ABN AMRO: Mediasector onder druk

15 mei 2009, 06:31

{title}Communicatiebudgetten staan zwaar onder druk. Uitgeverijen kunnen een forse verschuiving van advertentiegelden verwachten, de tv-sector zal zich meer gaan richten op haar kernactiviteiten. Mediabedrijven moeten, ook in deze tijden, blijven investeren in digitalisering en internet. Het zijn enkele conlcusies van ABN AMRO’s ‘Visie op Media en Technologie’ een rapport dat hier gratis te downloaden is (pdf, via: persbericht).

ABN AMRO verwacht dat adverteerders blijven investeren in hun merken, maar dat de mediabestedingen zullen dalen met 5 tot 10 procent. Menno van Leeuwen, Sector Banker Media en Technologie bij ABN AMRO: “Budgetten verschuiven verder naar internet. Adverteerders zullen kritisch hun middelen inzetten op de overige media en kiezen daarbij voor relatief goedkoop en/of actiematig bereik.” Hieronder het rapport op SlideShare:

Nu de mediasector onder druk staat, willen klanten vooral 1 ding. Accountability. Bureaus moeten met innovatieve oplossingen komen. Als bureaus accountabel kunnen opereren en creatief zijn, kunnen ze volgens ABN hun ‘winstpotentieel veilig stellen’.

In de TV-sector, zo analyseert ABN, ‘zullen namelijk versnipperen en reclame-inkomsten staan onder druk. Dit heeft gevolgen voor zowel de producenten en TV-zenders als de facilitaire dienstverleners.’

Ook bij uitgeverijen is een digitale strategie onmisbaar. ‘Tot dusver hebben uitgeverijen nog niet volop geprofiteerd van de internetmogelijkheden en is de branche zoekende naar nieuwe verdienmodellen. De uitgevers met een sterk merk, een doelgroepfocus en een goede IT-infrastructuur hebben volgens ABN AMRO een gunstige uitgangspositie voor continuïteit. De bank verwacht dat in 2009 de omzet zal krimpen met 0 tot 5%.’

Afbeelding: Roularta.be

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Ronald van den Hoff

    niets verrassend, jammer dat er toch nooit in dit soort rapporten de status van de wetgeving (auteursrecht etc) in betrokken wordt. die status is namelijk bepalend voor toekomstig succes.


    15 mei 2009 om 15:05
    Luc van Zelst

    Niet verrassend inderdaad. Dat ben ik met Ronald eens. Alhoewel wij ook weer een grote verschuiving in het MKB zien van Adwords naar de natuurlijke zoekresultaten (SEO). Facebook doet het ook goed als nieuwkomer en natuurlijk LinkedIn adverteren voor de zakelijke markt.


    5 september 2012 om 21:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!