. Boek ligt bij drukker, wordt eind september uitgeleverd en verzonden. Je kunt het bestellen op http://www.businessmodelgeneration.com. Je kunt van mij ook ea krijgen. Drop mij een mail op patrick.van.der.pijl@businessmodelsinc.com


    4 september 2009 om 09:21
    Yousri Mandour

    @ Patrick. Ik heb het boek net besteld, het klinkt veelbelovend. Het zou me niks verbazen als dit boek een grote hit in managementland gaat worden. Toch betwijfel ik of dit lukt zonder de geijkte kanalen als amazon.com, bol.com en managementboek.nl. Alleen dat experiment op zich is de moeite waard om te volgen. Heel veel succes met de toekomstige activiteiten rondom het boek!


    3 oktober 2009 om 10:30
    Patrick

    @Yousri, cool. Het is veelbelovend als je het mij vraagt zowel qua content, design and look & feel. We starten met verkoop via deze kanalen in de volgende fase. Waarom? De kostprijs van ons huidig product (printing, binding) is te kostbaar omdat het deels handgemaakt is om zonder verlies via Amazon en Management boek te kunnen verkopen. We zijn bezig met een goedkopere versie te drukken. En ik denk dat dit al snel komt. De verkoop gaat al hard…


    3 oktober 2009 om 12:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!