Voorrang bij taxi voor iPhone gebruikers met TXXI-app
Eindelijk, we zijn er. Na enkele maanden ontwikkelen zijn we trots dat TXXI, onze allereerste iPhone app, een feit is. Het concept is simpel: open de TXXI- app op je iPhone, bevestig je locatie (bijv. De Balie, Amsterdam) en de taxi is direct in aantocht. De gratis applicatie werd ontwikkeld in samenwerking met NewToast, bekend van SMSjeTaxi.
Nederland heeft de wereldprimeur met de mogelijkheid om direct een taxi te bestellen op basis van de GPS-positie zónder telefonisch contact met een taxicentrale. In steden als New York en Washington bestaan er ook vergelijkbare op GPS-positie gebaseerde services, maar telefonisch contact is dan noodzakelijk.
Voorkeursbehandeling
In de grote steden, momenteel regio Amsterdam en Rotterdam, heeft de applicatie directe toegang tot de informatiesystemen van de grote taxicentrales en kan daarmee sneller dan een telefonische bestelling een taxi naar de gewenste locatie sturen. iPhone-gebruikers krijgen zelfs voorrang op mensen die bellen naar een taxicentrale. De dichtstbijzijnde taxi ontvangt direct de bestelling op zijn boordcomputer. Deze voorkeursbehandeling is uniek in Nederland.
Internetbureau?
We kunnen niet ontkennen dat het een spannend project was voor Mangrove als internetbureau zijnde, want de scheidslijn tussen web development en software development lijkt steeds vager te worden. Is er eigenlijk nog verschil tussen de ontwikkeling van websites en applicaties? Ook onze websites en webapplicaties kennen inmiddels versiebeheer en release cycles.
Anyway, vandaag vieren wij vooral dat de applicatie in één keer geaccepteerd is door Apple in de iTunes Store en hopen we stiekem dat iPhone gebruikers nu net zo lief de taxi pakken als de trein ;-). We zijn natuurlijk ontzettend benieuwd wat jullie van het concept vinden!
En als je nadat je gedrukt hebt wegloopt en om een hoekje gaat kijken of de taxi echt komt? Welke informatie hebben de taxichauffeurs?
Knap werk! Weer een irritatie weggenomen.
Trouwens, “Ook onze websites en webapplicaties kennen inmiddels versiebeheer en release cycles.”. Ik mag hopen dat “inmiddels” niet wil zeggen dat jullie pas sinds enkele jaren versiebeheer gebruiken… 😉
Gefeliciteer Ruben en crew,
Ziet er goed uit en ga van het weekend eens kijken of het werkt 🙂
Wordt een gezellig eliteclubje zo! Maar als ik nou bejaard of slecht ter been ben en geen iPhone kan bekostigen?
Erger nog Albert, wat nou als iedereen een Iphone heeft. Wat dan? Hoeveel mensen kun je voorrang geven voordat het problemen oplevert?
Lekker simpel en makkelijk te gebruiken, precies waar je behoefte aan hebt als je tollend voor een cafe staat
Ik heb de app geinstalleerd, ziet er goed uit! Wat ik niet in de app direct zie (en ook niet in het bericht hierboven) is dat je 60 cent moet betalen als je direct via SMS een taxi wil bestellen. Of dat het waard is, is voor iedereen anders, maar de app zou dit wel duidelijk moeten maken.
Ik heb de app en gisteren zelfs gebruikt. Werkt prima moet ik zeggen. Ook leuk dat marketingfacts aandacht aan dit soort Nederlandse ontwikkelingen geeft.
Erg mooi icoontje trouwens!!! Staat goed op mijn iPhone!
Geeft de app op de iPhone ook aan hoe laat de taxi ongeveer voor de deur staat? En geeft het een signaal als deze daadwerkelijk voor de deur staat?
Dat zou mooi zijn. Nu bestel je immers een taxi met je mobiel en dan is het maar afwachten wanneer deze komt opdraven…
@Gosse AdB, die vragen -> ideeen klinken goed 🙂
Het zou inderdaad dmv de taxi gps coordinaten prima kunnen werken als de coordinaten (bijna) gelijk zijn dat er door de iPhone app de aankomst wordt teruggegeven. Dmv Google Maps oid kun je zelfs je bestelde taxi naar je zien rijden.
Zo zou je zelfs realtime kunnen rondlopen terwijl de taxi al besteld is en de taxi zou je dan kunnen achtervolgen 😉
Ben benieuwd wat in de volgende versie wordt meegenomen qua ideeen dmv crowdsourcing
Bedankt voor jullie reacties
@MarkdeBruin de chauffeur kan nog niet jouw locatie traceren 😉 maar bij het testen belde de chauf me even dat ie beneden stond, super handig!
@AlbertTreur Android komt eraan, BB en Nokia later
@RutgervanWaveren Je krijgt dit wel te zien als je op bestellen klikt (nog een waarschuwing) .. als het niet duidelijk genoeg is passen we het aan!
@GosseAdB Je krijgt hier van een bevestiging met het wagennummer erbij
Leuk initiatief!
Nu ook taxi-nummers kunnen reviewen d.m.v. sterretjes of tenminste een lijst favoriete taxichauffeurs bijhouden. Dan op basis daarvan een voorkeurtaxi krijgen.
Of rating gebruiken om kwaliteit (klantvriendelijkheid) te verhogen binnen het wereldje…erger me altijd zo aan taxi’s in amsterdam (geloof dat niet voor niets dat in amsterdam 25% van de chauffeurs een strafblad heeft en tussen de 29 en 33 jaar zelfs 40%)
@lucas goed idee! We werken wel met kwaliteitskeurmerk taxi’s
@RutgervanWaveren Voor de duidelijkheid is de beschrijving nog even toegevoegd: Na bestellen ontvangt u direct een bevestiging (sms 60 cent, max 1) met daarin aankomsttijd en wagennummer.
Wij zijn ook met een iPhone app bezig. Iemand een idee wie ikoontje heeft ontworpen? Zou graag informatie hierover willen hebben.
@EvertdeHaan TXXI-icon design by John Doe Amsterdam!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!