Waar gaat het heen met Hulu en Disney?
Meer, meer, meer. De cijfers van videosite Hulu.com zijn booming, blijkt uit dit onderzoek van comScore (via eMarketer, zie persbericht: ‘Hulu Continues Ascent in U.S. Online Video Market’). Hulu (alleen gestreamd in de VS) is hard op weg om de nummer twee positie onder Google’s YouTube in te nemen en FOX Interactive Media voorbij te streven. En dan is er ook nog die interessante deal met The Walt Disney Co.
Monsterdeal met Disney
Want The Walt Disney Co. heeft een tijdje terug een belang van 30 procent genomen in Hulu. Zie daarover bijvoorbeeld dit artikel op Smartmoney.com: ‘Disney’s Hulu Deal Raises Questions About YouTube Model’. Hulu.com gaat YouTube op de hielen zitten, niet qua views maar wellicht wel waar het het monitizen van content betreft.
“Google is under increasing pressure to add more premium content to YouTube in order to attract advertisers – and revenue – from the site. But on Thursday, rival Hulu scored a big victory when Disney agreed to take a nearly 30% stake in Hulu and put full episodes of its ABC TV shows on the site.”
Shift bij Disney
Over de mogelijkheden van geld verdienen bij en met Hulu.com zijn ze bij Disney heel tevreden. De samenwerking is een belangrijke ‘shift’ in de digitale strategie van de mediagigant. Zie bijvoorbeeld dit artikel in de online WSJ: ‘Disney Climbs Aboard Video Site Hulu, Teaming Up With Other Networks Online’.
“In joining Hulu, Disney is ceding some control over the online distribution of its ABC television and other programming in exchange for an equity stake, marking a shift in the digital strategy of the entertainment giant.”
Interessante deal, die het bereik van Hulu.com enorm gaat vergroten (al die hitseries, die wil men vast ook wel online bekijken). De WSJ schrijft, na wat details over de deal en de eigendomsverhoudingen:
“In return, Hulu will be the first outside site to stream ABC’s full-episode television programming itself. Hulu will soon stream ABC TV shows such as “Lost” and “Grey’s Anatomy.”“
Online video businessmodel
Het salesteam van Hulu opereert op een revenuesharing basis met de contentpartners. Advertenties worden niet per stuk verkocht, maar in ‘buckets’ van programma’s, gegroepeerd naar publiek. Alleen de contentpartners (lees: de mediabedrijven, Disney) worden in de mogelijkheid gesteld om advertenties te verkopen gekoppeld aan een specifieke video.
Op deze manier laten Disney en Hulu zien, hoe je online veel mensen kunt bereiken met video, maar ook in staat bent om geld te verdienen door het vinden van interessante contentpartners. Aardig is, dat het monitizen van het geldverslindende YouTube, Google nog steeds niet lekker aan het lukken is. Zie ook: ‘YouTube lijdt half miljard verlies in 2009’.
Wereldwijd zijn er nog veel groeimogelijkheden:
“Sorry, currently our video library can only be streamed from within the United States
Hulu is committed to making its content available worldwide. To do so, we must work through a number of legal and business issues, including obtaining international streaming rights. Know that we are working to make this happen and will continue to do so. Given the international background of the Hulu team, we have both a professional and personal interest in bringing Hulu to a global audience.”
Het valt me op dat de content op Hulu vooral tv-shows zijn. Is dit ook de opzet, kan niet iedereen een video uploaden? Lijkt me weer een ‘bedreiging’ voor de traditionele TV.
@Bram: Volgens mij is het inderdaad vooral gericht op mediabedrijven die video’s delen en niet zozeer ‘alle users’. Is dit niet meer te vergelijken met een platform als Joost, dan met Youtube? Heb er met behulp van hidemyip oid als eens gekeken, een hoop sport en tv-series en voor ieder wel wat interessants te vinden.
Lijkt me zeker een interessante ontwikkeling en ben ook erg benieuwd waar dit over een half jaar tot jaar staat. Iemand enig idee wanneer ze uit gaan rollen naar de rest van de wereld?